DERFOR BØR DU SPISE GRESSKARET

Det nærmer seg siste innspurt av oktober allerede…sjukt. Da er det snart halloween-tid, og du finner store, fine gresskar i butikken. Mange bruker det som pynt, men det er gode grunner til at du bør spise gresskaret også, and here is why…

VITAMIN A 
Gresskar er full av betakaroten, det kan du se på den fine, oransje fargen. Betakaroten er et provitamin, altså forstadiet til A-vitamin, og kan omdannes til aktivt vitamin A i kroppen når den har behov for det. Betakaroten er derfor viktig for blant annet huden, synet og immunforsvaret. Gresskaret har mindre betakaroten enn søtpotet og gulrot, men fortsatt mye i forhold til andre grønnsaker.


KAROTENOIDER 

I tillegg til betakaroten finner du også andre karotenoider som alfakaroten, betakryptoxantin, lykopen, lutein og zeaxantin i gresskar. Karotenoider er sterke antioksidanter som er viktige for å beskytte cellene våre mot skader fra oksidativt stress. Oksidativt stress i hjernen kan for eksempel gjøre at vi husker dårligere, og oksidativt stress i huden gir rynker og mindre glød og elastisitet. Antioksidanter beskytter også mot mange sykdommer som kreft, hjerte- og karsykdommer, alzheimer osv.

ANDRE GODSAKER
I tillegg til karotenoider inneholder også gresskar så klart andre godsaker som fiber, vitamin C og kalium.

LAVKARBO
Gresskar er faktisk lavglykemisk og lavkarbo med kun 1-2 g karbs per 100g. Det vil derfor ikke påvirke blodsukkeret i noe særlig grad. Det er jo win for både stabil energi og god fettforbrenning.

LITE KALORIER
Ikke at jeg er opptatt av kalorier, og verken snakker eller skriver noe særlig om det, men kanskje er det  verd å få med denne gangen… Gresskar inneholder 13 kcal per 100g, sammenlignet med for eksempel søtpotet som inneholder 80 kcal per 100 g.

BRUKES TIL MYE
Det er jo kult som pynt, men kan også brukes til mye i matlaging. …og mer om det… i morgen 😉

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *