Ny runde med kraftkoking

untitled

Jeg kan ikke tenke meg noe som er finere enn naturen en tidlig, kald høstmorgen, right? Den krispe lufta, fargene, stillheten, sola som sniker seg frem mellom tåka og speilblankt vann. DA er der deilig med en morgentur da.

Høst og elgjakt betyr tid for ny runde meg kraftkoking. Bror skyter elg, jeg koker kraft. Hvis du legger til snappen min «mareneaa» akkurat nuh, så kan du se et glimt av hvordan jeg gjør det.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Her har beina allerede ligget i vann med litt eddik over natta. Da får jeg bort det verste av blod og grums, i tillegg til at eddiken trekker ut mineralene fra beina slik at de blir mere tilgjengelig. Du kan koke krafta i dette vannet, om du vil beholde alle mineralene, men krafta blir klarere om du bytter vann. Det er fortsatt fult av mineraler og næring igjen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så kutter jeg grovt diverse grønnsaker, har det oppi gryta og fyller på med nytt vann så det dekket beina godt, og setter på et lokk. Nå skal det først koke opp, også skrus varmen ned sånn at det bare står i småputrer i 2-3 døgn. Om du ikke tørr å la det stå å putre på natta, kan du skru av og fortsette neste morgen. Det vil etter hvert danne seg et lag med skum på toppen, dette kan du bare fjerne med en skje, øse, sil eller lignende

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Når krafta er ferdig kan du sile den over i en annen kjele og la den stå å avkjøle seg litt. Da vil det legge seg et tykt fettlag på toppen. Første gang jeg lagde hadde jeg krafta rett i glass mens den var varm. Da ble alt fettet med, og ble det VELDIG mye fett i krafta. Fettet er bra det altså, men det blir så mye at det ikke blir godt. Det er uansett fortsatt mye fett i krafta om du tar bort det laget. Om du vil ha med litt av det, kan du bryte av biter å legge litt ned i hver porsjon før du fryser det. Dette fettet er fint å bruke til steking. Du kan fryse ned krafta i små eller store glass, bokser eller bøtter. Jeg synes må glass eller bokser er lettest, for da kan man ta opp porsjonspakker som skal brukes til supper eller sauser.

Elgkraft er veldig godt til gryter og sauser. Funker også til supper, men jeg synes i grunn kyllingbein er aller best til supper, og særlig om man skal drikke det som varm buljong rett fra koppen. Den er liksom ikke så mektig på smak. Som jeg har skrevet om før, så er kraft ekstreeeemt næringsrikt, og gjør underverker for en kropp, tarm, hud og hår. Finn deg en slakter, jeger eller bonde, og hør om han har noe bein til overs. Eller kanskje spørre i ferskvaredisken på de største dagligvarebutikkene? Økologisk er fint, om du får tak i det. Hvis du kjøper hele kjøttstykker, fulg eller fisk meg bein til middag, kan du til og med spare på beina og koke kraft på de. Er det for lite etter én middag, kan du legge de i fryseren, og spare opp til du har nok til en runde med kraftkoking. Da får du brukt hele dyret!

FB Maren Aasen     IG maren_aasen    Snapchat mareneaa    YouTube Maren Aasen

1 kommentar

  1. […] Les mer om kraft og hvordan man lager det i innlegg jeg har skrevet før; HER og HER.  […]

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *