HJEMMELAGET SPORTSDRIKK / LEMONADE

De fleste vet at det er viktig å drikke nok vann under trening. Et væskeunderskudd kan redusere din fysiske yteevne under økta. Men det som nesten er minst like viktig, som kanskje ikke alle vet, er å passe på å få i seg nok salt. Væskebalansen styres nemlig ikke bare av vann, men også elektrolytter, altså mineraler.

De viktigste elektrolyttene er natrium, kalium og magnesium. Hvis du overdriver vanndrikkinga, og i tillegg svetter mye i løpet av en lang og kanskje varm treningsøkt, skiller du ut mye av disse saltene. Da hjelper det ikke hvor mye du drikker, kroppen klarer ikke å holde på vannet, og du kan faktisk bli dehydrert, få hodepine, bli sliten og slapp og få kramper tross mye drikking. Kramper… hvor mange sliter ikke med det under/etter trening?

Problemet er jo størst for de som trener mye, har lange økter, og særlig om det er sommer og varmt, eller man er på ferie og trener i varmen. Men også de som er flinke og spiser mye sunn, hjemmelaget mat fra bunnen, og lite hel- og halvfabrikata får kanskje også i seg for lite salt uten å være klar over det, på generell basis.

Jeg har en fav hjemmelaget «sportsdrikk» jeg av og til pleier å lage før trening, særlig om jeg trener i varmen nå på sommeren. Eller om jeg bare har har en lang dag ute i sola og svetter ekstra. Da kan denne også drikkes eller serveres som en oppfriskende lemonade.

SPORTSDRIKK / LEMONADE

Et stort glass/flaske vann
En hel sitron
1/2 ts mineralsalt (havsalt/himalayasalt)
2-4 dråper stevia, evt. 1-2 ts honning

Skvis ut saften av en hel sitron oppi vannet, ha i salt og stevia/honning og rør godt så saltet løser seg opp.

Jeg for min del bruker stevia som søtning, men vil du ha litt ekstra karbs til en lang treningsøkt kan du godt bruke honning i stedet. Drikk før trening, eller litt og litt utover økta. Eeeller nyt på en varm sommerdag på stranda.

Vanlig koksalt inneholder kun natrium og klorid, så bruk heller uraffinert havsalt eller himalaysalt for å få med alle mineralene, i tillegg til at det smaker bedre. Sitronen inneholder også elektrolytter. 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *