ERNÆRING FOR GRAVIDE: LEVER


Lever er det mest næringstette du kan spise.
Lever fra storfe inneholder for eksempel over 50.000 UI vitamin A per 100 gram, og kylling- og andelever rundt 30.000 UI, og rundt 110 mg vitamin B12 per 100g –  over seksti ganger mer enn i biff. Lever er også en super kilde til fosfor, jern, sink, kopper, vitamin B2, B6, kolin, biotin og folat. Dessuten inneholder lever mer vitamin C per gram enn både eple og gulrot!

Kylling- og andelever er også en av de beste kildene til K2. Vitamin K2 er kritisk for utvikling av babyens beinbygning, tenner, blod og hjerne. Sammen med vitamin A og D, vil K2 sørge for en bred og attraktiv beinstruktur i ansiktet som gir god plass til at tennene kan komme på plass rette og fine.


Det er fascinerende å tenke på er hvordan alle disse viktige næringsstoffene  ikke bare har noe å si for utviklingen av organer og helsen til babyen, men også hvordan utseendet blir!
Og ikke bare babyen, men det vil også gi DEG styrke, stamina og en sunn glød ut graviditeten.

K2 finnes også i fett fra gressföret dyr, som kjøtt, smør og ost, men fuglelever er den beste kilden. Så spis gjerne lever minst to ganger i uka, i en eller annen form.

Personlig er jeg veldig glad i lever, og spiser den aller helst som den er; kuttet opp i små biter, og stekt i olivenolje eller smør, sammen med løk og hvitløk, krydret med salt, pepper og chili! Ellers er leverpostei en fin måte å få i seg lever på. Eller om man ikke klarer å spise lever på noen som helst måte, er leverkapsler et alternativ. (Sjekk ut de fra ReinStyrke).

Kilder:
The Nourishing Traditions Book of Baby & Child Care. Morell, Sally Fallon. 

4 kommentarer

  1. Hvilken leverpostei mener du er best? Og hva mener du om E407 som er i veldig mye pålegg? Prøver å finne pålegg uten det, men vet ikke om det er så vktig som jeg har lest.

    1. Maren Aasen

      Hjemmelaget 😉 Eller den fra Grøstad er bra! Selv finner jeg ikke den i nærbutikken der jeg bor, så da blir det bare noe annet. Man vil jo så klart at alt skal være helt rent og perfekt, men i praksis er det ikke alltid det lar seg gjøre. Hadde jeg skulle passe på det, der jeg bor, hadde det endt opp med at jeg ikke hadde fått i meg lever i det hele tatt. Så da går jeg for det beste alternativet jeg har tilgang på, det gjelder annet pålegg også 🙂

  2. Hei. Takk for at du skriver så informativt og godt om kosthold, det er inspirerende å følge med.
    Rett etter jeg hadde lest dette innlegget kom jeg over ett annet som beskrev at gravide var frarådet å spise lever (annet enn plantebasert). Jeg ser stadig at ernæringsterapeuter gir forskjellige kostholdsråd enn de «generelle», helsedirektoratets osv. De skal selvfølgelig gi råd som dekker hele befolkningen osv, men jeg synes det er interessant å lese om forskjellene. Hvis du skal skrive mer om kosthold for gravide, så kanskje du skriver om alle de sprikende rådene, mistfortsåtte oppfatninger og skremselspropaganda😄

    1. Maren Aasen

      Takk for det, så fint å høre! 😀 Kan si litt om det til slutt i det siste innlegget 😉

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *