ERNÆRING FOR GRAVIDE: FISK OG SJØMAT

Noen er kanskje redde for å spise fisk og sjømat på grunn av faren for tungmetaller, PCB og toksiner. Men fordelene av å spise variert sjømat gir flere fordeler som overveier risikoen ved å spise det. 

I tillegg til omega-3, er fisk en god kilde til jod, som mange kvinner og gravide har mangel på, og også andre mineraler som støtter nervefunksjonen.  

Kvikksølv, som mange er redde for i fisk, kan vi også få i oss fra lufta, fra prosessert mat og ikke minst fra amalgamfyllinger i tennene (brukt før i tida). Absorpsjonshastigheten av kvikksølv fra fisk kommer også an på flere faktorer, inkludert helsen til tarmfloraen vår! Gode bakterier i tarmen binder kvikksølv fra mat, og hindrer at de blir absorbert i kroppen. God balanse i tarmen er altså nok en gang viktig! Selen- og glutationivåene i kroppen beskytter også mot kvikksølv.

Å spise fisk og sjømat før og under graviditeten er altså gunstig. Fet fisk som ansjos, sardiner, laks og makrell er topp kilde til både omega-3 og D-vitamin, og er like fint å bruke som en kjapp snack eller i salat, som til middag. De små beinene i sardiner og ansjos er også en super kalsiumkilde. Hvit fisk er også viktig for proteiner, mineraler og ikke minst jod! Og ikke glem annen sjømat som reker, krabbe, blåskjell osv. Men sjekk også helsedirektoratets / matportalens anbefalinger her, for hva man bør være ekstra obs på!

Noen fiskefavoritter: 

Kilder:
The Nourishing Traditions Book of Baby & Child Care. Morell, Sally Fallon

2 kommentarer

  1. Du mener vel kvikksølv, og ikke merkur?? Mercury på engelsk = kvikksølv på norsk 😉

    1. Maren Aasen

      oooj ja det stemmer! Haha veldig dårlig oversettelse der gitt. Takk <3

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *