MAT TIL EKSAMENSPERIODEN – ENERGI OG KONSENTRASJON

Det tikket inn et spørsmål på snapchat i dag, som måtte besvares ASAP (siden eksamen var denne uka);
«Hva kan man spise på eksamen og i eksamensperioden for god energi og konsentrasjon?» 

Derfor kommer dette SOS hasteinnlegget. Hehe.

Det er mye man kan gjøre for å spise næringsrikt og bra, men i eksamenstida har man mer enn nok å tenke på. Matlaging er definitivt ikke noe man som regel velger å bruke mer tid og energi på enn høyst nødvendig. Likevel er det jo nettopp nå det er ekstra viktig å putte riktig næring i kroppen. Det er NÅ det gjelder. Det er NÅ du skal prestere og vise alt du har lært hele semesteret (no pressure, hehe). Så det er bedre å sette av litt tid til å planlegge og lage noe bra mat som får deg til å lese, pugge og skrive effektivt, enn å ty til dårlige løsninger som får deg til å ZZzzzzz gjennom dagen.

Om det er én ting du skal ta med deg inn i eksamenstida og på selve eksamensdagen, så må det være dette:


SPIS BLODSUKKERSTABIL KOST
Når du putter sukker og karbs inn i kroppen, går blodsukkeret OPP. Ja, du får kanskje en kjapp energiboost, og ja, det er som regel veldig lettvint og god mat, men det går ikke lenge før du får blodsukkerfall, og likeså en krasj i energi og konsentrasjon. Velg derfor heller:

– Rene, ferske matvarer som kjøtt, fisk, egg, fugl, naturelle meieriprodukter, grønnsaker, salat, frukt, nøtter, frø og oljer
– Unngå godterier, kjeks, kaker, brus, saft, juice osv.
– Om du skal spise karbohydratrike matvarer som brød, ris, pasta, potet, musli, grøt, lomper osv. Sørg for å ALLTID ha godt med fett til måltidet, og noe proteiner. Det vil senke blodsukkerstigningen så du får en jevn og varig energi i stedet for et smell og en krasj. Bruk smør, majones, avokado, olivenolje, kokosolje, fiskepålegg, kjøttpålegg osv.
– Velg naturelle, helfete produkter i stedet for lettprodukter. I lettproduktene er fettet tatt bort, og ofte erstattet med sukker eller andre unødvendige ingredienser. Hjernen trenger både fettet og de fettløselige vitaminene som kommer med. I tillegg senker de blodsukkerstigningen og holder deg mett lengre.

Ellers noen andre tips:

BULLETPROOF KAFFE / TE MED MCT-OLJE  
Dette er den beste oppkvikkeren jeg kan få. Det gir både en rask energiboost, men også en boost som holder lenge. MCT-oljen tas opp brukes kjapt som energi i kroppen. Sammen med koffein og eventuelt andre fettsyrer og aminosyrer holder også energien en god stund uten at krasjen kommer rett etterpå. Dette kan du også ha med i en stor termoskopp på eksamen. Oppskrift HER. 


SPIS SKIKKELIGE MÅLTIDER 
Du trenger ikke stå på kjøkkenet hele dagen og lage mange måltider, eller ha med deg mange matpakker. Sørg for å ha skikkelige måltider når du først spiser. Det sparer deg tid så du kan fokusere på lesing/skriving. Her er nok fett viktig så du ikke blir sulten med en gang igjen. Du skal gjerne kunne gå 4-6 timer mellom måltider.

DRIKK VANN MELLOM MÅLTIDER 
Vann! Ikke juice, bruse eller saft. Nok vann er viktig, så fyll på jevnt mellom måltidene.

Håper dette var til hjelp. Også vil jeg si at jeg kjenner jeg er veldig glad jeg er ferdig med eksamenstid , og ikke minst; LYKKE TIL!  <3  I morgen kommer det forresten litt om kosttilskudd, som for så vidt også kan passe bra nå i tiden fremover med eksamener, stress, lite søvn, forkjølelser, mørke og julebordsesong.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *