Makspulstest og treningsdagbok

Juhu!

Da var påsken over. Kan ikke si vi har hatt det beste påskeværet her i Trøndelag, så Luca og jeg jobbet litt med kombucha de første dagene, og utsatte hytteturen til værmeldinga viste sol. Sol ble det heldigvis, men også en en del vind. Vi fikk i alle fall én digg skitur på fjellet, og prøvd oss på litt isfiske.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_4114
12901011_10153893829935027_4395509025828134808_o
Briller fra Shades of Norway

Forrige uke fikk jeg endelig pulsklokka som jeg kjøpte på finn.no. GLEDE! Det ble derfor en del løping i starten av påska. Jeg startet med å ta en makspulstest på mølla, for å få de rette innstillingene. Det er noen år siden jeg testet sist, så det var på tide med en ny.

MAKSPULSTEST

Det er flere måter å ta en makspulstest på, både ute og inne, men jeg gjorde det sånn:

  • Varmet opp på tredemølla i 15 minutter, med gradvis økning av hastighet og stigning/incline
  • Satte så stigning/incline på 5 %, og løp to intervaller på 4 minutter, med 3 minutter gå-pause mellom hver
  • Det tredje intervallet startet jeg som vanlig, men for hvert 30. sekund, økte jeg hastigheten litt, og i  det siste minuttet gav jeg alt ved å øke hastigheten mer og mer og holde ut så lenge jeg klarte.
  • Etterpå jogget jeg rolig ned, stoppet klokka, og så hva makspulsen min hadde vært. Det kan være lurt å gjøre det siste draget sammen med noen som kan øke hastigheten og pushe deg litt. For min del gikk det fint alene. Makspulsen ble 210, og siden den ble 208 sist jeg målte sammen med noen, tenker jeg at målingen ble bra nok.
  • Så var det bare å stille inn 210 på makspulsinstillingene på klokka, og da vet jeg hvordan sone jeg ligger i når jeg trener.

Det gav absolutt ny løpemotivasjon igjen! Klokka, i tillegg til VÅR og bar bakke…. mmmmhm

IMG_4059Skjermbilde 2016-03-30 kl. 11.18.46

Maren

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *