Byttetips 4: SMØR i stedet for MARGARIN

Ja, hvordan går det da.. er det noen som har fått gjennomført noen av disse?

1: salt

2: sukker

3: kjøtt

Neste tips er i alle fall riiiiimelig enkelt. Nemlig å ta SMØRpakken i stedet for MARGARINpakken når du står i butikken. De står jo sånn ca. rett ved siden av hverandre. Det er bare å flytte hånden biiiiittelitt.

Hva velger du i butikken da, smør eller margarin? Tenk logisk sier jeg bare…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ekte smør

Smør er naturlig framstilt av fløte, og har beholdt sitt gode næringsinnhold med fettsyrer, vitaminer og mineraler. Margarin derimot, er kjemisk framstilt produkt, basert på raffinerte planteoljer. Prosessen innebærer hydrogenering slik at oljen blir fast i romtemperatur, og får et høyere smeltepunkt. I tillegg gjennomgår produktet flere andre kjemiske prosesser for å endre farge, smak og lukt slik at det ligner på smør. Margarin har også et høyt innhold av omega-6 fettsyrer som er betennelsesfremmende, og som vi allerede får i oss mer enn nok av. Smør inneholder mer omega-3 fettsyrer (særlig hvis du velger økologisk), som er betennelsesdempende, og som vi får i oss for lite av.

Så neste gang, se etter ekte SMØR laget på fløte. Ikke margarin av alle slags varianter (Vita Hjertego, Melange, Brelett, Soft Flora… listen er lang) som er laget av OLJE, der det er tatt ut ditt og tilsatt datt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Klarnet smør / ghee

Tåler du ikke melk, kan du bruke klarnet smør. Det gjør jeg, både på brødskiva, i bulletproof kaffe og til steking. Klarnet smør eller kokosolje er faktisk det som egner seg aller best til steking i høy temperatur. Vanlig smør og kaldpresset olivenolje er også fint å bruke, så lenge temperaturen ikke er alt for høy, eller man steker lenge. Jeg varierer også av og til med Berit Nordstrands Smøremyk Rapskokos, som består av raps- og kokosolje som ikke er herdet. Synes du vanlig smør er vanskelig å bruke på brødskiva fordi det er hardt, er det ikke noe i veien for å ha en klump liggende på et fat/boks på benken eller i en skuff et par dager. Ellers er vell kanskje Bremykt den beste av de verste? Denne inneholder 70% smør og 30% rapsolje.

Maren

Ref.

http://fedon.no/innlegg/smor-eller-margarin/

https://tunmed.wordpress.com/2009/10/10/margarin/

2 kommentarer

  1. Victoria

    På en annen side inneholder smør masse mettet fett, i motsetning til margarin. Det er mye forskning som viser til at konsentrasjonen av mye mettet fett er lite gunstig og bl.a øker risikoen for hjerte og karesykdommer. Synes personlig at der er litt vanskelig å vite hvem man skal tro på. Det er jo sant som du skriver, at smør er et mye mer naturlig produkt. Av den grunn skulle man jo tro at det er sunnere….?

    1. Maren Aasen

      Kjære Victoria! Takk for kommentar 🙂

      Du har helt rett i at det er mye mettet fett i smør, og at det er motstridende meninger om mettet fett. Det kommer det mest sannsynlig til å være i lang tid fremover, da det også er penger som styrer mye av forskningen.

      I margarin står det ofte bare «vegetabilsk olje», og ikke hvilken olje som brukes. Ofte er det blant annet soyaolje, som absolutt ikke er noe bra. Og som Fedon skriver (http://fedon.no/innlegg/smor-eller-margarin/):

      «Mettet fett har en nøytral effekt på hjertesykdom, som betyr at det verken øker eller reduserer risiko for hjertesykdom, viser litteraturgjennomgangen og nye gode studier av meieriprodukter.» «Mye flerumettet fett (som det er i margarin) kan faktisk bidra til økt risiko for hjertesykdom fordi det lettere oksiderer og forårsaker betennelse i kroppen og i årene»

      Er man usikker må man vell sette seg litt grundigere inn i temaet og ta et valg selv, eller hvem du skal velge å stole på.

      Husk, vi trenger mettet fett til både hjerneceller, hormoner og mange andre prosesser i kroppen!

      God påske 🙂
      Maren

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *