ERNÆRING FOR GRAVIDE: KRAFT

Jada, det går litt i rykk og napp med blogging om dagen (og trening for den del). Jobb har førstepri, også er det ikke alltid jeg har overskudd og motivasjon til å gjøre så mye mer etter det. Så dere får bare smøre dere med tålmodighet 😉 Her er i alle fall neste innlegg i «serien» om ernæring for gravide, en favoritt hos meg, nemlig kraft!

Kraft lagd på bein, og gjerne hud og brusk, av kylling, and, storfe, lam eller fisk er helt fantastisk gelatinrik mat, som vil hjelpe til med å fordøye mat, gir sterke bein og bindevev hos både deg og babyen, og vil beskytte integriteten i fordøyelseskanalen («tett» tarm). For de som har problem med å fordøye kjøtt, vil det å tilsette gelatinrik kraft ofte hjelpe.

Kraft er også rik på aminosyren glysin, som er essensiell under graviditeten. Normalt er kroppen i stand til å lage nok glysin til å imøtekomme kroppens behov, men under graviditeten trenger vi å få i oss mer fra maten. Glysin er en begrensende faktor for proteinsyntesen i et foster, og derfor en begrensende faktor for fosterutviklingen. Glysin er også nødvendig for morkaken, og beskytter både mor og barn mot toksiner og stress.

Fosteret kan få glysin på to måter; morkaken transporterer glysin fra mors blod, eller den bruker folat til å produsere det fra en annen aminosyre kalt serin. Mors beste kilde til glysin er kollagenrike matvarer som hud og brusk, eller kraft kokt på bein.

Glysin balanserer også en annen aminosyre, som heter metionin. Denne finner vi i rent muskelkjøtt og egg. Mange spiser mye egg og rent kjøtt, men tenker kanskje ikke på å få i seg næringen som er i resten av dyret. Når vi spiser store mengder metionin, trenger vi glycin for å fjerne metionin på en trygg måte. Det er derfor best å alltid spise muskelkjøtt med kilder til ekstra glycin, som bein og hud eller kraft. Folat fra lever, belgfrukter og grønne grønnsaker virker også sammen med glycin for å hjelpe kroppen å fjerne overflødig metionin.

…Så en kombinasjon av egg, muskelkjøtt, glysinrik kraft, og folatrik lever, belgfrukter og mørkegrønne grønnsaker er derfor topp for en fin balanse mellom aminosyrene. 


Se mer om kraft her: 

Og flere suppeoppskrifter med kraft her: 

Kilder:
The Nourishing Traditions Book of Baby & Child Care. Morell, Sally Fallon. 

2 kommentarer

  1. Kraft altså 💛
    Vil også slå et slag for hønsen!!🙋🏼‍♀️ Heeelt fantastisk smak, spesielt den økologiske fra Holte gård👌🏼🌸✨

    1. Maren Aasen

      Det kan jeg tenke meg! Har bare laget av kylling selv.. det jeg enkelt får tak i 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *