VLOG: HOW TO AVOID GETTING SICK

Har jo skrevet om dette tidligere… men ble en spontan videoblogg forrige uke da jeg følte meg litt pjusk, så da blir det rett og slett en liten reprise. Prøvde meg på en engelsk vlog denne gangen gitt. Tenker liksom at internettet er jo tross alt globalt, så jeg mener HVOR mange flere kan jeg nå ved å snakke engelsk? Selv om det definitit er litt  utfordrende, så er det i gjengjeld god trening for min del.

Sjekk min YouTube-kanal for flere videoer, og trykk gjerne abonner/subscribe.

Man kan jo ikke på død og liv unngå å bli syk i løpet av året. Vi omgås jo mye folk i løpet av en dag, har stressede perioder, og av og til dårlig søvn og kosthold. Har man ubalanser i kroppen eller for eksempel går rundt med uoppdaget matintoleranse som senker immunforsvaret, er man ekstra utsatt. Det viktigste er jo å pleie immunforsvaret hver dag, så man unngår å bli syk, eller stiller sterkere om man først blir smittet. Men har man først fått en påbegynt virusinfeksjon, er det tiltak man kan gjøre for å korte ned sykdomstiden.

Dette supertrikset har jeg bevisst benyttet meg av det flere ganger de siste årene. Jeg har flere ganger kjent at jeg brygger på noe, men har stort sett ganske kjapt klart å tatt knekken på det som har ligget på lur. Det viktigste er å sette i gang med EN gang du kjenner noe i halsen eller føler deg svak. Nå er det altså snakk om virusinfeksjon. Typisk ved virusinfeksjon er at du i startfasen får vondt i kroppen – muskler og ledd, halsen, blankt / hvitt snørr og slim, og til og med feber.

SUPERTRIKSET 

  • Start med å ta 2 gram (2000 mg) vitamin C. Deretter ta 1 gram hver time, eller 2 gram annenhver time
  • 50-100 mg sink 
  • Knus 1-2 fedd hvitløk del de så opp i små biter og svelg de hele ved å skylle de ned med vann, gjenta et par ganger i løpet av dagen
  • Tran (min favortitt HER)  
  • Propolis 
  • Oreganoolje / olivenbladekstrakt 

Fortsett med dette jevlig helt til du kjenner deg bedre, også hvis du våkner på natta, og neste dag. Trapp så sakte ned når du begynner å bli frisk.

VITAMIN C OG SINK 

C-vitamin er jo et kjent triks, men det er ikke mange som synes det funker. Vell, det er ikke så rar, med de dosene som blir anbefalt. De klarer ikke akkurat å ta knekken på noe virus. Det sies også at å ta større doser av C-vitamin er bortkastede penger, da vi ikke klarer å ta opp alt, og at det blir dyr urin da vi bare tisser det ut. C-vitamin er et vannløselig vitamin, så vi SKAL tisse det ut. Noe annet hadde vært galt. Det betyr ikke at det gjør jobben sin i kroppen for det. Akkurat som vann. Vi drikker vann, det gjør jobben sin i kroppen, og vi tisser det ut. Vi tar en god dose vitamin-C, det blir absorbert, går inn i blodet, det henger rundt i kroppen og gjør jobben sin i gjennomsnittlig 4 timer, også tisser vi det ut. Ved store doser kan man få løs mage, på grunn av at man har nådd sitt toleransenivå og  «mettet» kroppen med vitamin-C. Da kan man bare ta litt mindre dose neste gang, og holde det der. Heller en dag eller to med løs mage, enn flere dager / uker med sykdom sier nå jeg.

Sink er virusdrepende. Ved en forkjølelse er sinknivået lavt eller normalt. Oppgaven blir derfor å få OPP sink! Kobber blokkerer for sink, MEN C-vitamin er antagonist til kobber (altså hvis C-vitamin går opp, går kobber ned, og sink opp). Derfor: kjør på med C-vitamin jevnt gjennom dagen, natta og evt. neste dag. Da vil sink, som er virusdrepende, gå opp.


HVITLØK OG OREGANOOLJE / OLIVENBLADEKSTRAKT
Er naturlig antibiotikum, så en av de, eller begge er fine å ta. Jeg kjører alltid på med hvitløk som beskrevet ovenfor, og gjerne oreganoolje eller olivenbladekstrakt. Hvitløk inneholder blandt annet aminosyren alliin og enzymet alliinase. Når hvitløk knuses reagerer disse stoffene med hverandre og lager et stoff som kalles allicin som er antimikrobielt.

D-VITAMIN 

En av årsakene til at mange blir syk på denne tiden av året, er lave D-vitamin nivåer. Når vi er i sola når den er på det sterkeste på sommeren, fyller vi opp lagrene med D-vitamin, og de varer ei stund utover høsten. Når vinteren kommer, begynner vi å ha lite igjen, og da er det jo fortsatt lenge igjen til sommeren. Mange har derfor D-vitaminmangel på vinteren og våren. Å få i seg D-vitamin gjennom maten hjelper noe, men ikke nok. Et tilskudd vil derfor være viktig, men det er lurt å måle jevnlig til legen. (Jeg vil helst ligge på mellom et nivå mellom 100-150 nmol/l, og tar derfor ca 5000 IU/dag akkurat nå en periode).

…også ble jeg heldigvis ikke syk denne gangen heller. Puuuuh 🙂

FB Maren Aasen     IG maren_aasen    Snapchat mareneaa    YouTube Maren Aasen    Surf Kombucha  

Kilder:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1947567
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10543583
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1286457999800033
Boost Your Immune System, Patrick Holford & Jennifer Meek


Like I explained in the video, this is what I do when I feel I´m starting to get sick: 

  • Start taking 2 grams (2000 mg) of vitamin C. Then take 1 gram per hour, or 2 grams every other hour
  • 50-100 mg of zinc
  • Crush 1-2 cloves of garlic split into small pieces and swallow it straight down by with water. Repeat a few times during the day
  • Good quality fish oil 
  • Propolis
  • Oregano oil / olive leaf extract

Continue this until you feel better, even if you wake up at night and the next day. Decrease slowly as you begin to recover.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *