MÜSLI MED BLØTLAGTE NØTTER OG FRØ

Wow det var den uka. Det ble mange, lange dager i kombuchaproduksjonen denne uka, så da rakk jeg ikke blogge mer. Været har vært dårlig, også er det meldt fint neste uke, så vi kjørte på ekstra denne uka, for å kunne ta litt fri neste uke 😉

Men her kommer en deilig oppskrift på müsli, med bløtlagte nøtter og frø! Nøtter og frø er jo ganske hardt å fordøye, så med bløtlegging blir det lettere, og næringsstoffene blir mer tilgjengelig. Nøttene blir også lettere, mykere og bedre å tygge.  

Du kan også bruke denne oppskriften uten å bløtlegge først! 

MÜSLI

Valnøtter,  1 boks
Hasselnøtter, 1 pakke
Solsikkekjerner, 1/2 pakke
Gresskarkjerner, 1/2 pakke
Store havregryn, ca 1/2 pakke
8-10 ss meierismør eller kokosolje
4-6 ss sukrin gold eller annen søtning (f.eks. kokossukker eller honning)
Kanel
Havsalt

1. Legg nøtter og frø (ikke havregryn) i en bolle/skål og fyll med vann så de dekkes helt. Ha også i en klype salt.
2. La det stå sånn i 6-12 timer (f.eks. over natta). Bytt/fyll etter med vann hvis det synker.
3. Hell av vannet og skyll nøtter og frø godt (bruk sil). Legg de først på et kjøkkenhåndkle for å tørke av det verste vannet.
4. Fordel utover to stekebrett kledd med bakepapir.
5. Fyll så på med havregryn i begge platene, så mye som du ønsker
6. Fordel meierismør/kokosolje, søtning, kanel og havsalt på begge platene, og rør godt.
7. Stek på 100* varmluft i 2 timer. Rør og bytt plass på brettene ca hver halvtime.
8. La det avkjøle seg i stekeplatene på kjøkkenbenken noen timer (gjerne over natta) før du putter de på glass så du er sikker på at de er tørket.

I de fleste oppskrifter jeg fant skulle det stekes på 40 grader i maaange timer. Det orket ikke jeg, litt lat sånn, så prøvde meg på 100* i 2 timer, og det funket fint. Jeg brukte kokosolje, men Luca og jeg konkluderte med at det blir smør neste gang, for en mer crispy og karamellaktig smak. Og i grunn «mer av alt»; mer kanel, sukrin og smør, enn det jeg brukte førte gang (brukte litt mindre enn jeg skrev i denne oppskriften, så denne blir nok bedre). Jo mer jo bedre, hihi, så ikke spar på godsakene 😉

Digg å spise med melk (mandelmelk for min del) eller yoghurt, og bær! Da har du en lettvint, god og sunn sommerfrokost.

Noen som har prøvd å bløtlegge havregryna først også forresten? Jeg var redd de skulle bli for myke og klebrige? ..at de ikke tørket skikkelig? 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *