Diabetes: fat vs. karbs…

Enig med Fedon.. Hvordan skal vi drepe kolesterolmyten? På tide å jobbe med å redusere karbohydrater, stress og alkohol som er synderne, i stedet for å bruke mer tid og krefter på å bekjempe mettet fett! Det hadde vært fett det 🙂

karbs

http://www.dagensmedisin.no/debatt/oker-mettet-fett-risiko-for-type-2-diabetes/

Utdrag fra artikkelen:

«…den enkle forklaringen vært at mettet fett øker blodkolesterolet, som igjen statistisk er forbundet med økt risiko for HKS. Den tilsynelatende logiske slutningen har vært at mettet fett dermed også øker risikoen for HKS. Denne «vedtatte» sannheten har medvirket til en formidabel kostendring. Ut med smør, inn med margariner og billige raffinerte oljer fra for eksempel soya, solsikke og mais – og ikke minst raffinerte kornprodukter, hvitt mel og sukker»

«SEIGLIVEDE MYTER. Konklusjon fra forskning som har undersøkt om mettet fett faktisk øker risiko for HKS, og ikke bare blodkolesterolet, har overraskende ikke kunnet vise verken økt eller redusert risiko (1, 2, 3). Spesielt meieriprodukter, også de fete variantene, ser ut til å redusere noe av risikoen (4,5,6) – alt dette uavhengig av blodkolesterolet, som for øvrig kan økes av en lang rekke andre årsaker som eksempelvis røyking, stress eller for lite søvn. Risikoen for HKS kan til og med økes av uheldig inneklima (7). Ikke alt som øker blodkolesterolet, øker også risikoen for HKS, og normalt kolesterol utelukker ikke at man kan få HKS»

«SYNDEREN. Raske karbohydrater og alkohol er synderen, ikke mettet fett»

«Vår lever produserer de tre mettede fettsyrene som øker risikoen, når vi spiser for mye karbohydrat eller inntar mye alkohol (de novo lipogenese), ikke når vi spiser mat med mye mettet fett. Personene i studien som hadde det største forbruket av poteter, sukkerholdig brus, margarin og alkohol, hadde også mest av disse uheldige fettsyrene i blodet. De som hadde et høyere inntak av frukt og grønt, nøtter og frø, smør, ost, yoghurt, helmelk og meieriprodukter generelt, hadde også mest av de andre seks mettede fettsyrene i kroppen, som var forbundet med lavere risiko for diabetes.»


An article about how we sould start working on reducing carbohydrates, stress and alcohol, who the are sinners  for cardiovascular disease and diabetes, rather than spending more time and effort to fighting saturated fat!

http://www.dagensmedisin.no/debatt/oker-mettet-fett-risiko-for-type-2-diabetes/

«..Our liver produces the three saturated fatty acids that increase the risk, when we eat too much carbohydrate or consume lots of alcohol (de novo lipogenesis), not when we eat food high in saturated fat. The people in the study who had the largest consumption of potatoes, sugary soft drinks, margarine and alcohol, also had most of these unfortunate fatty acids in the blood. Those who had a higher intake of fruit and vegetables, nuts and seeds, butter, cheese, yogurt, milk and dairy products in generalalso had most of the other six saturated fatty acids in the body, which was associated with lower risk of diabetes. «

Use google translate to read more of the text.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *