Optimal fordøyelse under måltidet

Hippokrates dere… en smart fyr. Han var en berømt grest lege og lærer i medisin, som ble født ca. 460 år f.Kr og døde 377 år f.Kr. Han blir vanligvis sett på som den mest betydningsfulle personen i medisinens historie og blir derfor kalt «legekunstens far». Det var han som blant annet sa «la din mat være din medisin, og din medisin være din mat» og «all sykdom starter i tarmen». Det har altså alltid vært ganske tydelig hvor viktig fordøyelsen vår er, og at  det vi putter inn i kroppen PÅVIRKER kroppen vår. Sjokkerende? Nei, ganske logisk.

Hva som skjedde mellom Hippokrates og vår tid, ja det er et mysterium. Det er ikke mye om kosthold og fordøyelse i pensum i medisinstudiet nå i alle fall. Ett og ett symptom blir effektivt lindret med medisiner, i stedet for å se på hele kroppen som en helhet, og ta tak i roten til problemene. Heldigvis har det blitt mer fokus på det i det siste. Jeg ser interessante artikler og studier poppe opp hver eneste dag nå om diverse sykdommer og plager knyttet til fordøyelsen. Jeg mener så klart ikke helt bokstavelig at ALL sykdom starter i tarmen, som Hippokrates sa, men det vi putter inn i kroppen vår påvirker oss. Samtidig har det ikke noe å si hvor sunt du spiser, hvis ikke kroppen får fordøyd og tatt det opp på normal måte.

I stedet for å si «du blir hva du spiser», bør man heller da si «du blir hva du fordøyer». Det hjelper ikke om du spiser grønt, grovt, økologisk, sukkerfritt, glutenfritt, raw, vegan, lavkarbo osv. om ikke fordøyelsen fungerer.

Så.. her er rett og slett noen enkle, med effektive tips til hvordan man kan legge til rette for en god fordøyelse ved et måltid. Fordøyelsen går jo av seg selv, så det er ikke mye du får gjort sånn inni der, men du kan alltids  hjelpe til litt på utsiden. Og bare så det er sakt, dette er like mye tips til meg selv. «Gjør som jeg sier, og ikke som jeg gjør» for å si det sånn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Forbered kroppen på mat. 

Når man ser på klokka og det nærmer seg lunsjtid blir man ofte sulten fordi man er vant til å spise da. Tankene dine sier at klokka sier mat, og sender signaler til munnen, magen og tarmen som begynner og forberede seg. Det samme gjelder når den kjenner lukten av god mat, eller ser noe fristende. Du har kanskje opplevd at du egentlig ikke er sulten, men når du begynner å lage noe godt, ble du plutselig kjempesulten likevel. Da er det fordøyelsen som har begynt å forberede seg, og produsert fordøyelsesvæske. Man får rett og slett vann i munnen.

  • Lag maten fra bunnen, ta på, lukt, rør, skyll, kutt, krydre, kok, stek, dekk bord… I stedet for å bare varme opp en Toro 2 min i microen. Dette er jo ikke alltid like lett å gjøre, f.eks. når man har med seg en matpakke, men poenget er at selve matlagingen er viktig, så ofte man kan.

MatRO! 

Dette er vell kanskje både det viktigste, enkleste og vanskeligste på en gang. Det går ofte litt fort i svingene, man bare kaster i seg noe kjapt, eller gjør mange ting samtidig mens man spiser. Når vi stresser, både med tid eller med mentalt kaos, er kroppen innstilt på «fight-or-flight» og fordøyelsen er så og si «skrudd av». Da skjønner man at det er et veldig dårlig tidspunkt å spise på. Når vi slapper av er kroppen innstilt på «rest-and-digest», og fordøyelsen er klar for jobb.

  • SETT DEG NED. Sett av tid til måltidet. Optimalt burde man alltid ha 20-30 min til å spiser hvert måltid
  • Ro ned i hodet også, koble av litt. Er du fortsatt stresset, har tusen tanker i hodet og puster med brystkassa når du har satt deg? Ta 5 dyyype åndedrag, rooolig, inn og ut. Prøv å fokusere tankene på pusten, eller på maten du skal spise. Pust med magen.

Tygg maten godt. 

Fordøyelsen starter allerede i munnen. Eller til og med før, som jeg skrev i første punkt. Men nå er maten kommet inn i munnen. Tygg godt, mange ganger før du svelger og tar en ny bit. Tennene og spyttet med enzymer er førstemann ut til å dele opp maten. Går det fort unna er det lett at man bare tygger og svelger litt, og tar en ny bit før man er ferdig med den forrige. Et tips kan være å legge ned skjeen/gaffelen/brødskiva mellom hver bit mens man tygger.

Ikke drikk så mye til måltidet 

Fordøyelssvæskene som skal bryte ned maten består blant annet av enzymer og magesyre. Og jo, du SKAL ha mye magesyre, og du får som regel halsbrann/sure oppstøt om du mest sannsynlig har for LITE magesyre, ikke for mye. Ikke drikk for mye til måltidet, det vil tynne ut fordøyelsesvæsken. Drikk heller godt mellom måltider, en stund før, og en stund etter.

Spis noe bittert

Spis noe bittert før/til måltidet, det vil sette i gang fordøyelsen. Det er ikke tilfeldig at man tok en snaps til måltidet før i tida. Prøv for eksempel:

  •  Dråper med bitterurter fra helsekosten, f.eks. Bitterstern.
  • En spiseskje eplecidereddik i et lite glass vann
  • Magesyretabletter, Aciglumin, fra apoteket. (Om man har mye ubehag. Tas som en kur i 2-3 mnd. for å få opp kroppens magesyreproduksjon)
  • En snaps; underberger, jagermeister, akevitt osv. (Ikke alltid like passende så klart).
  • Spis bitre urter og grønnsaker; ruccola, grønnkål, spinat, persille, løvetann, brennesle, rødbeter…
  • Spis/drikk fermenterte matvarer som sauerkraut, kimchi og kombucha
  • Ta tislkudd med enzymer til måltidet (også bare som en kur noen måneder).
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

God fordøyelse 🙂

Maren

Instagram: maren_aasen

Snapchat: mareneaa

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *