Hvordan jeg mediterer for å roe ned kaos i hodet

Nå er jeg alene i kombuchaproduksjonen en stund framover. Luca skal være i Portugal å surfe. Han har hatt sin lengste surfepause nå i sommer mens han har vært her å hjulpet meg, så han skriker etter å komme i vannet. Veldig forståelig! Jeg blir uten tvil nødt til å skaffe meg mer hjelp i produksjonen, da jeg kjenner det blir veldig lange dager å være helt alene. Det er jo ikke bare produksjon, men leveranser, mailer, regnskap, ernæringsterapi og modelljobbing i tillegg. Også vil jeg så klart blogge så ofte jeg kan, og ha litt fri til trening og andre ting. Jeg har også lyst til å holde litt kurs/foredrag utover høsten. Det er altså ikke mangel på livsglede og iver etter ting jeg har lyst til å gjøre. Det er bare om å få tid til alt. En ting av gangen…

I går ble nok en 11 timers dag. Jeg var ikke helt ferdig en gang da jeg bestemte meg for å avslutte å dra å treffe jentegjengen. Om en uke drar jeg til Portugal for litt ferie, og så klart hoper det seg opp med ting som må gjøres uka før avreise. Det blir modelljobbing i Trondheim nesten hver dag til uka, og samtidig må jeg holde kombuchaproduksjonen i gang hjemme. Etter en lang dag slik som i går, og med mye kaos i hodet om alt som skal gjøres, blir jeg så sliten og følsom at tårene bare kommer. Heldigvis har jeg familien min som kan hjelpe til når det er på det verste.

13934954_503395946517805_5927744930183056252_n

Som jeg har skrevet om før, er søvn utrolig viktig. Det er da kroppen reparerer seg og hjernen rydder opp og renser seg. I sånne perioder, eller egentlig alltid, er jeg veldig bevisst på å prioritere søvn. Nå har jo jeg friheten til å kunne sove utpå litt lengre på morningen om jeg trenger litt ekstra søvn, og prøver å få ca. 8 timer på øyet så ofte det går. Jeg dropper eller utsetter lett morgentreninga om det går utover søvnen.

Som regel sovner jeg fort og sover godt, men særlig i perioder der det er mye nytt og spennende som skjer, eller det er noe man sliter med og bekymrer seg over, kan det være vanskeligere å sovne. Selv om man er trøtt, legger seg tidlig og tenker man skal sove, er det ikke sikkert hodet har tenkt å gjøre det samme. Snarere tvert i mot. Du blir bare liggende å høre på kaoset av tanker og stemmer som skriker og styrer på i hodet. Da er det fint å ha noen teknikker som får kaoset til å roe seg. Jeg er ikke noe profesjoell på dette, men har gjennom yoga og meditasjonskurs funnet min teknikk som funker for meg. Kanskje det kan hjelpe noen andre også? Jeg tar i bruk denne teknikken, eller vi kan vell kalle det meditasjon, når jeg ikke får sove. Jeg kan også finne på å gjøre det når jeg er stresset eller gruer meg til noe. Det handler rett og slett om å få kontroll over tankene sine, få de litt på avstand og være til stedet her og nå. Ikke i går, ikke i morgen, men akkurat nå. Okei, jeg skal prøve å forklare hva jeg gjør…

Marens Meditasjon. heheh

  • Hvis jeg ligger i senga og skal sove, legger jeg meg på ryggen med ansiktet opp, hendene ned langs siden, og lukker øynene.
  • Jeg kjenner etter at jeg slapper av i hele kroppen.
  • trekker jeg pusten inn og ut, dypt og rolig 10 ganger. Når jeg puster inn gjennom nesa, teller jeg samtidig inni hodet rolig til 5. Da passer jeg på å bruke hele magen og brystkassa når jeg trekker inn pusten.
  • Når jeg kommer på 5, holder jeg pusten i 2-3 sekunder, før jeg begynner å rolig slippe pusten ut igjen. Jeg teller også rolig til 5 inni hodet når jeg puster ut. Pust HELT ut her.
  • Da var jeg ferdig med ett dypt åndedrag, og har 9 igjen. Jeg bruker fingrene for å holde tellinga, og bøyer en og en finger etter hvert åndedrag.
  • Etter ti slike dype, rolige åndedrag, lar du pusten komme tilbake til normalen, og skal nå kjenne deg roligere.

Du kan så klart ta færre eller flere enn 10, men jeg synes 10 er akkurat passe. I starten kan det være litt vanskelig å få til å puste så rolig og dypt, men prøv igjen neste kveld, så skal du se at det blir lettere og lettere for hver gang. Det som skjer når du gjør dette, er at pusten roer seg, hjertet slår saktere, og det får automatisk kroppen til å slappe mer av. At du samtidig hele tiden teller og fokuserer på pusten, gjør at du glemmer de andre kaotiske tankene en stund. Kommer du ut av det er det bare å begynne på nytt, eller fortsette fra der du slapp.

IMG_5614

Dette kan være nok til at du finner roen til å etter hvert sovne. Jeg pleier gjerne å slenge på litt mer meditasjon etterpå. Poenget er det samme, å få kontroll over tankene og få de litt på avstand. Da her jeg noen setninger, eller mantra, som jeg pleier å gjenta. Hvilke setninger det er er i grunn ikke så nøye, men gjerne noen som er lette å huske og som gir positiv energi. Bestem deg for noen setninger som du alltid bruker, slik at du ikke bytter for hver gang. Da blir det lettere å huske og å kjenne igjen at det er tid for å roe ned.

Det kan være bare én setning, som:

«Jeg er sjefen over mine tanker» 

Eller flere setninger, som:

«Takk for en fin dag

Jeg elsker meg 

Morgendagen blir bra» 

Hehe.. det høres kanskje litt teit ut.. men jeg synes det funker. Gjenta disse setningene rolig inni hodet ditt, om og om igjen. Ha litt pause mellom hver setning og bare kjenn på «stillheten». Ikke tving andre tanker til å ikke komme. La de bare komme, men ikke bry deg noe om dem. La de komme, observer at det er der, la de passere videre, og fokuser på setningene dine. Hold på så lenge du vil. Og nei, det er ikke sikkert du sovner med en gang, men jeg blir i alle fall alltid mye mer avslappet, og sovner som regel ikke så lenge etter.

Dette kan jo også brukes om man har en stille stund på morgenen, midt på dagen, på bussen, eller før en eksamen, presentasjon eller konkurranse. Da er så klart ikke poenget å sovne, men å få litt ro oppi hodet. Lukk bare øynene og begynn med pustinga, sittende eller stående.

IMG_5471

Yepp, det var altså sånn jeg mediterer, eller roer ned kaoset i hodet. Men det finnes jo sikket tusenvis av teknikker. Del gjerne din metode! Det finnes også mange forskjellige apper for meditasjon og søvn. Jeg har også brukt litt en som heter «Relax & sleep well by Glenn Harrold». Du funker i starten, men så blir jeg litt lei, og da er pusten og enkle setninger lettere synes jeg.

Nå skal jeg gjøre ferdig oppsummeringen til en ernæringsklient jeg hadde i dag, så må jeg å få orden på det jeg ikke ble ferig med i produksjonen i går. Ahhhh lørdag ass. Gleder meg på ferie i sola om en uke!!!

Maren

Instagram: maren_aasen

Snapchat: mareneaa

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *