KOSTTILSKUDD FOR GRAVIDE

Jeg har fått spørsmål om å skrive litt om kosthold under svangerskapet, så det skal jeg gjøre. Men først ville jeg vise hvilke tilskudd jeg tar.

Det viktigste tipset jeg kan gi, er å starte i god tid FØR du blir gravid!
Gode lagre av næringsstoffer bør være på plass fra første stund fra befruktning. Det skjer mye de første ukene, og det kan ta tid å bygge opp kroppen og lagrene av næringsstoffer, så det er litt seint å starte å tenke på det når man oppdager at man er gravid.

En annen viktig ting å huske på er jo at man gjerne blir sliten og dårlig en periode i starten, og da er det enda vanskeligere å skulle begynne med tilskudd og å spise sunt. Jeg var ganske dårlig uke 7-9 ca, og alt jeg tok av kosttildkudd kom rett opp igjen, så det var det bare å glemme. Næringsrik mat var også bare å glemme en periode, så da var jeg glad for at jeg hadde spist sunt og næringsrikt i mange måneder før jeg ble gravid. Da visste jeg at det lille frøet i magen fikk det den trengte, selv om jeg hadde dager jeg bare klarte og få ned nudler og potetgull…

KOSTTILSKUDDENE JEG TAR UNDER SVANGERSKAPET:

Havfruenes tran:
Denne tar jeg jo året rundt, gravid eller ikke. 2 ss hver dag. Omega-3 av god kvalitet, + D og A-vitamin er superviktig for både deg og den lille.

Thorne multivitamin med folat:
Kjøpt på iHerb, en god multivitamin med høye doser og en form av folat som har godt opptak i kroppen. Jeg startet med denne før jeg ble gravid, og holdt på helt til jeg ble dårlig. Dette er store kapsler, og det ble til slutt umulig å ta de, de kom rett opp igjen, så jeg gav opp den. Kjøpte så noen små tabletter med folsyre på apoteket, bare for å ta NOE, selv om disse ikke har like bra opptak. Endte vel egentlig opp med å fokusere på å spise masse eggeplomme + lever og leverpostei i stedet, som er rike på folat, og tross alt den beste formen av folat som kroppen kjenner igjen og bruker best. Folat har stor betydning for at cellene skal dele seg på normal måte, og for å redusere risikoen for ryggmargsbrokk (nevralrørsdefekt). Dette er aller viktigst helt i starten av svangerskapet, så her bør man være tidlig ute, helst i god tid før man blir gravid.

Kelpasan / jod:
Gravide og ammende har også et økt behov for jod, fordi det bidrar til utviklingen av hjernen og sentralnervesystemet hos barnet. Mange gravide har mangel på jod. Jeg spiser en del fisk, som er en god kilde, men ikke så mye meieriprodukter, som også er en god kilde. Derfor tar jeg (litt sporadisk) kelpasan som inneholder jod.

D-vitamin:
Jeg tar også vitamin-D året rundt, vi bor jo tross alt i Norge. Har tatt litt i sommer også, siden det har vært noen kalde uker med lite sol her i Trøndelag. Men noe mer sporadisk har det blitt nå i sommer enn resten av året.

Ellers er næringsrik mat det aller viktigste, så mer om det i et senere innlegg 🙂

6 kommentarer

  1. Hei, har du noen tips til hvordan man skal få til å ta tran i flytende form..? Jeg klarer å ta tran i perioder, men da må jeg tvinge meg selv til å ta det fordi jeg synes konsistensen er så ekkel. Så da begrenser det seg til noen perioder fordi jeg ikke klarer å holde motivasjonen oppe året rundt 🙁 Jeg tar forøvrig Havfruenes tran så det er ikke smaken det går på, men konsistensen.. Har du noen lure triks 0:) ?

    1. Maren Aasen

      Hei 🙂 Prøv å bland det i noe, f.eks. smoothie 🙂 Du kjenner ikke særlig smak av havfruene sin i smoothie. Ellers har Omega Cure sin har vaniljesmak om du ikke synes havfruene sin funker.

      1. Hei, jeg synes smaken er grei, smaker timian.. 🙂 men det er konsistensen jeg sliter med.. 🙁

      2. Maren Aasen

        Smoothie 😉

  2. Hehe, okei får prøve det da! 🙂
    Et siste spørsmål om tran xD når du tar 2 ss, tar du måleskeer slik at det blir 30ml eller bruker du bare vanlig kjøkken spiseskje ?

    1. Maren Aasen

      Vanlig spiseskje (eller bare tømmer sånn ca rett i munnen ;p )

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *