SUNNE FROKOSTER OG LUNSJER

Folk flest er tilbake fra ferie og klare for jobb og skole igjen. I den anledning fikk jeg et ønske om et innlegg med tips til sunne frokoster og lunsjer. Jeg har skrevet et innlegg om tips til hva man kan ha til frokost annet enn brød tidligere, så sjekk det ut HER! Der finner du også linker til oppskriftene til mye av det som står nevnt nedenfor! Kommer likevel med en ny smørbrødliste…

 

BRØD / KNEKKEBRØD / LOMPER MED PÅLEGG

Sjitt, var det så simpelt ja? Yes, for ikke glem at det er 100% innafor med en god gammeldags brødskive eller knekkebørd, både til frokost og lunsj. Speltlomper (eller «potetkak» som jeg heller bruker) er jo også veldig poppis.  Det beste er jo så klart om du lager surdeigsbrød eller knekkebrød selv, men det er jo ikke alltid man strekker til, så gjør det beste ut av det, det er godt nok! Mitt tips her er uansett å tenke på å ha på godt med pålegg og tilbehør som metter, som smør, majones, fiskepålegg, kjøttpålegg, ost, nøttesmør og masse grønt og farger.

 
HAVREGRØT 
Gjør den mer mettende ved å blande i; kokosmelk, kokosolje, rått egg, topp med nøtter, frø eller nøttesmør.

 
MANDELGRØT
Om du er på utkikk etter noe kornfritt/glutenfritt og mer mettende enn havregrøt kan du teste mandelgrøt. Veldig mektig og digg. Oppskrift HER.

 
CHIAGRØT 
Lages kvelden før, spis til frokost eller ta med i et glass eller en boks til lunsj.

 
SMOOTHIE 
Kan også forberedes kvelden før, enten helt ferdig laget, eller aller helst (så den skal være litt mer fresh på morningen) er det best å gjøre klart alt i blenderen og sette i kjøleskapet, også bare blende når du våkner. Eller enda bedre; lage klart porsjonspakker med det du vil bruke av oppdelt frukt og grønt og ha i fryseren, så er det bare å ta opp, hive i blenderen og tilsette noe væske når du våkner.

 

PANNEKAKER ELLER VAFLER 

Regner med dere har fått med dere min favoritt (hvis ikke har dere ikke fulgt med i timen for å si det sånn); Marens Superpannekaker, som kan brukes både til pannekaker og vafler. Sjekk linken jeg nevte øverst i innlegget. Ellers kryr det jo av diverse pannekake-/lappeoppskrifter på nett da. Egg, cottage cheese, havregryn og banan er jo en slager. Bare å få i gang google-fingeren. Røra kan alltids gjøres klart kvelden før, så er det bare å skru opp volumet på radioen og steke da 😉


YOGHURT OG MUSLI 

Kjøpt eller hjemmelaget, up to you. Kjøpt; husk å sjekk bak at den ikke er full av sukker. Det gjelder både yoghurt og musli. Velg gjerne naturelle, fullfete yoghurter/melkeprodukter. Drit i lettvariantene! Heia fett og næringrike produkter. Da får du med de viktige fettløselige vitaminene på kjøpet.

 
EGG 
Kokt egg, eggerøre, omelett, eggmuffins… alle slags varianter. Her passer også alle slags grønnsaker til. Også bacon da… ikke glem bacon! Egg er like fint å ha med til lunsj som til frokost.

 
SALATER
Dette er min favoritt matpakke; en digg, mettende salat! Det kan lett funke som lunsj hver enest dag om du vil, hele resten av året! Den kan forberedes kvelden før, og varieres i det uendelige. Finn fram en boks, stapp den full med det du måtte ønske, og varier ofte så du ikke blir lei; diverse salatblader og grønnsaker i alle slags farger + gode fett- og proteinkilder som røkt laks, peppermakrell, kylling, spekeskinke, bønner, linser, kikerter, kokt egg, og topp det hele med ristede frø eller nøtter, olivenolje og eddik/dressing. Karbokilder som kokt eller stekt potet eller søtpotet og quionoa funker også utmerket i. Jeg lover deg; ingenting blir feil.

 
MIDDAGSRESTER  
Lag litt ekstra til middag, legg restene i en boks, så har du fiks ferdig lunsj neste dag.

Lag deg en BRA start på dagen med BRA mat. Forbered litt kvelden før så kan du nyte en delig morgenstund.

Prøv deg litt frem med hva du synes fungerer best til frokost og lunsj. Blir du fort trøtt, ukonsentrert og sulten tidlig på dagen, prøv å bytt til en mer fett- og proteinrik frokost/lunsj for å holde blodsukkeret stabilt. Bli litt mer bevisst  på hvordan du har det timene etter måltidet. Noter litt underveis. Hvordan føler du deg for eksempel etter brødskiver til frokost, kontra egg og bacon? Eller etter havregrøt kontra mandelgrøt? Hva som passer best for deg er det kun DU som kan vite, ingen andre.

God skole- / jobbstart da dere!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *