GRAVID UKE 1-18

Jeg oppsummer kort svangerskapet så langt, uke 1-18, i ett innlegg jeg, så det ikke blir så mye preggo-spam de neste dagene :p  Kanskje ikke så interessant for alle, de får bare stå over. Men som jeg sa; jeg hadde i alle fall glede av å kunne gå tilbake til blogger som hadde skrevet slike innlegg tidligere. Selv om man ikke kan sammenligne fikk jeg en pekepinn på når det er typisk at kvalmen kommer, hva som hjelper, hvor lenge det varer, når magen begynner å vokse osv. Det er jo mye man lurer på første gang, så jeg syntes det var fint å lese flere erfaringer.

Og forresten, TUSEN TAKK for alle gratulasjoner og kjærleik!! Stas <3 ! 

Uke 1-6
Siden det hele var planlagt fant jeg fort ut at jeg var gravid med en test. Og så og si samme dag ble puppene større (føltes enooorme), hovne og vonde. Bortsett fra det vil jeg ikke si jeg merket så mye annet de første ukene. Jeg spiste og trente som vanlig, og merket ikke noe av det som skjedde i magen, bortsett fra å være ekstra trøtt noen dager. Kunne sove 10 timer en natt, og likevel sovne som en stein et par timer på sofaen senere på dagen.

Uke 7
Første dag i uke 7 smalt det kan du si. Det var i påska det. Kvalm, fra morgen til kveld, + at det kjentes ut som jeg hadde influensa. Lå stort sett i vater heeele påska… mens hele resten av Norge var ute i fjellsola og på afterski (så det ut som på instagram hvertfall). Det var påska si det 🙂 For å si det sånn, jeg var glad jeg hadde spist næringsrikt og sunt leeeenge før jeg ble gravid, så jeg visste jeg hadde gode lagre av vitaminer, mineraler og det som trengs. For nå ble det vanskelig å få i seg mat. Men NOE måtte jeg ha, ellers ble kvalmen verre. Så det ble alt fra wasa knekkebrød med Nora syltetøy, nudler (de klarte jeg faktisk å koke i kraft), soyayoghurt med banan, diverse frukt, mariekjeks… ja generelt ganske lite næringsrik mat. Og heiii for en lukte- og smakssans!! Absolutt alt luktet FOR mye og var kvalmende. Hvis Luca stekte kjøtt eller fisk, måtte jeg lufte eller gå ut, for det fristet IKKE.


Uke 8

..var jeg litt mer oppegående. Men the kvalme-struggle was fortsatt real, og jeg måtte legge til rette så jeg ikke ble for kvalm. Jeg kjøpte B6 (pyridoksin) på apoteket, og det hjalp veldig! Så da ble rutinen som følger; å for det første sove litt ekstra lenge (fordel å være sin egen sjef da), ta B6 med en gang jeg våknet, lå å ventet litt til den begynte å virke. Stod opp og gikk rett på sofan å la meg der litt (ble kvalm når jeg gikk), så til kjøkkenet for å få i meg et par tørre knekkebrød, juice eller lignende. Ligge på sofan igjen å vente på stigende form. Så kunne jeg kle på meg og gjøre det som MÅTTE gjøres den dagen, ikke stort mer.

Uke 9
..var det mye bedre allerede. Måtte fortsatt spise med én gang jeg stod opp, og spise lite og ofte, noe som er uvant for meg. Slitsom ass.. å måtte tenke på mat hele tiden! Spiste jeg for mye eller «feil/feil tidspunkt» kom det opp igjen. Tok jeg kosttilskudd (tabletter/kapsler), kom det opp. Ellers begynte formen gradvis å komme tilbake til normalen. Vi var også på tidlig ultralyd denne uka, for å se at det faktisk var liv i magen, og det var det 🙂 Begynte også å få en liten kul nederst på magen, som i grunn bare så ut som jeg var oppblåst.

Uke 10-18
Fra uke 10 følte jeg meg så og si helt som før igjen, og glad for at det gikk over så fort. Og takk guud for det, for vi skulle til London og Portugal, noe som gikk helt fint. Jeg begynte sånn smått å trene litt igjen, etter 6 uker helt uten trening, og veldig lite aktivitet generelt. Mye roligere enn før så klart, da pulsen er høyere når man er gravid, jeg blir fortere sliten, og bruker lengre tid på å restituere. Tok jeg i for mye (f.eks. ganske harde bakkeintervaller), sov jeg stort sett hele neste dag. I helga måtte jeg stort sett bare sove og hvile etter reising og fotoshoots forrige uke. Det går greit når det står til, men smellen kommer visst etterpå.

Såå deilig å trene igjen! Uke 14 

Nå er jeg jo i andre trimester allerede, uke 18 (17+4), og føler meg fin i formen. Trener mye mindre enn før og sover mer, men ellers spiser ganske som normalt og tar livet meget med ro 🙂 De siste ukene har jeg kjent mer på hormonene, og det skal ikke så mye til før tårene plutselig triller. Også har magen begynt å vokse. Koselig, og rart. Neste uke skal vi på ultralyd, så får ta en update igjen da. Tror dere det blir gutt eller jente? 

I morgen kommer Luca hjem igjen. Det blir godt <3

4 kommentarer

  1. Åååh vi har termin samme dag jo!! Så stas 😃 Gratulerer så mye!! Synes det er ekstra gøy å følge en blogg som din gjennom sånne faser av livet og håper du kommer til å dele endel underveis med hva som funker for deg av mat og trening som vi andre kan hente inspirasjon fra deg. Klemmer

    1. Maren Aasen

      Åååj så gøy! Det er godt gjort, hehe 😀 Jeg har ikke vært på ultralyd og fått bekreftet termin enda, men skal det i neste uke 🙂 Takk, og gratulerer til deg også! Ja, blir nok å dele litt både rundt trening, kosthold og diverse 🙂 Lykke til <3

  2. Så utrolig koselig! Gratulerer så mye Maren! Ønsker deg alt godt på denne nye reisen i livet <3 Ja takk til slike innlegg!
    Jeg har en gutt på 4, og driver å planlegger neste baby nå. Har jobbet masse med å reparere lekk tarm og vil være så frisk som mulig før jeg starter på en ny graviditet. Forrige gang kunne jeg ikke nok om kosthold og slet etter fødselen med jern og b-vit mangel, noe som førte til at tarmen forverret seg og en kjedelig fødselsdepresjon. Jeg visste for eksempel ikke at et symptom på jernmangel er depresjon, og det var så oppklarende å få vite at alt ikke var "min" feil, og din blogg bl.annet har hjulpet meg med å finne et mer næringsrikt kosthold med masse fett, kraft og ferementert mat! Takk for all nydelig inspirasjon! <3
    Jeg vil bare tipse om podcasten Modern Mamas Podcast! Den er blitt min absolutte favoritt! De snakker om graviditet, fødsel, trening, (paleo)kosthold, og foreldrelivet så klart. En annen favoritt er Well-Fed Women, men du kjenner kanskje til disse fra før også.
    Stor klem fra fast leser, som sjelden kommenterer!

    1. Maren Aasen

      Tusen takk! Og så fint å høre at du har funnet bra info og inspirasjon her som har hjulpet deg! Det blir jeg glad for å høre 🙂 Kjempeviktig å vite at bla.a fødselsdepresjon kan unngås med nok og riktig næring. Og flott at du tenker på dette nå før neste graviditet 🙂 Det er minst like viktig å være sunn og sterk FØR man blir gravid, da det kan være tyngre å skulle begynne å tenke på det når man kanskje er dårlig å sliten. Jeg tenker å skrive litt opp dette etter hvert. Kan i mellomtiden tipse deg om boka The Nourishing Traditions Book og Baby and Child Care. Jeg kjøpte den som kindle til iPad´en min på amazon.com: https://www.amazon.com/Nourishing-Traditions-Book-Baby-Child/dp/0982338317/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1528891534&sr=8-3&keywords=tradition+nutrition+baby&dpID=61kLYI-rLXL&preST=_SX258_BO1,204,203,200_QL70_&dpSrc=srch Noe er så klart kanskje litt too much (jeg er ikke så streng selv i alle fall 😉 men den er et fantastisk oppslagsverk med mye viktig info. Har ikke hørt om de podcastene du nevner, så takk for tips, skal absolutt sjekkes ut! Trengte noen nye nå så passet bra 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *