TILBAKE TIL HVERDAGEN

God morgen babes. Nå sitter jeg med en kopp kaffe, musikk på øret og har skriblet litt i planleggeren min. Og straks skal jeg ut å gå en liten morgentur. Vært tidlig oppe både i går og i dag, og kjenner at det er godt å være tilbake til disse små hverdagsrutinene som gir en god start på dagen. I natt kom Lis, svigermor. Hun skal være her denne uka, før vi drar sammen på ferie. Så det er jo som sagt ikke helt hverdag for oss enda. Men mange har startet skole og jobb igjen nå, så tenkte det passet med et innlegg til noen tips til hvordan komme tilbake til rutiner og hverdag. Dette er ting jeg liker å gjøre i alle fall…


Leggerutine
Legge seg og stå opp til fast tid hver dag. Jeg setter på leggealarm på iphonen, den har jo en egen funksjon for det inne på klokka. Du kan stille inn når du skal stå opp og hvor mange timer du vil sove, så sier den i fra når det er på tide å legge seg. Jeg prøver å få inn minst 8 timer søvn, særlig nå som jeg er gravid, da trenger jeg det. Noe mindre er ikke nok i det hele tatt. I starten av svangerskapet måtte jeg gjerne ha 9-10 timer, av og til mer, ellers ble jeg faktisk dårlig. Men nå holder det med 8.

Skru av skjermer og demp lys i god tid før man skal sove, for å roe ned, og ikke la lyset fra skjermer forstyrre produksjonen av søvnhormoner. Dette gjør jeg ikke selv, men jeg sovner så fort og sover så godt uansett, så har aldri følt behov for det.

Morgenrutine
Ha en fast morgenrutine. Den varierer litt i løpet av et år for min del, men stort sett er det å stelle seg, drikke et stort glass vann, rolig musikk på øret og skrive litt i planleggeren min. Alt dette før jeg scroller gjennom mailer og sosiale medier. Det gir liksom en ro, før dagen braker løs. Jeg elsker Happiness Planneren min, og skriver i den hver eneste dag. Den har jeg nevnt mange ganger før, men alltid noen som spør. Kan kjøpes på thehappinessplanner.com (bruk DENNE linken for 5$ rabatt. Obs. det kommer toll i tillegg). Akkurat nå hører jeg på DENNE lista på spotify, så fin! Jeg er også glad i å ta en liten morgentur, men den rutinen kommer og går kan du si. De siste månedene har jeg heller prioritert søvn, men nå er formen så fin at jeg skal prøve å innføre det så ofte jeg kan.

Planlegg

I happinessplanneren min planlegger jeg dagen, uka og måneden. To-does, trening, fører treningsdagbok osv. På veggen har vi også en week planner kjøpt på clasohlson.no (vet ikke om de har den lengre). Har ikke brukt den i sommer, men her planlegges middag, handleliste og om det er noe som skal tas opp fra fryser. Når jeg jobbet/studerte borte, var jeg også flink til å både lage matpakke dagen før, pakke treningsbag og legge frem klær til dagen etter. Til og med når jeg kun hadde nettstudie gjorde jeg dette, og gikk på biblioteket, hver dag. Jeg lagde meg rett og slett en hverdag med faste rutiner, selv om jeg egentlig bare kunne sovet så lenge jeg ville og sittet hjemme og lest. Jeg hadde faste treningsavtaler med venninner, så da var det bare å komme seg opp og ut og få gjort det som skulle gjøres. Savner det nesten litt nå… rart med det. HER er tips til hvordan komme tilbake til treningsrutiner! 

Handle 1-2 ganger i uka
Jeg tror mange ikke er så gode på dette, siden man har butikker på hvert et hjørne. Alt er så lett tilgjengelig. Men om man planlegger middager for hele eller halve uka av gangen, er det jo genialt og handle inn til nettopp det. Sett av litt tid på søndagen til å planlegge, se noen tips til det HER. Og handle på mandag. Da sparer du tid og frustrasjon resten av uka.

Også var vi i gang da…. deilig, eller kjipt? Må jo si at jeg er spent på hvordan dagene blir når det kommer en liten baby her i november. Da blir det nok litt andre rutiner kan du si. Men det får bare bli som det blir.. en fin utfordring 😉

Ha en finfin tirsdag <3

4 kommentarer

  1. Gratulerer med baby på vei, husker ikke om jeg har sagt det før. Jeg har selv to barn, 2,5 år og 2 måneder og følte for å kommentere det nederste ang endring når du får barn. Jeg synes at mange kan være negative og si slikt som at «bare vent til du får barn, da rekker du aldri det og det». Det at du av natur er et ordens og planleggings menneske er jeg sikker på at du tar med deg også som mamma. Det er godt mulig den aller første tiden blir hektisk, men jeg har en følelse for at du vil mestre mammarollen med glans!

    1. Maren Aasen

      Tusen takk 😀
      Ja, en kan ikke gjøre annet enn å ta det som kommer som en utfordring, og tilpasse. Blir helt sikkert litt kaos, lite rutiner og «egentid» til tider, men regner med man finner nye rutiner og kosestunder oppi alt dette også. Nyter de siste månedene jeg har «alene» nå, og er klar nye utfordringer. Alltids fint med litt forandring.. livet er dynamisk 😉

  2. Elsker når du poster slike innlegg. Veldig inspirerende ☺️ Nyt ferien i Portugal ☀️

    PS: Er det lov å ønske seg litt gode oppskrifter når høsten nærmer seg? Bruker arkivet ditt nesten hver gang når ukens middager skal planlegges – så mye godt ☺️🙈

    1. Maren Aasen

      Så koselig å høre, takk! 🙂 Jaaa kommer definitivt mere oppskrifter etter hvert =D

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *