ERNÆRING FOR GRAVIDE: TRAN

Jeg nevne tran i DETTE innlegget om kosttilskudd for gravide, men det fortjener et eget innlegg.

Tran inneholder både A- og D-vitamin, i tillegg til den viktige omega-3 fettsyren DHA som er nødvendig for utvikling av hjernen til babyen.

Vitamin A er kritisk for optimal genekspresjon, for sterke bein, sunn hud, bra syn, mineralmetabolisme, hormonproduksjon, mental stabilitet, evnen til å planlegge fremtiden og å holde seg til en oppgave. Vitamin A er også viktig for utvikling av organer som hjertet og lever.

Det er viktig å få i seg D-vitamin sammen med A-vitamin, for disse to jobber sammen. Mange er redde for å å få i seg for mye vitamin A, og unngår derfor lever og fiskeolje. Men når det kommer fra naturlige kilder som mat som fiskeolje og lever (ikke syntetisk vitamin A fra tilskudd) og inntaket av D-vitamin er bra, er vitamin A giftig kun i ekstremt høye doser.


Man finner også A-vitamin i grønne bladgrønnsaker, og oransje og rød frukt og grønnsaker, som for eksempel gulrot. Men dette er karotenoider, forstadiet til A-vitamin.
Det betyr at kroppen selv må omdanne karotenoidene til aktivt vitamin A som kroppen kan bruke. Det kan den gjøre kun gjøre i små mengder, og er gjerne ikke nok til det som trengs under en graviditet.

Også har vi omega-3. Det er flere forskjellige former for omega-3, men DHA er særlig viktig under graviditeten. DHA inngår i den raske utviklingen av hjernen og hjernecellene, øynene og synet til fosteret. Man kan også få omega-3 fra plantekilder som linfrø, chiafrø og valnøtter, men her får du omega-3 i form av ALA, som så på omgjøres til DHA i kroppen. Du får da samme problem som med karoteinoider og vitamin A. Kroppen kan i noe grad omgjøre ALA til DHA, men dette er individuelt, og kanskje ikke nok til å dekke behovet til både deg og babyen. På sitt beste ligger konverteringsraten på 3,8%. Men hvis kostholdet i tillegg er rikt på omega-6 (som nøtter, frø og vegetabilske oljer er), senkes denne konverteringsraten til 1,9%. Den eneste plantebaserte DHA-kilden er et algebasert DHA-tilskudd.

Så det fine med tran, er den gode kombinasjonen av A, D og DHA. Disse er alle viktige for gravide, men også de som ammer, spedbarn og barn! Tran av god kvalitet er viktig. Jeg tar 2 ss av Havfruenes Tran, hver dag (bortsett fra når jeg glemmer jeg det ;))

Kilder:
The Nourishing Traditions Book of Baby & Child Care. Morell, Sally Fallon.
Real Food for Pregnancy: The Science and Wisdom of Optimal Prenatal Nutrition. Lily Nichols. 

 

4 kommentarer

  1. Hvor mye DHA bør en daglig dose tran inneholde for at det skal dekke behovet vårt?

    1. Maren Aasen

      De norske anbefalingene er et daglig inntak av DHA på 200 mg per dag, enten via fet fisk eller tran for gravide og ammende

  2. Karoline

    Hva tenker du om møllers tran? Det er jo den mest tilgjengelige for de fleste av oss 🙂
    Karoline

    1. Maren Aasen

      Ville heller lagt pengene mine i en jeg er trygg på er av god kvalitet. Les mer om hvorfor i et tidligere innlegg: http://www.marenaasen.no/2016/09/11/norsk-smakfri-topp-kvalitet-tranen-sverger/

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *