MITT KOSTHOLD I GRAVIDITETEN

Oh well oh well.. så var det meg da, hvordan har kostholdet mitt vært i graviditeten…

Dette er jo første gang for meg, så visste ikke hva jeg gikk til eller hvordan det kom til å bli, så var derfor innstilt på å spise så bra jeg kunne, men samtidig ta det dag for dag, og spise det jeg hadde lyst på. Føler det stort sett har gått greit, men at hver av de tre trimesterene har vært litt forskjellige.

Og om du ikke har fått det med deg enda så finner du oppsummering med link til alle innleggene om gravidernæring her: GRAVIDERNÆRING – OPPSUMMERING

FØRSTE TRIMESTER 
Jeg har jo i mange år vært opptatt av å spise sunt, næringsrikt og ta de tilskuddene jeg føler jeg har behov for. Jeg var likevel ekstra ivrig 1-2 uker før, og til vi fant ut at jeg var gravid. Spiste så sunt og næringsrikt jeg kunne, ikke NOE sukker, ikke alkohol, passet på å ta vitaminene mine osv…. ehe, litt vel ivrig. Men jeg skjønte fort at det ikke kom til å holde i 9 måneder, og kom kjapt tilbake til mitt vanlige kosthold (uten alkohol da selvfølgelig), og holdt på det til uke 7.

Da ble jeg veldig dårlig, kvalm, kastet opp og lite matlyst et par uker. Da tok jeg ingen tilskudd (de kom bare opp igjen), og fikk så vidt i meg noe nudler, knekkebrød, kjeks, potetgull og frukt. Heldigvis gikk det verste over ganske fort, men kvalmen og lite matlyst hang i en stund til. Så i første trimester spiste jeg mye mer karbohydrater og lett mat enn vanlig. Brød, knekkebrød, müsli, frukt osv. Jeg holdt meg helt unna oster, spekemat og alt det man ikke skal ha, og hadde heller ikke veldig lyst på verken kaffe eller kombucha. Jeg ble kvalm av lukta av grønn te, så du kan jo tenkte deg hvordan det var å komme inn i kombuchabryggeriet når Luca brygget 1000 liter grønn te…..

Første trimester handler rett og slett bare om å spise NOE… det som fristet.

ANDRE TRIMESTER
Nå hadde kostholdet kommet ganske tilbake til normalen igjen, men fortsatt noe mer brødmat, frukt og generelt mer karbohydrater enn vanlig. Jeg trives jo best med mindre karbohydrater og mer fett til vanlig, så det var litt uvant. Jeg kjente godt på det jeg vanligvis kjenner på med for mye karbohydrater i forhold til fett; opp og ned i energi, humør, mye mer søtsug og ofte sulten. Så da jeg prøvde å snu litt på karbo/fett-forholdet igjen, kjente jeg meg med en gang mye mer som meg selv igjen.

Nå ble det også lettere å spise mer kjøtt, fisk, kraft, lever, egg og all den næringsrike maten jeg har skrevet om. Jeg innførte til og med litt ost igjen (som jeg lenge har vært uten pga. melkeintoleranse), og synes det gikk bra. Jeg kunne også begynne å ta litt tilskudd igjen, men det var fortsatt litt vanskeligere enn før å svelge en kapsel, så noe sporadisk ble det.

TREDJE TRIMESTER 
Ganske likt som andre trimester her, men har til tider hatt litt dårlig matlyst igjen, eller bare ikke hatt ork eller lyst til å lage noe, så da har det blitt enkle løsninger.

Alt i alt har jeg tatt en dag av gangen og gjort det beste ut av situasjonen, uten å føle på noe dårlig samvittighet. Jeg har heller ikke stresset eller vært redd for å spise noe feil, som kanskje mange andre føler på. Det er jo så mye regler der ute! Kan jo innrømme at jeg ikke en gang har holdt meg 100% unna myke oster og spekemat heller… har ikke hatt mye altså, ikke noe i første trimester, og stort sett har det vært stekt, f.eks. på pizza osv. (Men det er bare et valg jeg tok, og ikke noe jeg anbefaler). Har også spist kaker, is, smågodt og det jeg ellers har hatt lyst på.

Har heller ikke følt at jeg har vært mer sulten eller har måttet spise så mye mer enn før, bare litt annerledes til tider. Tidligere på morgenen, huske å spise nok på kvelden ellers kan jeg ha våknet og vært sulten.

Er i grunn bare evig takknemlig for at jeg har vært så frisk som jeg har vært, og føler virkelig med de som forteller at de har vært dårlige store deler av svangerskapet! DET må være tøft det! Også trenger jo ikke min neste graviditet å bli lik som denne heller da…

Nå har Luca kommet hjem igjen, han har vært i Portugal en tur. Så nå satser jeg på at han holder seg her til bebis er ute! Det er tross alt bare tre uker igjen til termin! Nå skal vi lage noe god fredagsmat.. det blir stekt svinekjøtt og sopp, og ovnsstekte poteter og grønnsaker. Også rotchips og Surf Kombucha Jul til snacks etterpå! 😉 God helg <3

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *