Ta knekken på forkjølelsen en gang for alle! Med ernæringsterapi!

«Alle» blir forkjølet i disse dager, og for mange henger det i i flere uker. Man kan ikke på død og liv unngå å bli syk i løpet av året. Vi omgås jo mye folk i løpet av en dag, har stressede perioder, og av og til dårlig søvn og kosthold. Har man ubalanser i kroppen eller f.eks. går rundt med uoppdaget matintoleranse som senker immunforsvaret, er man ekstra utsatt. Det viktigste er jo å pleie immunforsvaret hver dag, så man unngår å bli syk, eller stiller sterkere om man først blir smittet. Men har man først fått en påbegynt virusinfeksjon, er det tiltak man kan gjøre for å korte ned sykdomstiden.

Dette supertrikset har jeg bevisst benyttet meg av det flere ganger i vinter, og har blitt like overrasket hver gang over at det faktisk har funket. Jeg har ikke vært syk en eneste gang (bank i bordet!!!!), og det kan jeg ikke huske har skjedd før. Jeg har i midlertid flere ganger kjent at det er nære på, men har klart å tatt knekken på det som har ligget på lur. Det samme skjedde denne helga.

Fredag var jeg veldig sliten, hadde lite energi, og sovnet som en stein tidlig. Når jeg våknet lørdag hadde jeg vondt i musklene og halsen, og det presset litt i hodet. Det var tydelig at der var noe galt, så da var det bare å kjøre på. Det viktigste er å sette i gang med EN gang du kjenner noe i halsen eller føler deg svak.

Nå er det altså snakk om virusinfeksjon. Typisk ved virusinfeksjon er at du i startfasen får vondt i kroppen – muskler og ledd, blankt / hvitt snørr og slim, og feber.

Supertipset:

  • Start med å ta 2 gram (2000 mg) vitamin C. Deretter ta 1 gram hver time, eller 2 gram annenhver time.
  • Knus 1-2 fedd hvitløk så de får reagere med oksygen, del de så opp i små biter og svelg de hele ved å skylle de ned med vann. Gjenta dette flere ganger i løpet av dagen.

Fortsett med dette helt til du kjenner deg bedre, også hvis du våkner på natta, og neste dag. Trapp så sakte ned når du begynner å bli frisk.

Jeg passer også på å få i meg kraft, fermentert mat (eller probiotikatilskudd), olivenbladekstrakt, en god dose D-vitamin og omega-3…. i tillegg til en betennelsesdempende superdrikk (oppskrift lengre ned).

HVORFOR?

C-vitamin 

C-vitamin er jo et kjent triks, men det er ikke mange som synes det funker. Vell, det er ikke så rar, med de dosene som blir anbefalt. De klarer ikke akkurat å ta knekken på noe virus. Det sies også at å ta større doser av C-vitamin er bortkastede penger, da vi ikke klarer å ta opp alt, og at det blir dyr urin da vi bare tisser det ut. C-vitamin er et vannløselig vitamin, så vi SKAL tisse det ut. Noe annet hadde vært galt. Det betyr ikke at det gjør jobben sin i kroppen for det. Akkurat som vann. Vi drikker vann, det gjør jobben sin i kroppen, og vi tisser det ut. Vi tar en god dose vitamin-C, det blir absorbert, går inn i blodet, det henger rundt i kroppen og gjør jobben sin i gjennomsnittlig 4 timer, også tisser vi det ut. Ved store doser kan man få løs mage, på grunn av at man har nådd sitt toleransenivå og  «mettet» kroppen med vitamin-C. Da kan man bare ta litt mindre dose neste gang, og holde det der. Heller en dag eller to med løs mage, enn flere dager / uker med sykdom sier nå jeg.

HVORDAN DET FUNKER: 

Sink er virusdrepende. Ved en forkjølelse er sinknivået lavt eller normalt. Oppgaven blir derfor å få OPP sink! Kobber blokkerer for sink, MEN C-vitamin er antagonist til kobber (altså hvis C-vitamin går opp, går kobber ned, og sink opp). Derfor: kjør på med C-vitamin jevnt gjennom dagen, natta og evt. neste dag. Da vil sink, som er virusdrepende, gå opp! 

Bakterieinfeksjon

Kobber stimulerer immunforsvaret mot bakterier. Så hvis det ikke er snakk om en virusinfeksjon, men en bakterieinfeksjon (kommer ofte etter en virusinfeksjon. Snørr og slim er også mørkere og tykkere), bør man ta litt lavere doser vitamin C (opp til 500mg et par ganger om dag), og heller ta en kobberdose (5-10mg). Kobber og vitamin C bør ikke tas samtidig.

Hvitløk og olivenbladekstrakt er kroppens antibiotikum, så en av de, eller begge er fine å ta. Jeg kjører alltid på med hvitløk som beskrevet ovenfor, og gjerne olivenbladekstrakt hvis jeg har det tilgjengelig.

D-vitamin 

En av årsakene til at mange blir syk på denne tiden av året, er lave D-vitamin nivåer. Når vi er i sola når den er på det sterkeste på sommeren, fyller vi opp lagrene med D-vitamin, og de varer ei stund utover høsten. Når vinteren kommer, begynner vi å ha lite igjen, og da er det jo fortsatt lenge igjen til sommeren. Mange har derfor D-vitaminmangel på vinteren og våren. Å få i seg D-vitamin gjennom maten hjelper noe, men ikke nok. Et tilskudd vil derfor være viktig.

Kraft, fermentert mat (eller probiotikatilskudd) og omega-3 er også lurt å få i seg jevnt gjennom hele året for å styrke immunforsvaret.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Her er oppskriften på Marens Betennelsesdempende Superdrikk:

  • Kokt vann
  • Grønn te
  • Ingefær – fersk / pulver (jeg bruker gjerne begge for å få den ekstra sterk)
  • Gurkemeie – fersk / pulver (lettest å få tak i pulver)
  • Bipollen (kan sløyfes)
  • Manuka-honning, eller annen kaldslynget honning 

Lag gjerne en stor kaserolle og drikk flere kopper i løpet av dagen. Grønn te inneholder masse antioksidanter, gurkemeie og ingefær er betennelsesdempende, og bipollen og honning styrker immunforsvaret.

12788619_10153810116545027_740064143_o

YES, det var det! Jeg startet å skrive dette innlegget i går, mens jeg var litt sjanglete, og brukte dagen på denne aktive behandlingen! Var spent på om hvordan formen skulle være når jeg våknet i dag… og JAGGU… tror du ikke jeg var frisk som en fisk! Klarte nok en gang å ta knekken på basseluskene. Med påskevær i dag, ble det til og med en times skitur på fjellet. Formen var ikke 100%, men ikke langt i fra 🙂

Håper dette kan forkorte sykdomstida til noen neste gang de kjenner at det er fare på ferde. Da er det såklart lurt å ha ting tilgjengelig, så man ikke må løpe butikkene rundt! Ville i alle fall hatt høydose vitamin-C tilgjengelig. Jeg tar 1-2 gram om dagen til vanlig også, så det er alltids fint å ha i hus. Bestiller som regel fra iHerb eller kjøper med meg når jeg er ute å reiser.

GOD SØNDAG!

Maren

Ref.

Patrick Holford. Boost Your Immune System. 

http://www.helhetshelse.no/artikler/snufsesesongen-dette-bor-du-vite-om-forkjolelse/

2 kommentarer

  1. For noe tull

    «Seven trial comparisons that involved 3,294 respiratory episodes contributed to the meta-analysis of cold duration during therapy with vitamin C that was initiated after the onset of cold symptoms, and no significant difference from placebo was seen. Four trial comparisons that involved 2,753 respiratory episodes, contributed to the meta-analysis of cold severity during therapy and no significant difference from placebo was seen.»
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15495002

    1. Maren Aasen

      Hei!

      I studien du refererer til er det brukt min 200mg – maks 2 gram pr. dag.

      » L A I N L A N G U A G E S U M M A R Y:
      Vitamin C in doses as high as 2 grams daily is not a panacea for prevention or treatment of the common cold, but it may reduce therisk of colds in people exposed to heavy physical or cold stress, and a small reduction in symptoms warrants further study»

      Jeg skriver om 1 gram i timen, altså 10-15g per dag. Som jeg skriver, de lave dosene som er anbefalt gjør ikke stort. Det er jeg helt enig med deg i! 😉

      Maren

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *