TRENING I MØRKETIDA

Jeg tenkte at siden jeg postet et pitch perfect sunset beach run bilde tidligere denne uka, et sånn «se på meg hvor heldig jeg er og hvor fint jeg har det- bilde»…  var det på sin plass med et bilde fra is, kulde og snø også. For ja, jeg eelsker å løpe på strand, i sol og varme, hvem gjør ikke det? Men det er jo ikke akkurat så mange av de dagene i løpet av et år, for oss som bor i Norge. Så det gjelder å komme seg ut året rundt, uansett vær. Og dét er ikke alltid like motiverende.

Jeg har stort sett gode treningsrutiner året rundt. I perioder mer, og i perioder mindre så klart, men det er som regel ikke noe problem å få gjort unna et par økter i løpet av uka, uansett hvor hektisk uka er. Men de siste ukene etter vi flyttet har det blitt litt mindre, både fordi 1) jeg bor nå enda lengre unna treningssenteret der jeg trener crossfit, 2) det er mørkt store deler av dagen, og jeg har ikke blitt kjent med nye løperunder i området enda, og 3) det er glatt og kaldt!

Såå dørstokkmila ble plutselig liiiitt lengre, og unnskyldningene litt flere. Flere som kjenner seg igjen?

Jeg tenkte derfor å dele tiltakene jeg har gjort eller tenkt å gjøre for å klare å holde treningen i sjakk også nå i denne mørke, kalde tida. Kanskje du får litt inspirasjon.

HVORDAN KOMME SEG PÅ TRENING I MØRKETIDA? 

1. Finn aktiviteter inne som du liker å gjøre. For eksempel book deg på time sammen med ei venninne på et treningssenter. For min del skal jeg ha en PT-time for å gå gjennom litt løfteteknikk (siden man må ha kurs for å få være med på alle timer, og ikke bare basic-timene som jeg er med på nå). Da får jeg flere dager og tider å velge mellom.

2. Invester i et par gode piggsko. Jeg ønsket med det til jul for et par år siden, og det har jeg ikke angret på ett sekund! Da kan du trygt løpe eller gå tur ute året rundt, også når det er snø og glatt. No excuses.

3. Finn deg noen runder eller en bakke som du er trygg på å løpe i når det er mørkt. Enten om det er gatelys der, eller du kjenner veien godt og kan løpe med hodelykt. Husk refleksvest!

4. Om du ikke liker å løpe ute når det er mørkt; planlegg løping/gåturer i helga når det er lyst. Så kan du trene inne resten av uka. Eller…

5. ..om du er så heldig å ha muligheten til å ta deg fri fra jobb en times tid midt på dagen, er det definitivt verdt å benytte seg av det de neste par månedene mens det e mørkt. Det er mye lettere å komme seg ut når det er lyst, også har man som regel mer energi. Og ikke minst; litt dagslys gjør at vi blir gladere, får mer energi og sover bedre, fordi lys stimulerer produksjonen av hormonene kortisol, serotonin og melatonin. Så om du føler deg trøtt og slapp, prøv å få sugd inn litt frisk luft og dagslys i løpet av dagen.

Jeg har friheten til styre dagene mine selv, så bestemte meg for at siden jeg tydeligvis ikke klarer å komme meg ut på kvelden, skal jeg heller legge inn en pause midt på dagen og ut en tur. I hvert fall de dagene jeg har hjemmekontor.

Så dere, treninga gjør seg ikke selv, for noen, og det må nok både planlegges og tilrettelegges enda litt ekstra nå som det er kaldere og kortere dager. 

Hva med dere, holder dere treningsmotivasjonen oppe om dagen? 🙂
Og da var straks ny uke i gang! Så det er bare å booke inn trening i kalenderen allerede! God trening, og god uke <3

Og forresten; det kommer flere filmer igjen snart altså. Det har blitt litt pause siden jeg har vært på reisefot. Skal sette i gang med å klippe sammen en Marokko-film nå, og det krever litt mer tid enn de andre, «enklere» filmene.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *