KOMBUCHA – hva er det, og hva er det godt for?

Okei, på tide og en gang for alle oppklare for de som lurer.. hvaaaa eeeer kombucha?? Denne drikken som jeg snakker og skriver så mye om. Etter å ha startet Surf Kombucha får jeg mange spørsmål om hva det er. Det er jo ikke akkurat så rart, da det fortsatt er ganske nytt i Norge. Har derfor skrevet litt om det, og svart på en del vanlige spørsmål jeg får.

Hva er kombucha?

Kombucha er fermentert te. Vin, øl, yoghurt, kefir, surdeigsbrød er andre eksempler på fermentert eller melkesyregjæret mat og drikke. De har altså de samme gode probiotiske bakteriene i seg.  Det skjer en fermenteringsprosess som gjør at melkesyrebakterier omdanner sukker til blant annet syrer. De har drukket kombucha i Russland og Asiatiske land i hundrevis, eller kanskje tusenvis av år. Drikken har hatt flere forskjellige navn, så eksakt hvor og når den oppstod er vanskelig å si. Kombucha har vært populært i land som Australia og USA i mange år, særlig blant helsefreaks, kjendiser og yogi´er.

Hvordan lager man det?

Ganske enkelt med te, sukker og en startkultur (som man kan få eller kjøpe av noen). Hvis du vil vite steg for steg hvordan du gjør det, fins det et hav av oppskrifter der ute. Google it! Sjekk for eksempel fermenteringsdronninga Gry Hammer sin kombucha ABC  (hun var den aller første læremesteren min), eller se hvordan jeg lager det HER. Er du spesielt interessert kan du også høre på denne podcastepisoden! Se også grupper på facebook som «melkesyregjæring» og «fermentering». Her får du også tips om andre ting man kan fermentere… og DET er mye.

Hva er det godt for?

Det sies mye om de helsebringende effektene av kombucha. Hvor mye som er sant, er en annen sak, og selvfølgelig forskjellig fra person til person også. Men her er noe av det man vet kombucha inneholder:

  • Melkesyrebakterier som er godt for tarmen.
  • Høyt innhold av antioksidater som er bra for immunforsvar og energi
  • Syrer (blant annet glukuronsyre, smørsyre, laktatsyre, kaprylsyre, sitronsyre osv.). Glukuronsyre eller glukuronsyrelingnende syrer i kombucha virker avgiftende. Glukoronsyre dannes naturlig i lever og hjelper til med å avgifte/detoxe kroppen.
  • Aminosyrer, byggesteinene til proteiner
  • Selv om kombucha har lav pH, er den basedannende i kroppen og hjelper til med å senke/stabilisere pH.
  • Kombucha stimulerer magesyreproduksjonen, og forbereder kroppen på fordøyelse
  • C- og B-vitaminer (små mengder)

Når skal man drikke det?

Når som helst! Jeg drikker gjerne litt hver dag.

  • Starte morgenen med en liten kombucha detox
  • Drikke den før eller til et måltid. Kombucha setter i gang magesyreproduksjonen, og dermed hjelper å fordøye maten.
  • Før, under eller etter trening. Bytt ut den vanlige energidrikken! Med energigivende te og aminosyrer er kombucha perfekt i forbindelse med trening. Dessuten er det helt naturlig, og inneholder IKKE alle disse kunstige søtstoffene og tilsetningsstoffene som annen sports- og energidrikk gjør.
  • På kvelden? Jeg kan fint drikke det på kvelden. Er man veldig koffeinsensitiv bør man kanskje drikke det tidligere på dagen. Men under fermenteringsprosessen blir en del av koffeinet brukt opp, på lik linje med sukkeret. Hvor mye koffein som er igjen er vanskelig å si…
  • I stedet for brus i helgen, eller alkohol om man skal ha alkoholfritt alternativ.

Er det godt?

Regner med dere skjønner at dette er helt håpløst å svare på. Noen elsker kaffe, andre hater det. Noen elsker kombucha, andre hater det… Men for å si litt om smaken, så er den syrlig, eddikaktig vin-/øl-aktig. Så er det jo tilsatt mange forskjellige smaker utover det, og laget på forskjellig type te. Brygger man over færre dager, så blir den søtere, og har så klart mer sukker, mens lar man den stå lengre, blir den surere, og inneholder mindre sukker.

Kombucha har en litt annerledes smak enn noe man har smakt før, og kan derfor være litt uvant for mange. Liker man det ikke første gang man smaker, liker man det kanskje neste gang. Eller prøv en annen sort. Noen er søte, noen er sure. Det finnes en kombucha for (nesten) alle.

Spiser/drikker man ikke så mye søtt til vanlig, vil søt smak føles mye søtere. Er du et søt-junkie kan du prøve å kutte helt ut sukker og annen søt mat og drikke noen uker (til og med frukt, juice, kunstig søtning osv.), så skal du se at maten du spiste før plutselig føles mye søtere, og du kan for eksempel begynne å kjenne søt smak i både grønnsaker og kjøtt!

Hvis man først liker kombucha, er det lett å bli avhengig 😉

Hvem kan drikke det? 

Alle! Men start forsiktig, særlig barn, syke, gravide, ammende eller om du har noen spesielle fordøyelsesplager. Har man for eksempel ubalanse i tarmfloraen, kan det romle litt ekstra i magen i starten når man begynner får i seg disse gode bakteriene, helt til ting har normalisert seg. Så ikke gi opp med en gang bare fordi du merker litt ubehag. Kanskje det betyr at ting er på bedringens vei.

Kilder:

http://www.happyherbalist.com/analysis_of_kombucha.htm#Mineral_and_water_soluble_vitamin_content_in_the_Kombucha_drink_

«KOMBUCHA! The Amazing Probiotic Tea That Cleanses, Heals, Energizes and Detoxifies». Eric and Jessica Childs.

10 kommentarer

  1. […] uke fikk jeg også et hyggelig møte med playblogg-gjengen. Vi koste oss blant annet med kombucha, som Maren faktisk […]

  2. Kan jeg bestille det over nette?

    1. Maren Aasen

      Dessverre, sender ikke privat. Se utsalgssteder på surfkombucha.no Det kommer flere etter hvert 🙂

  3. Hei! Det er så spennende med kombucha (og godt også), men jeg blir litt skremt av at det så mange steder står at det kan ha negativ effekt på f.eks. candida eller irritabel tarm.
    Jeg har lyst til å prøve å drikke det, men lurer også på hvordan man skal starte – altså hvor lite per dag, og hvordan øke inntaket etterhvert? Hver dag/uke/måned?
    Til slutt, jeg er generelt opptatt av å spise alkaline og få kroppen opp på en høyere pH. Jeg har aldri før hørt at kombucha faktisk er alkalizing i kroppen. Dette er jo gode nyheter, men jeg lurte på hvordan du vet dette 😀 om det finnes noen studier etc? Hadde vært strålende om du hadde tid til å svare meg! Ha en nydelig dag 🙂

    1. Maren Aasen

      Hei 🙂 Det er det ingen fasit på, bare å prøve seg frem. Noen føler candidaen blusse opp på grunn av den lille sukkermengden, da kan man kanskje prøve annen fermentert mat i stedet, f.eks. fermentert kål. Andre føler bedring av kombucha. Start med 1/2-1 dl og øk når du føler det kjennes greit. Syrene fungerer på samme måte som i sitron, det er surt og senker pH i fordøyelsen, som er bra, for der skal det være surt. Men sluttproduktet etter fordøyelsen er basisk. Har ikke noen studier for hånden nå, men skal huske på deg om jeg kommer over noen. Du kan jo søke etter noe om sitron og syre/base, kanskje lettere å finne noe der 🙂

  4. Hei! Teit spm kanskje, men når du anbefaler å drikke 1/2-1 dl kombucha, så lurer jeg på hvordan du «lukker» flasken, når det ikke er skrukork?🙈 Eller heller du over på annen flaske?

    1. Maren Aasen

      Hei! Vi har nye flasker med skrukork nå 🙂 Men ellers er det vel bare å helle over på ei flaske med kork ja 😉

      1. Så bra! Takk for svar:)

  5. Jeg kjøpte min første flaske i dag, og hsr lyst til å prøve å brygge selv. Men hvordan er det for gravide og ammende å drikke kombucha?

    1. Maren Aasen

      Hvis du har drukket/spist fermentert mat før du ble gravid er det ikke noe problem 🙂 Har du aldri gjort det før, ville jeg startet forsiktig (1dl) og helle økt gradvis for å slippe avgiftning/detox.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *