VLOG: SOMMERTRENING økt 1 (gravid)

Heiii peeps!

Etter noen uker treningspause tidlig i svangerskapet da jeg var i litt dårlig form, har jeg sakte men sikkert kommet i gang igjen. Ikke like mye som før, nå er det helt klart mindre trening og mer søvn, men prøver å få inn noen økter når jeg har litt ekstra overskudd. Det GIR meg også energi, så ja, det er viktig å lytte til kroppen og hvile mye, men jeg vet også at jeg føler meg bedre og mer energisk når jeg trener jevnlig.

Jeg var litt usikker på hva jeg kunne og ikke kunne gjøre utover svangerskapet, så jeg spurte min venninne og personlig trener Adele Tårnes om hun kunne sette opp nytt program til meg. Denne gang med fokus på styrke som jeg kunne gjøre ute i sommer, med det utstyret jeg har + én økt inne på treningsrommet.

Og bare så det er sagt; ALLE TRE ØKTENE ER FINE OG GJØRE FOR IKKE-GRAVIDE også! 😉 Kjør på med mer vekter eller kortere pauser for å øke intensiteten. Gravide bør ikke gjøre situps eller mageøvelser, eller… det er ikke så mye vits, da magemusklene deler seg etter hvert som magen vokser. Bortsett fra det er det bare å kjenne på kroppen. Lengre ut i svangerskapet vil det kanskje være vanskelig eller ubehagelig å gjøre øvelsene som går på bein. Derfor kan det være fint å kjøre mer bein tidlig i svangerskapet, også evt. mer overkropp mot slutten.

Her kommer første film, av tre! Jeg varierer fra uke til uke med antall reps og sett. Når jeg har kjørt gjennom alle tre øktene med 20 reps x 2 sett, tar jeg 15 x 3 uka etter, også 12 x 3-4 og til slutt 10 x 4, før jeg starter på nytt igjen. Da får jeg også litt variasjon fra uke til uke. Jeg må så klart ta mindre vekt når jeg tar 20 reps i forhold til når jeg tar 10…

Sjekk ut flere videoer på min youtubekanal, trykk tommel opp og abonner!

Angående smertene i ribbeina.. det er en brennende følelse som jeg har hatt noen dager. Har fått bekreftet fra flere gravide at de har hatt det samme, og fra min osteopat at det er normalt, og er nok noe muskelspenninger eller noe sånt. Ting flytter jo på seg nedi der, og det blir mindre plass. Så velger å hoppe over den ro-øvelsen hvis det føles vondt.

Spør om dere lurer på noe ang. trening og graviditet! …så spør jeg Adele om å svare, hehe 😉 

2 kommentarer

  1. Blir så glad av deg!! Og elsker introen på videoene dine, btw:)

    1. Maren Aasen

      Så koselig å høre 😀 Jaa, en kompis som laget 😀

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *