ERNÆRING FOR GRAVIDE: EGG

Eggehvite gir perfekt protein, og eggeplommen er en næringsbombe, der kolin er aller viktigst fordi den er kritisk for utvikling av hjernen.

Kolin er spesielt viktig for dannelsen av kolinerge nevroner (nevroner som bruker nevrotransmitteren acetylkolin), som skjer fra dag 56 i svangerskapet, til tre måneder etter fødsel. Det er også viktig for dannelsen av forbindelsene mellom disse nevronene, kalt synapser, som forekommer i en høy hastighet de fire første leveårene til barnet. Når kolin mangler, kan ikke disse koblingene skje. Å tilføre kolin i kostholdet i senere år vil ikke kompensere for det som manglet under vekst – det vinduet for når det var mulig å gjøre disse koblingen er da lukket. Så mors inntak av kolin, mye kolin, kan derfor ha en gunstig effekt for hele resten av livet til barnet.

Eggeplomme er den beste kilden til kolin, med 680 mg per 100 gram, eller 115 mg per plomme. Det er ikke nødvendig å spise mer enn én eggehvite per dag før og under graviditeten, men du kan ikke få nok eggeplommer 😉

Ellers finner man også kolin i lever og melkeprodukter, og noe i kjøtt, nøtter og belgfrukter, men for å sikre det anbefalte inntaket er det lurt å spise minst to eggeplommer per dag, gjerne fler! Bruk ekstra eggeplomme i eggerøre eller omelett, rå eggeplomme i smoothie, shaker, hjemmelaget iskrem, eller bland inn i ris, havregrøt eller annen grøt. Rå eggeplomme smaker ikke noe, men gir en nydelig, kremete og fyldig konsistens i det du blander det inn i.

Eggeplomme er også en fin kilde til kolesterol, enda et viktig næringsstoff for blant annet kjønnshormonene og hormonene kroppen lager for å håndtere stress. Mor trenger ekstra kolesterol for å hjelpe utviklingen av hjernen og nervesystemet til fosteret, i tillegg til fordøyelseskanalen. Kolesterol er også viktig for vekst og utvikling senere i livet.

Eggeplomme gir også vitamin A, D, K2 og E, folat og biotin, i tillegg til viktige mineraler som jern, sink og selen. 

Kremete sjokoladeis

Kokt egg, stekt egg, eggerøre, omelett, eggmuffins… you name it. Og her er noen litt andre oppskrifter/tips jeg digger meg egg, alle er fri for hvitt sukker, gluten og melk:

Ja.. jeg spiser MYE egg, særlig plomme 😉

Kilder:
The Nourishing Traditions Book of Baby & Child Care. Morell, Sally Fallon. 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *