GRAVIDERNÆRING – OPPSUMMERING

Da var det på tide med en liten oppsummering av innleggene om gravidernæring, som igjen også passer for ikke-gravide, siden det i grunn bare er snakk om næringsrik mat. Den kommende mor, eller folk flest har godt av denne maten, ikke bare babyen.

Klikk på linkene / temaene for å komme til innleggene, der finner du også diverse oppskrifter. Som dere ser har jeg valgt å fokusere på det man kan og bør spise, ikke det man ikke bør spise… for det er det jo så sjuukt mye fokus på fra før. Gravide blir jo helt skremt, og det synes jeg er veldig synd.

MAT OG NÆRING FOR Å BYGGE EN FRISK OG STERK BABY, OG FOR EN FIN GRAVIDITET FOR MOR:

  • Intro – ernæring før/under graviditet
  • Kosttilskudd – en god tran, d-vitamin, jod og folat, også vil jeg slenge på magnesium mot kramper, noe som jeg helt klart fikk kjenne på etter hvert!
  • Tran – hver dag for A- og D-vitamin, i tillegg til den viktige omega-3 fettsyren DHA som er nødvendig for utvikling av hjernen til babyen.
  • Egg – særlig eggeplomme, minst to per dag, og gjerne fler!
  • Melkeprodukter – hvis du tåler det. Smør og feite melkeprodukter for protein, gode fettsyrer, fettløselige vitaminer, jod og andre mineraler.
  • Lever – noe av det mest næringsrike du kan spise! A-vitamin, jern, mer c-vitamin pr. gram enn gulrot, og ellers mange andre viktige vitaminer og mineraler. Blant annet beste kilden til K2 som er kritisk for utvikling av babyens beinbygning, tenner, blod og hjerne.
  • Kjøtt – viktig kilde til protein, jern og sink, som alle er nødvendig for å bygge babyens kropp, blod og hjerne, og fettet fra kjøtt er også viktig med sine vitaminer, mineraler og fettsyrer.
  • Kraft – fantastisk gelatinrik mat, som vil hjelpe til med å fordøye mat, gir sterke bein og bindevev hos både deg og babyen, og vil beskytte integriteten i fordøyelseskanalen («tett» tarm). Også viktig kilde aminosyren glysin som er essensiell under graviditeten.
  • Fisk og sjømat – i tillegg til omega-3, er fisk en god kilde til jod, som mange kvinner og gravide har mangel på, og også andre mineraler som støtter nervefunksjonen.
  • Fermentert mat og drikkefantastisk for god fordøyelse! Bakteriene i mors tarm vil også florere i fødselskanalen, og til og med i melka hennes. Babyens miljø i magen er sterilt, men det miljøet den går gjennom under fødselen er de bakteriene som vil overføres til babyens egen fordøyelseskanal.
  • Kokosolje – dette fantastiske fettet styrker immunforsvaret og beskytter deg mot infeksjon, gir masse energi, stabiliserer blodsukkeret, nærer de gode bakteriene i tarmen, og er positivt for utviklingen av babyens hjerne og nervesystem.
  • Frukt og grønnsaker – spis frukt og grønnsaker i alle regnbuens farger! Varier med noe rått, noe varmebehandlet og gjerne noe fermentert. Og alltid med noe fett til.
  • Korn, nøtter, frø og belgfrukter – rike på næringsstoffer, men også anti-næringsstoffer som kan blokkere absorpsjonen, forstyrre fordøyelsen og irritere fordøyelseskanalen, så riktig behandling er viktig; bløtlegging!

Kilder jeg har brukt til disse innleggene, og bøker som jeg virkelig anbefaler (og som du finner i kindle-versjon på amazone.com er;

Next up er hvordan mitt kosthold har vært… for dette er jo bare det jeg ser på som den ultimate ernæringen, men det betyr på ingen måte at at jeg selv har vært pitch perfect i 8 +  måneder! 😉

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *