SUPERSMOOTHIE BOWL

Good morning med supersmoothie!

Denne bestod av: 
Kokosmelk, 2-3 dl
Frosne blåbær, 2-3 dl
Frossen banan, 1/2 – 1 stk.
Eggeplomme, 1-2 stk.
Collagen, 1-2 ss
Supermatpulver: reishi, mariatistel, hvetegress, matcha og clorela

Toppet med:
Peanøttsmør
Kokos
Kakaonibs

Nooooomnom. THE bomb. Mye rare greier? Du trenger SÅ KLART ikke alt det! Du får en like god smoothie bare med kokosmelk, blåbær og banan også, toppet med frukt, bær og andre digge ting. Men jeg virkelig eeelsker eggeplomme i smoothie, da blir den så kremete og rund i smaken! Og nei, smaker så klart ikke egg! Frossen banan er også digg, både for søtning og konsistens. Se DENNE videoen for flere smoothietips 🙂

..ooog det minner meg på at jeg må komme i gang med video igjen. Har virkelig ikke hatt tid de siste ukene. Men fra og med neste uke har jeg trua. Har dere noen videoønsker?

Her er det jobblørdag på planen, så jeg må komme meg til kombuchabryggeriet. Snaaaaages <3

2 kommentarer

  1. Hei Maren! Digger bloggen din, du er dyktig! 🙂 Er veldig interissert i ærnering å så et program på tv en dag her at rått egg inneholdt kun halvparten av proteinet…. Ved varmebehandling blir det optimalt.
    Var litt interessant! Kanskje ikke mange som er klar over det? Stor klem fra trønder-jente 😉

  2. Maren Aasen

    Hei Beate! Tusen takk, så koselig å høre =D
    Det blir ikke MER protein, men det stemmer at ved varmebehandlet blir proteinene mer tilgjengelige/lettere å fordøye og ta opp (proteinet blir denaturering). I rå hvitte vil også avinin hemme opptaket av biotin (som er viktig for bl.a. hud, hår, negler), mens ved varmebehandling inaktiveres avinin. Eggeplommen derimot bevarer næringsstoffene bedre når den er rå. Derfor bruker jeg kun eggeplommen i smoothie, ikke hvitten. Og når jeg steker/koker egg går jeg får varmebehandlet hitte og mest mulig bløt/rå plomme. Da får jeg det beste ut fra begge 😉

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *