OSLOHELG, OG BYTTETIPS 2: SUKKER

Her ka du lese Byttetips 1: salt!

Heldigvis så er de aller fleste enige om sukker!

Bytt ut vanlig raffinert SUKKER med andre naturlige alternativer som f.eks. honning, banan, dadler, kokosblomstsukker,  rårørsukker, agavesirup, molasse eller lønnesirup.

Årsaken er litt den samme som ved salt. Vanlig hvitt sukker er prosessert slik at det er strippet for vitaminer, mineraler og plantestoffer, og kun det rene sukret er igjen. Velger du heller for eksempel honning eller kokosblomstsukker, vil du i tillegg til sukret få tilført noe andre næringsstoffer. For at kroppen skal gjennomføre prosessen som bryter ned sukret, trenger den hjelp av både vitaminer, mineraler og antioksidanter. Hvis vi ikke tilfører disse gjennom maten vi spiser, må kroppen ta av sine egne lagre, og vi tappes for næringsstoffer. Når du spiser hvitt sukker unnlater du altså ikke bare å tilføre kroppen næringsstoffene den trenger, men du tapper kroppen for de også.

I tillegg til å smake søtt og godt, er honning antiseptisk og bakteriedrepende. Men for å få de disse gode egenskapene holder det ikke å kjøpe den billigste på dagligvarebutikken. Det må være av god kvalitet, helst økologisk.

Skjermbilde 2015-11-06 kl. 15.23.25

Kokosblomstsukker er et naturlig, uraffinert sukker med lav glykemisk indeks (GI), og har en karamellaktig smak. Ellers er søt frukt som banan og dadler, i tillegg til rårørsukker, agavesirup, molasse eller lønnesirup fine alternativer.

Skjermbilde 2015-11-06 kl. 15.24.54Skjermbilde 2015-11-06 kl. 15.26.52

Stevia og Sukrin er naturlige sukkeralkoholder som ikke inneholder kalorier, og som ikke øker blodsukret. Det er derfor et fint alternativ for de med diabetes. Det kan også brukes av andre, men en bør ikke overdrive, da det kan være uheldig for fordøyelsen.

****

I skrivende stund befinner jeg meg i Oslo. Jeg skal på Høstkonferansen til Lille Måne, der leger, ernæringsfysiologer og ernæringsterapeuter skal snakke, blant annet om fordøyelse. Gleder meg! Overlege Berit Nordstrand er en av de som skal snakke, og hun er like opptatt av tarm, bakterier og helse som meg.

IMG_2158IMG_2159

GO´ HÆLJ!

Ref.

http://beritnordstrand.no/naturens-sodme-i-planten-eller-som-pulver/

4 kommentarer

  1. […] Søtning: f.eks. en most, moden banan, kokosblomstsukker, sukrin, honning osv. (kan sløyfes) […]

  2. […] Byttetips 1: salt  Byttetips 2: sukker  […]

  3. […] 1: Salt 2: Sukker […]

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *