HVORDAN KOMME SEG TILBAKE PÅ TRENING

God morgen babes!

Jeg sitter i treningsklærne og nyter en kopp yerba mate latte (oppskrift kommer senere), ready for morgentrening. Noe av det beste jeg vet er å stå opp grytidlig, helst når det fortsatt er stille ute og i huset, og få en god treningsøkt før alt annet. Da føles liksom som man er et skritt foran alle andre den dagen. Og ikke minst; treninga blir faktisk gjort! Senere blir det plutselig litt lengre jobbdag enn forventet, for sliten eller noe annet som dukker opp, også bare «jaja trener i morgen i stedet..». Også blir det bare utsatt og utsatt.

Trening og aktivitet har jo vært en del av hverdagen min så lenge jeg kan huske, så periodene med litt mindre motivasjon er ikke mange, eller lange. Å trene er en like naturlig del av dagen som å jobbe, spise og sove (ikke hver dag da). Men etter en ukes ferie med lite trening kjenner jeg også at det er vanskeligere å komme i gang igjen. Mye vil ha mer! Når man er inne i den gode trenings-flow´en er det helt klart enklere å legg til enda økt den uka hvis man allerede har banket inn en god en. Mens når man har skippet det mange dager på rad er det myye lettere og bare skippe det en dag til. Og i morgen. Og neste dag.

Så jeg kan skjønner sååå godt at de som ikke har hatt disse rutinene hele livet synes det er vanskelig å komme seg på trening. Så her er noe som hjelper meg til å komme meg tilbake i flow´en hvis jeg er litt ute av det. Ganske standard, enkle ting, men som alltid funker! ..hvis jeg faktisk gjennomfører da.


HVORDAN KOMME SEG TILBAKE PÅ TRENING

  • Legge seg tidlig!! Så man kan stå opp tidlig med mye energi, og få gjennomført økta FØR alt annet. Har man barn eller en jobb der dette ikke lar seg gjøre, er så klart trening senere på dagen like bra.
  • Legge frem treningsklærne. Dette var jeg vant til på VGS (idrettslinja), da jeg både hadde på treningsklær når jeg gikk til skolen, OG hadde med treningsbag med klær til trening etter skolen. Nå som jeg er i morgenteningsflow´en igjen, hjelper det faktisk veldig. Da er det klart liksom. Bare å hoppe i det. Ikke utsette.
  • Oppdater spillelista. Superviktig for meg! Sett gjerne på musikken litt før, to get in the mood. Her er lista jeg bruker som jeg oppdaterer jevnlig.
  • Planlegg, og skriv ned! For motivasjonens del er det gull å faktisk vite hva du skal trene den dagen, og gjerne resten av uka eller enda bedre resten av måneden. Og SKRIV det ned i kalenderen din! Da har du en avtale med deg selv som skal gjennomføres. Du unngår tankene om at «hmm hva skal jeg trene i dag mon tro? Ikke noe som frister.. Kanskje bare chille i dag… måå jo ikke trene i dag…».
  • Ikke gå for hardt ut. Er du helt ute av flow´en og ikke trent siden før sommeren, eller kanskje siden i fjor? IKKE gå for hardt ut. Start med én eller to konkrete dager og tidspunkter den uka du skal trene, og skriv det ned. Når ser du i kalenderen at du FAKTISK har mulighet? Joda, mandag kl. 06.30-07.30 funker – styrke helkropp da. Også torsdag kl. 17.00-17.45 får jeg det til – 45/15 intervaller. Ok perfect. Da vet du det. Ser til og med ut som det er plass til «gå tur med Ida søndag 10.00-11.00»!
  • Avtal med en venn. Har du en avtale, er det vanskeligere å sluntre unna. Avtal å gå en tur, eller å møtes på treningssenteret for en time, eller trene styrke sammen. Løpe intervaller samtidig på mølla er også gøy!
  • Få noen til å sette opp et langsiktig og variert program til deg. Om du ikke har mye treningserfaring fra før er dette lurt, for å faktisk få framgang og variasjon, som igjen gir mestringsfølelse og motiverer.
  • Skriv treningsdagbok. Gjerne en oversiktlig en der du ser hele måneden samtidig. Da er det med et kjapt øyekast lett å se hvor mye du har trent den måneden, og det motiverer gjerne til å få inn én økt til, for syns skyld. Jeg har en almanakk fra thehappinessplanner.com som jeg bruker til daglig og skriver opp både dagens avtaler, to-dos og den planlagte treninga. Før hver måned er det en oversikt over alle dagene i måneden med plass til å skrive i. Der er det perfekt å skrive hva jeg HAR trent for å få en god oversikt. Skriver helt enkelt «7k run», «30min HIIT fullkropp», «45min 45/15».
  • Og sist men ikke minst; finn noe du liker! Det trenger ikke være på treningsstudio. Men hva som helst som får deg i aktivitet, jevnlig, året rundt 🙂

Dette her funker altså. Men det MÅ gjøres en innsats. Det må planlegges, og det må tilrettelgges. Det hjelper ikke å bare si «ja nåå skal jeg begynne å trene altså…». Okei flott! Men når da? Hvor lenge? Hva? Med hvem? 😉

…og med det har jeg nå utsatt morgenøkta mi liiitt for lenge. Men håper det hjelper DEG til å komme deg på trening da 😉 Husk én økt denne uka er bedre enn ingen! Èn, dere. En. God onsdag <3

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *