FIRE VIKTIGE KOSTTILSKUDD

Ut i fra individuelle behov, mangler og sykdommer, anbefaler jeg forskjellige kosttilskudd for å rette opp i ubalanser. Likevell er det noen tilskudd som går igjen som en base, og er viktige for alle å ta. Dette er fire av de jeg mener er viktigst for generell god helse, immunforsvar og energi:

OMEGA-3

Studier viser at vi i gjennomsnitt har 15 ganger mer omega-6 enn omega-3 i kroppen, mens det anbefales et forhold på ca. 2:1. En sterk omega-6/3 ubalanse samt et for lavt inntak omega-3 settes i forbindelse med forskjellige ugunstige helsevirkninger som økt betennelsesnivå i kroppen, redusert immunforsvar og stoffskifte, samt negative effekter for organer som hjernen, hjerte og øyet. Fra dagens kosthold med mye korn, vegetabilske oljer og animalsk mat der dyret er foret med kraftfor, får vi i oss alt for mye omega-6 av dårlig kvalitet, og for lite omega-3. Et godt omega-3 tilskudd er derfor viktig for å redusere denne ubalansen.

Skjermbilde 2015-11-02 kl. 09.09.49

VITAMIN D

D-vitamin regulerer innholdet av kalsium og fosfor i blodet og spiller en viktig rolle for kalsiumopptaket i tarmen og mineraliseringen av nydannet beinvev (skjelett og tenner). Vi får i oss vitamin D ved å spise fet fisk, fiskerogn og lever. Kroppen lager også vitamin D når vi er ute i sola. Men sola må være sterk nok og stå høyt nok opp på himmelen for at dette skal skje. I Norge hvor vi har så lite sol går veldig mange rundt med lave nivåer av vitamin D, særlig utover vinteren og våren, når det er lenge siden vi har vært i sola. Vitamin D nivået bør måles hos lege jevnlig, og tilskudd er å anbefale for å holde energi og immunforsvar oppe hele året.

IMG_1805

MAGNESIUM

Magnesum er det eneste mineralet jeg anbefaler stort sett alle å ta fordi de aller fleste har mangel, da det lett tappes fra kroppen ved stress. Magnesium er blant annet viktig for muskel- og hjertefunksjon, stoffskiftet og skjelettet. Trener man mye er det også lurt å ta magnesiumtilskudd for å unngå kramper.

IMG_0755

PROBIOTIKA

God helse, starter så og si i magen. Visste du at 70-80 % av immunforsvaret sitter i mage-tarmsystemet? Eller at 80-90% av kommunikasjonen mellom tarmen og hjernen faktisk går FRA tarmen TIL hjernen, via vagusnerven? Tarmen har altså ufattelig mye makt over det som skjer i kroppen vår. Det sier jo ganske mye om hvor viktig god tarmhelse er for vår generelle helse, enten det gjelder immunforsvaret, stoffskiftet, energi, fordøyelsesproblemer eller det psykiske. Vi har både gode og dårlig bakterier i tarmen. Med dårlig kosthold, mye sukker og stress stress og mange antibiotikakurer, bryter vi ned det gode miljøt i tarmen. Da er det viktig å tilføre gode bakterier daglig. I tillegg til å spise mat som inneholder prebiotika (mat til bakteriene, f.eks. løk, purre, banan og rotfrukt) og probiotika (f.eks. fermentert og melkesyregjæret mat), bør man ta probiotikatilskudd.

Drikke

Ref.

http://www.sanhelse.no

Näringsmedicinska Uppslagsboks. Peter Wilhelmsson.

1 kommentar

  1. […] under trening og stress, så mange går rundt med lave nivåer. Testen understreker godt det jeg skrev her, om viktigheten med å ta magnesiumtilskudd! Husk at du kan ha lave nivåer selv om du måler hos […]

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *