DETTE KAN DU GJØRE FOR Å FÅ BEDRE FORDØYELSE

Jeg har hatt fokus på fordøyelse, tarm og fermentering denne måneden, og det er tydelig at det er mange som synes dette er interessant, men også ganske utfordrende. Det har kommet opp flere spørsmål underveis, så tenkte å få samlet og oppsummert litt her.  Spørsmål som «hva skal jeg spise med IBS?» «Hva kan jeg gjøre for å fordøye maten bedre?» «Hvordan spise for å få god tarmhelse?» Og «hvordan kan jeg roe magen hvis jeg har spise noe jeg ikke tåler?» osv. har dukket opp.

Jeg kan ikke svare konkret på hver enkelt, (særlig ikke over snapchat der som regel spørsmålene kommer), regner med dere skjønner det. Dette er sammensatte og individuelle problemstillinger. Men uansett hvordan problem og plager man har, så er det noen punkter alle kan jobbe med. Hva akkurat du velger å fokusere på, det blir opp til deg, eventuelt i samråd med en veileder. Alle trenger ikke å gjøre alt, men her kommer noen generelle råd for bedre fordøyelse og tarmhelse:

  • Har du alvorlige plager; oppsøk lege for å få utelukke alvorlig sykdom!
  • Unngå mat du merker at du ikke tåler. Er du usikker; kutt ut for eksempel alt med gluten eller alt av melkeprodukter i 2-3 uker og se hvordan kroppen reagerer. Også prøv å innfør én og én matvare igjen, og se hvordan kroppen reagerer da.
  • Ta en intoleransetest om du fortsatt er veldig usikker. Les mer om matintoleranser HER og HER.
  • Bruk kraft så ofte du kan! Dette er supermat for tarmen. Bruk det i supper, sauser, gryter, stapper eller drikk som buljong. Les mer HER. 
  • Bruk kollagen i smoothie, grøter, kaffe, te osv.
  • Spis noe fermentert mat eller drikke så ofte du kan. Se HER, HER og HER. 
  • Bytt ut gjær med surdeig i brød, annen bakst og pannekaker
  • Bløtlegg det du bruker av korn, nøtter og frø
  • Spis mat med prebiotika
  • Ta evt. tilskudd med probiotika en periode
  • Ta/spis noe bittert før/til måltidet for å stimulere magesyreproduksjonen og forberede fordøyelsen. Les mer HER
  • Ikke drikk så mye til måltidet, det tynner ut fordøyelsesvæskene. Drikk heller mellom måltider.
  • Reduser sukker, raske karbs og spis blodsukkerstabilt. Les noen tips HER.
  • Husk matro, kos deg med maten, og ikke stress eller tren rett etter du har spist!

Mageproblemer eller ikke, dette kan alle ha glede av. Så da har du en plass å starte 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *