HVORDAN JEG FIKSET FORDØYELSEN MIN

«Fikset» fordøyelsen høres jo veldig lettvint ut, men fant ikke noe bedre ord til en overskrift. Healet eller helet er vel bedre… Aanyways, det har vært alt annet enn lettvint, for å si det sånn. Det har tatt 5 år.

De som har fulgt meg en god stund vet at jeg har hatt både egg- og melkeproteinintoleranse. Etter å ha oppdaget dette ved å ta en intoleransetest for litt over 5 år siden var jeg først på en ganske streng kur i 3-6 måneder, med de første 3 månedene helt uten ALT med egg, melk, gluten, sukker, gjær, bønner, alkohol og kaffe, samtidig som jeg tok en del tilskudd og spiste mat som hjalp til å reparere fordøyelsen.

Les mer om dette HER og HER.

Etter 2 år kunne jeg introdusere egg igjen! Og har spist masse av det i ettertid uten problemer, men melkeprodukter gikk fortsatt ikke. Før NÅ, 5 år uten! Jeg kan nesten ikke tro det. Jeg merker at jeg fortsatt skal være forsiktig, og at det er lett å overdrive når jeg endelig føler det går bra igjen, da vil jeg jo gjerne ha ALT! Men bare det at det går fint å spise alt jeg får servert, eller om jeg får skikkelig lyst på ost eller fløteis en dag, så går det greit, det er deilig det. Så får jeg bare prøve å holde det til det minimale sånn i hverdagen.

De første 6 «strenge» månedene var så klart viktig for å få helingen av tarmen skikkelig i gang, ved å kutte ut alt som irriterte og som jeg ikke tålte, og samtidig tilføre probiotika, enzymer, magesyretilskudd og soppdrepende tilskudd. Jeg merket stor bedring bare de første ukene, så det gav motivasjon. Men det jeg har gjort resten av de 5 årene er nok minst like viktig, og det var det jeg tenkte å si litt om her, det jeg tror har gjort det største utslaget;

  • Holdt meg unna melkeprodukter, så klart. Heller brukt mandelmelk og kokosmelk. Smør og ghee har gått bra. Ellers ingen yoghurt, ost, rømme, melkesjokolade osv.
  • Spist lite brød og kornprodukter, men bakt surdeigsbrød av urkorn selv, i stedet for å spise butikkbrød som ofte er proppet med ekstra gluten som irriterer tarmen. Film og oppskrift HER. 
  • Spist mye fett, og mindre sukker og karbohydrater. Dette er blant annet viktig for at de gode tarmbakteriene skal trives, i stedet for at det de dårlige bakteriene som elsker sukker skal blomstre. I tillegg gir det stabilt blodsukker, som også er viktig for god magesyreproduksjon og fordøyelse.
  • Spist og drukket mye fermentert mat! Probiotikatilskudd tok jeg bare i en periode de første månedene. Det som er enda bedre, er å få det i seg naturlig via maten, og da er fermentert mat og drikke alfa omega. Jeg har i perioder fermentert kål og andre grønnsaker, men det er ingen tvil om at jeg har drukket MYE kombucha (siden jeg har min egen produksjon, Surf Kombucha). Kombucha inneholder både de gode melkesyrebakteriene, men også syrer og enzymer som er positivt for fordøyelsen. Les mer HER.
  • KRAFT! Særlig de siste 2-3 årene har jeg brukt mer kraft, som jeg har kokt på bein, som regel fra  kylling eller elg. Jeg har brukt det i matlaging, men også drukket en del rent som en kopp varm buljong. Se film og oppskrift HER.
  • Brukt kollagentilskudd fast de siste to årene, i kaffe, te, smoothies og shaker. Kollagen er det viktigste proteinet i bindevevet, og inneholder aminosyrene prolin, glysin og glutamin som hjelper til å reparere lekk tarm. Kollagen er perfekt å ha som et supplement til kraft, om man ikke får i seg det så ofte.

Jeg vil si særlig de siste 2 årene har jeg drukket mye kombucha og kraft, og det er jeg ganske sikker på har gjort det siste utslaget for at det nå også går bedre å spise melkeprodukter igjen.

Det viktigste jeg vil vise med dette innlegget, er at det er dessverre INGEN QUICK FIX! Jeg tror det er mange som tror at de bare kan kutte ut gluten, ha en ukes juice detox eller få et tips av noen til hva de må gjøre for å «fikse» fordøyelsen…. Sorry, men DET TAR TIIIIID, og det kan være et sammensatt og komplisert problem. Det er ikke bare noe jeg kan svare på over snapchat…

Du kan heller ikke bare ta en liten kur, også gå tilbake til kostholdet og livsstilen du hadde. Da får du akkurat samme problem igjen. Det er som vektnedgang… en livsstilsendring, der målet er å endre noe «for resten av livet». Det høres kanskje heeelt uoverkommelig ut, men det fine er jo å vite at om man faktisk gjør en skikkelig innsats og er tålmodig noen år, så kroppen kommer i balanse igjen, vil man gjerne tåle mer, og kan leve mer «normalt» senere. Så det får vel være gulroten.

Så er det sikkert en del som tenker «men hva skal jeg gjøre daa? Hvor skal jeg starte?». Og det kommer så klart i neste innlegg 😉 Jeg tenkte også å lage et innlegg med svar på spørsmål om mageproblemer, så om det er noe, fyr løs, så svarer jeg så godt jeg kan i et samlet innlegg i slutten av måneden!

Nå er jeg på vei til Oslo forresten, for å  filme noe for ELLE. Følg med på instastory om du vil se hva 😉 (maren_aasen)

10 kommentarer

  1. Flott at du deler dette. Fikk påvist diverse proteinintoleranser(melk,gluten,egg,soya er verstingene), har holdt meg unna etter beste evne nå i 7 år, fikk påvist sibo i fjor, hatt 2 kurer. Ser jeg må bare fortsette å lese meg opp og prøv uten alt videre. Har fått mange ideer fra deg og noen flere her. Tror jeg skal begynne helt på skretsj igjen, melk og karbohydrater er værst for min tarm. Følger deg videre.

    1. Maren Aasen

      Så bra å høre at du finner hjelp i bloggen min 🙂 <3 Sibo er kompliserte greier, så jeg håper du får god, individuell veiledning i tillegg! <3

  2. Kan du komme med noen matvarer som er bra for fordøyelsen? 🙂

    1. Maren Aasen

      Jepp, kommer tips (bl.a. mat) i neste innlegg om dette 😉

  3. Hvilke soppdrepende midler tok du?

    1. Maren Aasen

      Hei 🙂 Jeg tok en kur med olivenbladekstrakt + noe for å rense ut og balansere ph. Men anbefaler veiledning om du tenker å sette i gang med det <3

  4. Hei Maren
    Veldig interresant lesning, Testet du ut om du tålte de syrnende melkeproduktene i de 5 årene du holdt deg unna melkeprodukter?
    Feks Tjukkmjølk?

    1. Maren Aasen

      Hei 🙂 Jeg testet for et år siden å syrne den upasteuriserte melka vi har på gården. Er det noe som skulle ha funket, så er det jo nettopp det. Men det gikk ikke: http://www.marenaasen.no/2017/04/19/taler-visst-fortsatt-melk/

      Har ikke prøvd å spise/drikke yoghurt/kefir enda nå, bare spis ost og is… så spent på om det går bra nå 😉

  5. Liv Ellinor

    Veldig fint innlegg!
    Tåler selv ikke gluten, laktose eller gjær noe spesielt. Har også en del mageplager. Er i full gang med å lage vannkefir, melkekefir, kombucha og koker kraft. Håper dette kan hjelpe å styrke tarmfloraen min!
    Har også hørt at om man rister brød med gjær, så dreper man gjæren. Har bakt litt langtidshevet brød og ristet det etterpå, og det går veldig fint 🙂 langtidshevet går generelt ganske bra i små doser.

    1. Maren Aasen

      Hei Liv Ellinor! Så gøy at du er i gang med kraft og fermentering! 😀 Stå på videre, det hjelper!! <3

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *