BYTTETIPS 1: SALT

Tenkte jeg skulle komme med noen enkle byttetips til hverdagskosten. Små tiltak kan gjøre stor forskjell. Det er også fint å gjøre små endringer over en lengre periode, i stedet for alt på en gang. Da er det større sjanse for at det blir en endring du faktisk klarer å holde på.

Det er stort sett delte meninger om det meste innen ernæring og helse. Det kommer til å gjelde alle byttetipsene, også dette første. Heldigvis står man helt fritt til å velge akkurat som man vil, så er du ikke enig, er det bare å kjøre din egen stil. Det er ett fett for min del. Som min lærer pleide å si «…hvis noen sier til deg at de har det riktige svaret, IKKE tro på de! Jeg tror nemlig ikke at det finnes bare ett rikgit svar». Jeg syntes det var ganske fint, og stiller meg derfor ydmyk og åpen både for andre muligheter og endring av meninger. Her er i alle fall det jeg velger å tro på per dags dato.

Så her kommer det første byttetipset:

Bytt ut vanlig RAFFINERT BORDSALT med URAFFINERT SALT , for eksempel HAVSALT eller HIMALAYASALT (helst uten antiklumpemiddel. Det står på pakken hvis det er tilsatt).

IMG_0064

Vanlig raffinert bordsalt har gjennomgått en prosess slik at det kun er igjen rent natriumklorid. Det er også tilsatt antiklumpemiddel (her brukes aluminium). Uraffinert salt som havsalt og himalaysalat inneholder små mengder andre mineraler og sporstoffer, det gjør ikke raffinert bordsalt.

Helsedirektoratet anbefaler å redusere inntaket av salt. Når det er snakk om raffinert bordsaltet, og salt som er i ferdigmat og hel- og halvfabrikata, så er jeg enig. Men spiser vi mest mulig ren og naturlig mat, og bruker uraffinert salt, er det kjempeviktig å få i seg nok! Gjennom svette, avføring og urin skiller vi ut ca. 10-25 gram salt, og vi må spise minimum 15 gram per dag for å opprettholde balansen. Dette er viktig blant annet for å opprettholde riktig blodvolum, styrke binyrene for å unngå utmattelse, og for å forhindre forstoppelse og dehydrering. Salt holder på vannet i kroppen. Det hjelper ikke hvor mye vann du drikker, hvis du ikke klarer å holde på det. Du kan faktisk bli dehydrert selv om du drikker mengder med vann gjennom dagen, om du ikke får i deg nok salt. Trener du mye er det ekstra viktig å få i seg nok for å unngå dehydrering og kramper.

IMG_0654 copyIMG_0658 copy

Dette saltbildet er fra Tavira i Portugal. Jeg pleier å hamstre med meg når jeg når jeg drar til Norge. Det er uraffinert, og uten tilsetningsstoffer. Den rosa fargen er jern. Salt er noe jeg kommer til å putte i kroppen hver dag resten av livet. Så uansett om noen mener at det er lite forskjeller i mineralmengde i de forskjellige salttypene, så synes jeg disse små forskjellene er kjempeviktig. Det blir jo også litt mindre tilsetningsstoffer inn i kroppen i løpet av livet, og det er argument nok for min del. Dråper gjør hav.

https://tunmed.wordpress.com/2014/08/16/kanskje-vi-trenger-mer-salt/

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/51/Kosthaandboken-IS-1972.pdf

http://www.vof.no/ny/component/k2/item/361-livets-salt

4 kommentarer

  1. […] Her ka du lese Byttetips 1: salt! […]

  2. […] Byttetips 1: salt  Byttetips 2: sukker  […]

  3. […] 1: Salt 2: Sukker […]

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *