SLIK TRENER OG SPISER JEG ETTER SYKLUSEN

Etter jeg skrev innlegget tren, spis og lev etter syklusen, fikk jeg spørsmål om jeg kunne komme med eksempler til hvordan jeg ville trent og spist i de forskjellige fasene. Og det kan jeg seff, for sånn som jeg gjør det er det jo ganske enkelt..

Først repetisjon av fasene;

  1. Blødningsfasen, fra første dag du får mensen. Varer som regel 3-7 dager.
  2. Follikelfasen, mellom mensen og egglsning, 7-10 dager. Østrogen dominerer.
  3. Eggløsning, 3-5 dager
  4. Lutealfasen, mellom eggløsning og mensen, 10-14 dager. Progesteron dominerer.

FOLLIKELFASEN OG STARTEN AV LUTEALFASTEN

Jeg skrev jo at jeg (og jenter flest), føler meg aller best i follikelfasen rett etter mensen, og litt ut i lutealfasen. Det er her jeg synes det er lettest å spise sunt, og jeg kan trene hardest. Eksempler på trening og mat for min del kan da være som dette:

MAT

Lavkarbobrød
Kraft
Supersmoothie
Breakfast bowl
Spinatsuppe
Torsk med eggsmør og søtpotetchips
Bønnesuppe

TRENING

SLUTTEN PÅ LUTEALFASEN OG MENSEN

Også når mensen nærmer seg i lutealfasen, og de første dagene av mensen har jeg gjerne mindre treningsmotivasjon, er trøttere, og har mer lyst på kosemat. Samtidig er det fortsatt viktig å tenkte på stabilt blodsukker og næringsrik mat. Treningen blir normalt noe roligere. Eksempler her på typisk mat og trening er:

MAT

Banankake
Arme riddere
Søtpotetchips
Marens supervafler
Lavkarbo cookies
Marens superpannekaker
Sjokolademousse
Taco
Surdeigspizza
Søtpotetpizza (bildene er visst borte, gammelt innlegg)

TRENING 

– Gå/jogge rolig tur med ei venninne, med litt feelgood musikk eller podcast. Noen podcastfavoritter HER og HER
– Yoga; se yogatips HER. 
– Lettere styrke, som her:

Som jeg skrev i forrige innlegg om dette er det nok mange måter og gjøre det på, og så klart enda mer spesifikke måter å gjøre det på, særlig når det kommer til maten… og spise den og den grønnsaken i de forskjellige fasene. Men jeg liker best å følge instinktet og intensjonen, og rett og slett lage og trene det som frister og føles best der og da.

Hvordan pleier dere og gjøre det? Kjøre på likt hele måneden, eller deler dere inn det på en eller annen måte? 

2 kommentarer

  1. Synes det er utrolig bra og viktig at du bevisstgjør leserne på viktigheten av å kjenne til egen syklus. Mer informasjon om hormonprevansjon og konsekvensene av å bruke det trengs!

    1. Maren Aasen

      Jaa enig! Takk Anette! 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *