HORMONSYKLUS – FIRE FASER

Hormonsyklusen, eller menssyklusen til oss kvinner varer i gjennomsnitt 28 dager, noen har kortere og noen har lengre. Vi deler opp i to hovedfaser; follikelfasen (dag 1-14) og lutealfasen (dag 15-28). Men vi kan også ta med mensen og eggløsning, og dele den inn i fire faser;

  1. Blødningsfasen, fra første dag du får mensen. Varer som regel 3-7 dager.
  2. Follikelfasen, mellom mensen og egglsning, 7-10 dager. Østrogen dominerer.
  3. Eggløsning, 3-5 dager
  4. Lutealfasen, mellom eggløsning og mensen, 10-14 dager. Progesteron dominerer.

Les også innlegget naturlig syklus og prevensjon! 

I disse fasene er det forskjellige hormoner som dominerer, noe som også påvirker kroppen vår på mange forskjellige måter. Å tro at vi er og kan leve som en rett linje, og være helt lik hver dag er veldig optimistisk. Vi ER mye hormoner. Vi kan ikke da forvente at vi hver dag skal føle oss like bra, ha like mye energi, være like glade, ha like mye selvtillit, trene like bra, spise like bra osv. At det ikke er noe balanse, bare likt hele tiden, det er en veldig maskulin måte å tenke på. Livet vårt er ups and downs, og det flyter… det er aldri konstant. Så da må vi legge forventningene deretter.

Du kan kanskje våkne en dag etter 7 timer søvn og føle deg sikkelig uthvilt, on-fire, full av selvtillit, vil være sosial, er kreativ og effektiv på jobb, og crusher det på trening! Også våkner du en annen dag og føler deg helt lost ette 7 timer søvn, vil bare krype sammen under dyna igjen, ikke snakke med noen, føler deg dritt, ukonsentrert på jobb, og klarer ikke noe på trening. Det er normalt!

Og lære litt om syklusen DIN og hvordan DU reagerer på de forskjellige fasene kan være veldig nyttig. I stedet for å være skuffet over deg selv for at du ikke er like bra i dag som du var i går, kan du da heller tenke «aha, men det er kanskje ikke så rart… jeg er jo akkurat DER i syklusen min… da blir jeg jo ofte sånn..» Også heller godta det, ta det litt roligere den dagen, være ekstra snill mot oss selv, slappe av, kose deg litt ekstra, og vite at det blir bedre i morgen, eller om noen dager.

Dette har i alle fall hjulpet meg til å ikke gå helt i kjelleren om jeg har en dårlig dag. Da snur jeg det til noe positivt; skipper trening eller går en tur med en podcastepisode på øret som jeg har gledet meg til å høre.  Lager noe ekstra godt til middag eller kvelds, kryper opp i armkroken til kjæresten og ser en film, eller legger meg under dyna og ser en skikkelig jenteserie som jeg har hatt lyst til å se… i stedet for å gjøre det jeg egentlig burde gjøre.

Men jeg synes ikke man skal bruke dette som en unslyldning altså! Kanskje merker man ikke så store endringer, eller kanskje er det forskjellig fra måned til måned. Men bare det å være VITE om disse endringene som skjer i kroppen… når du har kjip dag, og huske at det er både normalt og ok, og ikke minst at det blir bedre!

Jeg skal skrive litt mer konkret om hvordan best mulig legge opp trening, kosthold og det sosiale/mentale i løpet av en syklus. Innleggene kommer fortløpende neste uke. Og i mellomtiden; GOD PÅSKE! Det kommer litt påskegodt her også altså. Jeg skal lage favorittpåskekaken min i dag, for tredje året på rad! Wiiiihu. Kanskje jeg viser på instastory.…?

I dag er det forresten den store vaffeldagen. Sjekk FB-siden min for min fav oppskrift, som er glutenfri, melkefri, magevennlig og blodsukkervennlig, HER! 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *