ERNÆRING FØR/UNDER SVANGERSKAPET (intro)

…ooog det var den uka! Jeg har vært alene på jobb, siden Luca fortsatt er i Portugal. Det har for så vidt gått helt fint, men jeg har ikke hatt overskudd til å gjøre så mye mer etter jobb, og derfor lite blogg. Men i helgen har jeg fått ladet godt; hjemme alene, bare meg hele helgen, gått lange turer i skog og frisk luft, taco, TV, smågodt, lagt meg tidlig og sovet lenge. Så i dag våknet jeg uthvilt av meg selv kl. 05.30. Digg!


Mange har ønsket seg mer om kosthold under graviditet. Og det passer jo fint å komme med det nå, siden jeg er midt oppi det selv. Det krever ganske mye mer tid å skrive sånne innlegg som går litt mer i dybden på et tema, så det tok litt tid før jeg fikk prioritert å komme i gang oppi både ferie og jobb, så derav forsinkelsen. Men nå har jeg endelig så og si fått ferdig det meste, så da kommer innleggene på rekke og rad de neste to-tre ukene! Kanskje noen avbrekk med en oppskrift innimellom, men det er altså til sammen 12 innlegg + en oppsummering.

Jeg har brukt boka «The Nourishing Traditions Book of Baby & Child Care» av Sally Fallon (jeg leste den på kindle på mobil/ipad, kjøpt på amazone.com). Og den er fantastisk! Den kan jeg virkelig anbefale for den som er interessert i å lære mer om ernæring under graviditet, og ikke minst for de som en gang tenker å bli gravid! (Og ikke bare ernæring forresten, men alt rundt svangerskap, fødsel, amming osv. også.)

Det er nemlig viktig å starte i goood tid å «spise seg opp» med bra mat og å få i seg riktig næring FØR man blir gravid. For det første vil jo det øke sjansen for at man klarer å bli gravid. Dessuten skjer det veldig mye de første dagene og ukene etter befruktning. Da utvikles fosteret kjempefort, og viktige organer dannes. Derfor bør kroppen være klar for å bygge denne babyen i god tid før befruktningen skjer.

Men så vil jeg få frem et viktig poeng før du begynner å lese innleggene, og det er at selv om det jeg skriver er det jeg ser på som den «optimale maten» å spise før og under graviditeten, at man må starte tidlig osv… så ikke få helt panikk. Kanskje du allerede er gravid, prøver å bli det, eller til og med er ferdig med barn… og ikke tenkte så alt for mye over hva du spiste. Det er ingen grunn til å få dårlig samvittighet eller tenke at du har gjort noe feil. Som regel går det jo helt fint! Dessuten er kroppen så fantastisk at babyen blir uansett prioritert, den får det den trenger først. Også er det tross alt snakk om at man skal holde ut i 9 hele måneder + flere om man skal begynne tidlig å «spise seg opp», + et års tid eller mer med amming etterpå. Også kommer det kanskje flere barn. Så det sier jo seg selv at man ikke kan spise og leve helt pitch perfect hele denne tiden. Man skal slappe av, kose seg og leve ganske så normalt også.

Jeg synes i grunn boka er ganske.. streng, og man kan lett føle at sjitt, jeg gjør ikke ting bra nok. Men jeg tenker heller at jeg tar til meg den informasjonen jeg synes er relevant og viktig for meg, og lar det andre ligge. Og det håper jeg du også gjør med disse kommende innleggene. Om det er noe du føler ikke passer deg, er det helt OK! Du MÅ ikke spise det jeg skriver om, og dette er på ingen måte noe fasit 🙂

Til slutt kommer det også et innlegg om hvordan mitt kosthold har vært under svangerskapet, for det kom det også ønske om. Og det synes jeg er viktig å få med, for å vise at neida, jeg spiser ikke pitch perfect hele tiden jeg heller, ikke en gang nå som jeg er gravid.

Håper dere liker innleggene. Dette er jo fin info for alle, ikke bare gravide/kommende gravide. Det er tross alt bare snakk om næringsrik mat, ikke noe mer hokus pokus enn det. Og du, dette er viktig for mannen i huset og altså.. han har jo tross alt en veldig viktig oppgave sånn helt i starten 😉

4 kommentarer

  1. Synes det er fint at du skriver at man skal tenke fornuftig kosthold men at man samtidig ikke må være for streng med seg selv. Jeg led av ekstrem svangerskapskvalme og det handlet i perioder bare om å komme seg igjennom dagen. Spiste jeg for lite så spydde jeg, spiste jeg feil mat så spydde jeg. I det første svangerskapet var milkshake fra Burger King en av de få tingene som holdt kvalmen i sjakk, i know, kvalmt, men det funka. Vaniljeis funka også delvis, samt at det var ikke vondt å sende det i retur…..I det andre svangerskapet var det 7up med isbiter, og det måtte ikke være light brus altså, og tyrkisk pepper😳 gravide som helst ikke skal spise så mye lakris, joda fint det når det var det kroppen ba om. Jeg har friske fine barn men jeg skulle jo så gjerne gitt de bedre mat under svangerskapet, men er ikke alltid det går som planlagt. 😉

    1. Maren Aasen

      Nettopp! Er jo så forskjellig hvordan svangerskapene blir, og ikke noe som kan planlegges. Var ganske stor forskjell på første og andre trimester til meg og, hva jeg hadde lyst på og klarte å få i meg. Så da er det bare å ta en dag av gangen ja 🙂 Men også derfor jeg nevner at det er lurt å begynne i god tid før man blir gravid med å spise bra, sånn at man har gode næringslagre og mye og gå på når det står på som verst.

  2. Hei, leste du boken på engelsk eller fant du den på norsk også :)?

    1. Maren Aasen

      Leste på engelsk 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *