KETOGENT KOSTHOLD – MINE ERFARINGER

Jeg skrev jo i går litt om hva ketogent kosthold og ketose er (les det her), og nå tenkte jeg å fortelle hvorfor jeg ble så interessert i det og har testet litt selv.

Jeg hørte vell om ketogen diett for første gang under ernæringsstudiene for flere år siden og syntes det var interessant, men aldri orket å sette meg inn i det eller testet. For det er jo ikke noe tvil om at det er veldig strikt, og livet (og karbs) var rett og slett mye viktigere 😉

Jeg trener jo en del, og har i flere år eksperimentert med hvordan det jeg spiser påvirker treningsøkta. Spise før trening, ikke spise før trening, spise mye karbs, lite karbs, og moderat med karbs. Men har ikke helt klart å sette fingeren helt på hva jeg synes fungerer best, og følt at det er noe som kunne vært bedre. Treningsformen har liksom variert så veldig fra dag til dag. Det eneste jeg vet, er at mye karbs før trening funker ikke for meg. Jeg har kanskje mye energi de første minuttene, men så snur det veldig, og den beste beskrivelsen er vell at jeg plutselig føler meg trøtt, skikkelig trøtt. Øynene blir tunge, beina gelé og jeg gjesper (!!). Mens med for lite karbs igjen kan beina fort bli tunge som bly. Jeg har så klart gode dager og økter også, men synes det varierer så mye.

Uansett.. jeg begynte å lese mer om ketose og trening, og klarte til slutt ikke å få det ut av hodet og la det ligge før jeg hadde testet. Jeg prøvde første gang for ca ett år siden, de første dagene var det ganske tungt, så trente bare rolig, men så fikk jeg en skikkelig aha-opplevelse. En løperunde jeg ofte pleier å ta, på 1 mil, hadde aldri føltes SÅ lett som nå! Beina bare gikk av seg selv, jeg fløt, og tanken på å stoppe falt meg ikke inn ett sekund, jeg var ikke tørst, trøtt eller sliten. Når jeg var i mål føltes det ut som jeg lett kunne løpt en runde til. Jeg tenkte bare sjitt, er det SÅNN det føles. De som løper mye og er «gode» på det føler det sikkert sånn ofte, men jeg har liksom aldri vært der. Ketoseperioden ble avbrutt av reising og.. livet.

Så prøvde jeg igjen tidlig i vår, og hadde samme opplevelse. Nå var det litt lettere overgang til ketose, også hadde jeg en helt sjuk løpetur igjen. 1,5 mil og følte meg ustoppelig. Når det kom lange oppoverbakker kunne jeg lett øke tempoet uten å føle meg sliten eller få melkesyre. Så igjen, avbrutt av reising og… livet. Hehe.

MÅLINGER
Jeg har ikke helt klart å glemme disse episodene, og testet litt av og på igjen nå på slutten av sommeren. De første dagene måler jeg alltid ketoner med en blodsukkermåler (freestyle precision) som du også kan kjøpe til strips som måler ketoner i blod. Problemet er at de er veldig dyre! Så jeg har bare målt de første dagene, i tillegg til blodsukker, for å bli litt «kjent» med målingene og hvordan jeg føler meg. Det finnes også strips for å måle i urin, men det er ikke nøyaktig nok, og kan være veldig missvisende og forvirrende, så det anbefales ikke. Etter hvert kjenner jeg på kroppen når jeg er i ketose, samtidig som jeg kun måler blodsukker og vet ca hvor jeg bør ligge.

De siste ukene har jeg vært litt sånn av og på, tenker ikke for mye over det eller prøver for hardt. Får jeg lyst på frukt, potetgull, vin, potet eller hva det måtte være, så spiser jeg det. Blir jeg servert noe så spiser jeg det. Men synes fortsatt det er gøy å eksperimentere litt, holder meg stort sett lavt på karbs i ukedagene, og kjenner fortsatt god effekt. Det som er viktig er å la kroppen få god tid til å omstille seg, minimum 2-3 uker før man evt. begynner å eksperimenter med mer karbs innimellom. Er man skikkelig fettadaptert kan man tåle å komme ut av ketose en kveld, men kjapt komme tilbake igjen neste dag. Men det er så klart store individuelle forskjeller her på hva som fungerer med tanke på balansen mellom ketose og karbs, så det er ikke noe fasit. Anbefaler å sjekke ut podcastene nederst om du vil høre mer om dette.

MINE PERSONLIGE ERFARINGER OG FORELØPIG «KONKLUSJON» 
– Veldig gøy å teste og bli mer kjent med egen kropp og hvordan det jeg spiser påvirker meg
– Tungt de første dagene, men helt sjuk opplevelse når kroppen endelig begynner å bruke fett og ketoner effektivt.
– Har hatt de beste løpeturene jeg noen gang har hatt! Når det gjelder styrketrening er jeg ikke helt sikker enda på om jeg synes det er bedre eller ikke, men burde nok hatt mere tid her.
– Sultfølelse og søtsug er definitivt sterkt redusert!!
– MYE mer energi sånn generelt. Har til tider virkelig følt meg helt.. ustoppelig! Sjuk følelse. Har dere sett filmen Limitless? Sånn har jeg følt med meg av og til.
– I starten hadde jeg skikkelig problemer med å sovne, siden lite karbs på kvelden gjerne fører til mindre utskillelse av søvnhormoner, og det i overgangsfasen kan være økt utskillelse av stresshormoner. Men det gikk seg til etter hvert og da sov jeg veldig godt.
– Føler meg mer opplagt, våken og effektiv!
– Mindre mensensmerter
– Samme uke som jeg var tilbake i ketose igjen i sommer forsvant plutselig smertene jeg har hatt i knær og legger de siste månedene. Jeg kan ikke si med sikkerhet at det har en sammenheng. Behandlingene hos osteopaten har helt klart vært hovedårsaken til at det ble bedre, men smertene var fortsatt litt der i sommer, men nå snudde det plutselig, sånn typ på dagen! Har løpt mye etterpå og ikke kjent så mye som et lite stikk i kneet!! Så leste jeg nå i ettertid at ketoner faktisk er betennelsesdempende…


ER DETTE NOE JEG HAR TENKT Å FORTSETTE MED?

Livet ut..? Sannsynligvis ikke. Kanskje er jeg over it allerede neste uke (skal tross alt på ferie… hehe). Det er jo veldig strikt, og det vil ikke fungere i lengden, for meg. Og blant annet Børge Fagerli (som er veldig dyktig) sa at man gjerne ser positive effekter med trening og ketose en stund, men så snur det. Samtidig er det alle de historiene fra bøkene og podcastene jeg har lest/hørt, der folk har levd sånn i mange år og har det helt topp! Så jeg tenker at det hjelper ikke meg hva en studie sier, eller hva 1000 andre personer føler. Jeg er ikke de, så jeg ville kjenne på det selv. Også er jeg obs på det da, at kanskje det snur, og da gjør jeg jo bare justeringer. Verre er det ikke. Jeg kommer nok til å bruke ketose i perioder og eksperimentere litt med det, men ikke året rundt (eller døgnet rund) 😉


Sånn… da har jeg sagt nok om dette for nå føler jeg, og kommer som sagt ikke til å bruke mere tid på det her på bloggen, i hvertfall ikke med det første. Mange spør hva jeg spiser, men har ikke lyst til å legge ut konkret om det. Sjekk heller podcastene nedenfor, der finner du også flere «planer», oppskrifter og tips. Bøkene er også å anbefale. Alt er på engelsk dessverre. Men det er bare å spørre/dele tanker i kommentarfeltet altså, det er bare gøy.

I morgen kommer det en helt vanlig oppskrift, på noe diiiiigg helgesnacks med noe av det beste jeg vet i hele verden! Det er noe høykarbo faktisk. Bare sånn for å holde balansen her. Hehe. 

Podcaster:
– The keto diet podcast  (hun snakker ikke bare om keto, men også mange andre fine og viktige temaer som det mentale rundt mat, overspising, dårlig samvittighet, hormoner osv.)
– Keto for women show (litt det samme som ovenfor, og mest fokus på keto for kvinner. Liker den ovenfor bedre, men denne er fin om man er helt ny kanskje)
– The ketogenic athlete (min favoritt! Snakker mest om keto og trening)
– High intensity health radio (mye trening, ikke bare keto, men også andre ting)
– Keto talk with Jimmy More (Jimmy og en lege snakker om keto og alle slags helseplager og sykdommer)

Bøker:
– The Art and Science of Low Carbohydrate Living, Stephen D. Phinney, Jeff S. Volek
– The Art and Science of Low Carbohydrate PerformanceStephen D. Phinney, Jeff S. Volek 
– Keto Clarity: Your Definitive Guide to the Benefits of a Low-Carb, High-Fat Diet, Jimmy MooreEric Westman MD
– The Ketogenic Bible: The Authoritative Guide to Ketosis (denne kom nettopp ut så har ikke rukket å lest den enda, men skal visst være veldig bra) 

8 kommentarer

  1. Jeg elsker å lese om dette! Jeg trener relativt mye vil en del si og har lenge hatt behov for mat ofte og sliter mye med søtsug. Har de siste mnd blitt inspirert til å tilføre ganske mye mer fett, og redusere karbo. Det har resultert i et mye mer stabilt blodsukker og enda mer giv på trening. Men, jeg elsker havregryn og nystekt brød så helt streng hadde jeg ikke klart å være. Men hadde vært gøy å teste 🙂 får høre på noen av podcastene

    1. Så flott at du har gjort justeringer og kjenner god effekt av det! Jeg synes det er kjempeinteressant å teste! Men som du sier, det beste er om man klarer å finne en balanse som fungerer 🙂 Ja sjekk ut de, så mye spennende!

  2. Veldig interessant! 🙂
    Kom på en litt annen ting – har inntrykk av at du hører på så mange spennende podcaster – kan du lage et innlegg om disse? 🙂

    1. Skrev en del av de nederst i innlegget, og ha skrevet om noen før her: http://www.marenaasen.no/2016/11/09/mine-favorittpodcaster/
      Men kan lage et oppdatert samlet innlegg igjen snart 🙂

  3. Hei Maren. Kjempespennende at du tar opp dette på bloggen! Samboeren min og jeg begynte å spise mindre karbohydrater i slutten av juli. Han spiser nesten ingen karbohydrater, jeg spiser mindre enn før (og mye mindre enn vanlig norsk kosthold). Jeg syns det er vanskelig å slutte med alle karbohydrater da vi ikke spiser kjøtt og mange planteproteiner har karbohydrater i tillegg. Vi har begge følt oss utrolig mye mer opplagte, konsentrerte og vi har gått ned i vekt. I tillegg slipper vi jo å spise hele tiden. Vi merker også at vi føler oss veldig slappe hvis vi spiser slik som vi spiste før (høykarbo) og samboeren min ble faktisk skikkelig dårlig i magen her en dag da han spiste en god del karbohydrater (vet du hvorfor?). Jeg har aldri hatt troen på et kosthold med lite karbo og mye fett før nå, men jeg er så glad for at vi prøvde! Jeg tror ikke jeg kommer til å kutte ut karbohydrater helt, men jeg trives veldig godt med den balansen jeg har nå og tenker at jeg fint kan fortsette sånn resten av livet. Takk for masse bra og spennende info i dette innlegget og det forrige!

    1. Så gøy å høre Guro! Det er akkurat det jeg mener, at man kan være så skeptisk man vil, eller andre mene hva de vil, men man vet ikke før man har testet og kjent selv hva det er som fungerer for seg. Å kutte karbs helt er ikke poenget heller, men å finne sin karbohydrat toleranse er helt klart lurt. Hvorfor han ble dårlig i magen er vanskelig å si sånn på stående fot. Kanskje han spiste noe han egentlig ikke har tålt så godt, men har spist ofte tidligere og da egentlig ikke kjent ubehaget så tydelig…

      Takk for fine ord og at du følger med 🙂

  4. Hei Maren! Dette synes jeg er så interessant! Men jeg har noen spørsmål… Skal man ligge på ca samme totale kaloriinntak i ketose som i et «vanlig» kosthold (med moderat til høyt karboinnhold)? Og hvor stor andel av det totale kaloriinntaket bør komme fra fett? Er det for eksempel 60-70% fett, og resterende hovedsakelig protein, samt minimalt med karbohydrater? Jeg spør av ren nysgjerrighet og interesse fordi jeg ikke har peiling, og fordi det virker som om du har gode kunnskaper rundt dette:-)

    1. Maren Aasen

      Hei Ingrid! Så gøy at du synes det 😀
      Det viktigste er at du i overgangsfasen IKKE tenker så mye på kalorier. Kroppen trenger tid til å omstille seg, og det trengs MYE fett, som regel mye mer enn man selv tror. Så ikke vær redd for å spise fett eller for mye. Etter hvert som man blir fettadaptert og mer kjent med kostholdet og kroppen vil det regulere seg litt selv. Man blir ikke like sulten, og kan gå lengre mellom måltider. Jeg hadde plutselig gått 19 timer mellom måltider uten å særlig tenkte på det. Da spiser man når man er sulten, og lar vær hvis ikke. Men kjenner man at man får lite energi og blir sliten er det ofte et tegn på at man trenger mere mat og fett. Prosentfordelingen vil være individuell med karbs fra alt mellom 5-150g dagen. Men ca. 50g dagen er en fin plass å starte, også justere ut i fra det + ca samme proteinmengde som du har fra før, og resten fett. Om du sliter med å komme/holde deg i ketose kan du prøve å ha mindre proteiner og/eller karbs. 😉

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *