Makrell-pesto-salat, intervalløkt og treningsmusikk

Husker dere denne salaten jeg hadde med som matpakke Oslo-helga? Med pesto og røkt makrell. Mhm.

IMG_3366

Snapchat: mareneaa

En god matpakke som dekker alle (i alle fall de fleste) timene man skal være på farten, er gull verdt. Da slipper man å ende opp med å kjøpe søppel, eller bruke mere penger på småtterier her og der. En digg salat er min favoritt. Da mener jeg ikke en kjip og mager salat, der du blir sulten med en gang. Det må være GODT med FETT og PROTEINER! 

Oppskriften er ikke noe hokospokus, men det gjør seg ikke selv. Sist spiste jeg den til frokost og lunsj (stor porsjon så jeg hadde til to måltider), i dag lagde jeg den til middag til familien. Litt utskiftning av ingredienser; noe ble glemt, noe fantes ikke i butikken og noe ekstra ble tilsatt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Basisoppskriften for SALATEN lyder som følger:

  • Salat – gjerne blanding med rucola og spinat
  • Brokkoli
  • Purreløk 
  • Cherrytomat 
  • Avokado 
  • Røkt makrell 
  • Valnøtter
  • Pinjekjerner
  • Pesto (lages enkelt selv, eller kjøpes ferdig. Da har i alle fall «Coop Smak» en fin en uten tilsetningsstoffer og uten ost for den som ikke tåler melk)

Slik gjør du: 

  1. Vask og kutt salat og grønnsaker i en bolle
  2. Skjær opp makrellen og ha i salatbollen
  3. Rist pinjekjernene kjapt på svak varme i tørr stekepanne. Da får de bedre smak!
  4. Hakk valnøttene og strø over salaten sammen med pinjekjernene
  5. Hell over pestoen og bland godt. Skal du servere det fint er det greit å ikke bande så voldsomt, da det kanskje kan se litt grisete ut (men det smaker digg).

Vil du lage egen PESTO (JA, det vil du jo såklart), trenger du sånn ca.:

  • 1 stor bunt fersk basilikum (funket med persille også, sånn i nød)
  • 1 dl pinjekjerner
  • 2 fedd hvitløk (kan sløyfes)
  • Olivenolje (1-2 dl… alt etter hvor tynn du vil ha den)
  • 50g parmesanost (denne kan fint sløyfes om man ikke tåler melk)
  • Salt, pepper og evt. litt presset sitron 

Slik gjør du:

  1. Rist pinjekjernene på svak varme i tørr stekepanne
  2. Bland sammen alle ingrediensene untatt parmesan med en blender/stavmikser
  3. Rør inn revet parmesan til slutt

Voilà. Bom apetitt. 

Ooogså ble det ei 4×4 intervalløkt i dag. Oppoverbakke. Is. Snø. DIGG?
Nja, joda.. men likte DEN FORRIGE bedre!  ååååhhhh

IMG_3412IMG_3407

Gladlaks på glattisen. Nok en gang hurra for PIGGSKO!

IMG_3406

Denne feel-good spillelista hever forresten økta fra en 5er til en 10er!

Eeeller min forrige liste om du vil ha mer:

God trening! 🙂

Maren

1 kommentar

  1. […] reise pleier jeg alltid å ha med en god matpakke. Som regel en digg salat, ala denn HER. Men så har vi fått ny blender som tåler litt mer, så da fristet det heller med en smoothie […]

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *