ERNÆRING FOR GRAVIDE: KJØTT

Kjøtt er fint å inkludere i kostholdet hver dag; lam, storfe, svin, geit og fugl. Gjerne fra øko, gressforet dyr hvis mulig. Spis alltid med fettet, eller skinnet hvis det er snakk om fugl. Hvis det er magert kjøtt, stek i fett eller spis med smør eller saus. Fettet gir viktig næring, i tillegg til at det gjør det lettere å fordøye kjøttet.

Kjøtt er en viktig kilde til protein, jern og sink, som alle er nødvendig for å bygge babyens kropp, blod og hjerne, og fettet fra kjøtt er også viktig med sine vitaminer, mineraler og fettsyrer. Og som med smør, gir fettet fra kjøtt arakidonsyre (AA) som er viktig for nevrologisk utvikling, tarmintegritet – at tarmen er tett, og fin hud.

Bruk kjøtt som pålegg, i salater, middager og lunsjer. Kombinerer du det med kraft i tillegg, har du et fantastisk næringsrikt og bra måltid. (Det kommer mer om kraft neste uke).

Noen digge oppskrifter: 

Blir det taco i kveld kanskje?

Aaalrighty, da var vi gjennom første uke, så tar vi en pause i helgen og fortsetter neste uke 🙂 Håper dere synes det er interessant så langt, og gira på mer? Her er altså det fra uka som gikk hvis det var noe du ikke fikk med deg:

Ellers må jeg jo si at jeg selv har vært litt ekstra sliten igjen de siste dagene. Det er kanskje vanlig i tredje trimester? Disse ukene vokser babyen mye har jeg skjønt.. kanskje det har noe med saken å gjøre… Zzzzååå GOD HELG da!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *