HVORDAN OVERLEVE DEN SØTE JULA

Kanskje en litt vell dramatisk overskrift… for det er jo tross alt ikke SÅ dramatisk, denne jula. Ja, det er jo mye søtsaker, men for de fleste er ikke dette noe problem. Vi SKAL slappe av og kose oss ekstra i jula, nyte julekaker og søtsaker med god samvittighet. Denne ene uka vil ikke ha noe å si for resten av året. Så det er jeg 110% FOR! Så til deg som ikke har noe problem med å balansere dette… good for you, don´t mind me!  God jul og kooooos deg 😉

Men det er faktisk veldig mange som ikke synes det er like lett å balansere dette. Jeg ble selv overrasket over hvor mange av de jeg hadde til veiledning som tok opp dette som et stort problem. Overspising, og å miste helt kontrollen. Mange sliter med vekt, energi, hormoner og humør. De har perioder de er «flinke» og har det veldig bra, men så kommer smellen og de mister kontroll. Og det går utover så mye mer enn bare at du har lagt på deg et par kilo i jula! Når du sliter med dette året rundt, er det naturlig og gruve seg litt ekstra til de mange fristelsene i jula.

Jeg kunne skrevet «Hvordan overleve den FETE jula», for det er jo det de fleste snakker om.. den fete julematen. Jeg husker ei jeg hadde samtale med rett før jul i fjor, som hadde hatt en veldig god periode og følte seg kjempebra, men gruet seg til å gå inn i jula med utallige julebord og selskaper. Vi snakket litt om dette. Personlig gleeeder jeg meg alltid til julematen. Det er den maten som får meg til å føle meg aller best! No kidding. Kjøtt, fett og grønnsaker betyr for meg stabilt blodsukker, god metthet, god energi og flat mage. Jeg har det aldri så bra som når jeg spiser sånn mat.


Så tre tips på veien fra meg er: 

1. Prioriter julematen; ribbe, pinnekjøtt, lutefisk og det som hører med. Det er blodsukkerstabil, mettende og næringsrik mat! Hvorfor ser så mange på det som noe negativt? Spiser du nok av dette, vil du ikke ha like mye behov for søtsaker og småsnacksing. Du holder deg god og mett lenge, og sjansen for en storsmell er mindre. Det samme gjelder på julefrokosten/lunsjen; velg de gode protein- og fettkildene.

2. Spis sakte, nyt og kos deg. Det tar litt lengre tid før du føler deg mett med fett, så ta det rolig, og ta litt pauser. Så slipper du at du blir bråmett og stinn.

3. Om du går på en «smell»… sjitt au, DET GÅR HELT FINT! Hele jula er IKKE ødelagt. Du trenger verken få dårlig samvittighet, bli skuffet over deg selv eller vente til 1.januar før «alt skal bli bedre». Du trenger ikke en gang vente til neste dag! Du kan starte allerede neste måltid, så er du back on track med stabilt blodsukker og god energi.

Klienten min hadde i alle fall aldri tenkt på det på den måten…

Så folkens, ikke gru dere til den fete julematen. GLED dere, og nyyt den! Det blir et helt år til neste gang! Og for all del, spis gjerne litt kaker og godis også. Hvor mye får du kjenne på selv. Spiser du nok god mat, har du kanskje ikke lyst på så veldig mye. Jeg liker også å ha litt sukkerfrie godsaker på lur, som disse pepperkakekulene, pistasjmarsipanen og hjemmelagde sjokoladen. Så kan jeg variere litt med noe vanlig godterier med sukker, og noe uten.

Og jaaaa selvfølgelig, vi er forskjellige, ikke alle liker eller klarer fet julemat… da gjør du bare din greie i stedet, no problem. Noen har kanskje også problemer med fordøyelsen i jula? Tips om det kommer selvfølgelig på bloggen i løpet av uka.


PS: jeg blir veldig glad hvis du gir meg en stemme til Vixen Influencer Awards i dag også –> HER  😉

2 kommentarer

  1. Applaus for dette innlegget! Det er synd at ikke flere innser at «problemet» i jule ikke er julematen som faktisk bare er bra for oss 🙂

    1. Maren Aasen

      Ikke sant! Skønner ikke det negative fokuset på julematen jeg nei. Kroppen min looooves it! 😉

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *