HJEMMELAGET MANDELMELK / HOMEMADE ALMOND MILK

På grunn av melkeintolleranse holder jeg meg for det meste unna kumelk. Jeg bruker derfor mye kokosmelk både til smoothies og matlaging. Som variasjon hender det jeg kjøper mandelmelk eller en sjelden gang havremelk eller rismelk. Jeg liker best mandelmelk da denne inneholder minst karbohydrater.  Soyamelk holder jeg meg stort sett unna (mer om det senere). Det kan være vanskelig å finne en god mandelmelk uten noe tilsatt sukker eller annen dritt, så derfor er det lik så greit å lage den selv. Det er ganske enkelt også faktisk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Du trenger:

  • 2 dl mandler
  • Vann
  • Blender
  • Nøttepose/kopphåndkle/sil
OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Slik gjør du:

  1. Legg mandlene i bløt over natta (for å bryte ned enzymsperrene og fytinsyre som er i nøtter og frø. Disse hemmer opptaket av viktige vitaminer og mineraler). Bytt ut vannet underveis.
  2. Tøm ut vannet som mandlene har vært bløtlagt i, og ha mandlene i en blender.
  3. Tilsett nytt vann. Èn del mandel, og tre deler vann. F.eks. 2 dl mandler, 5-6 dl vann.
  4. Kjør dette i blenderen til du får flytende, hvit melk.
  5. Hell så melken over i en bolle/mugge, ved å sile den gjennom en nøttepose eller en tynn kopphåndkle. Press ut melka. (Mandelrestene kan du bruke til annen bakst).
  6. For å få litt ekstra smak kan du f.eks. tilsette litt stevia og himalaysalt/havsalt. Du kan også bruke dadler som søtning i stedet for stevia, eller litt vaniljepulver
  7. Oppevares i kjøleskapet, og bør helst drikkes innen ca. 2 døgn.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Maren


ENGLISH

Because I´m milk intollerant I don´t use much cow’s milk. I use a lot of coconut milk for both smoothies and cooking. As variation sometimes I buy almond milk or occasionally oat milk or rice milk. I like best almond milk as this contains least carbohydrates. I try to stay away from soymilk ( more about that later) . It can be hard to find a good almond milk with no added sugar or other crap , so therefore it is best to making it yourself. It is actually quite simple. 

 

You need:

  • 2 dl almonds
  • Water
  • Blender
  • Nut bag / cup towel

This is how you do it:

  1. Add the almonds to soak overnight ( to break down the enzyme rafters and phytic acid which is in nuts and seeds. These inhibit the absorption of essential vitamins and minerals ) . Replace the water during the process.
  2. When it´s ready, take out the water, and put the almonds in a blender. Add fresh water. One part almond and three parts water. For example 2 dl almonds , 5-6 dl water. Run this in the blender until you get liquid white milk .
  3. Pour the milk into a bowl / jug, by filtering it through a nut bag or a thin kitchen towel . Press out the milk. ( The rest of the almonds you can use for other baking).
  4. To get a little extra flavor you can add stevia and himalaysalt / sea salt. You can also use dates as sweetener instead of stevia , or a little vanilla powder .
  5. Store in the refrigerator. You should preferably drink it within 2-3 days .

Maren

2 kommentarer

  1. […] lot jeg forresten bare ligge en natt, og lagde nøttemelk av noe, og fryste ned resten til jeg skal lage nøttemelk en annen […]

  2. […] Hjemmelaget mandelmelk, matchapulver, steviadråper og litt vaniljepulver i blender. I et glass med isbiter. […]

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *