Nytt treningsprogram, motivasjon og mål / Training goals

English – scroll down 

Det er vell ingen tvil om at denne mørke, kalde tida gjør det vanskeligere å komme seg på trening, right? Det er surt og kaldt ute, og at det blir mørkt allerede i tre-fire tida suuuger rett og slett energi og motivasjon ut av en. Dagen er liksom over før den i det hele tatt har startet, og det frister mest å bare legge seg på sofan foran ovnen å se film ganske så kjapt etter det har blitt mørkt.

Men piggsko, DET er absolutt en god investering hvis du liker å løpe ute hele året! Da blir is og glatt snø ingen unskyldning for å komme seg ut. Disse Asicsskoene kjøpt i fjor, er lette og trygge å løpe med. 

motivasjon-2

Snapchat: mareneaa 

Jeg har nå trent hjemme på treningsrommet og ute, uten treningsstudio, i 1 1/2 år, uten noe fast plan eller mål. Det har i grunn gått bra, siden jeg alltid har hatt en sterk indre motivasjon til å trene jevnt. Motivasjonen går så klart opp og ned, men jeg har aldri hatt lange opphåld, og alltid et behov for å bevege meg.

Men etter å ha trent alene hjemme så lenge, kjente jeg nå at det var på tide med litt endringer og ny motivasjon. Jeg har derfor fått hjelp av min gode venninne Adele til å sette opp et nytt treningsopplegg. Hun har nå satt opp både selve treningsøkten, uka og periodisering for meg. Etter mine mål og ønsker, blir det fokus på utholdenhet, både når det gjelder styrketrening og løping. Styrkeøktene er mest uvant, med lettere vekter, flere reps, mindre sett og kortere pauser. Siden jeg er vant til det mottsatte, er det tungt på en helt annen måte. Alt er mye mer intenst, så selv om det er lite vekt, blir jeg både anpusten og sliten på de effektive 40-45 minuttene, og støl dagen etterpå. Digg med en forandring.

Siden jeg både jobber og trener hjemme, blir mye stillesitting de dagene jeg bare har kontorarbeid. På slike dager er det gull verdt å legge inn 20-30 min gåtur ute eller på mølla, utenom treningsøkta (om man ikke er så heldig at man kan gå eller sykle til jobb, trening eller andre ting da). Da hjelper det å ha en ny podcastepisode å glede seg til. Og å tenke at hvis du skal høre denne, da må du bevege deg samtidig! Gå, sykle, rydde, vaske, yoga…

Les om mine favorittpodcaster her! 

motivasjon-3

Det bringer meg over til neste tema, nemlig å sette seg treningsmål! Siden jeg alltid har hatt den indre motivasjonen (sånn in the long run vertfall), og heller aldri hatt noe behov for å bli kjappere, sterkere eller å få sixpack, har jeg heller aldri hatt noe konkret treningsmål. Men så hørte jeg på Treningspodden da, da jeg var ute å gikk her om dagen. og da snakket de om treningsmål, igjen! For HVOR ofte hører man ikke om det når det snakkes om trening. Jeg har vell egentlig bare blitt mer og mer lei av å høre om det, enn å bli motivert til å sette meg ett. Men nå dere, nå er visst både pullups og chins en del av  treningsplanen min… Jeg har aldri hatt behov for å klare dette, og har aldri skjønt hvorfor alle er så himla gira på å klare det. Men nå tenkte jeg at greit, la meg nå sette meg et lite mål da, siden jeg uansett skal gjøre det, og siden jeg per dags dato klarer sånn ca ingen!!

Mitt mål er derfor; å klare minimum én pullups og/eller én chins før 2017 er i gang! Aner ikke om det går. Jeg har klart det før, men husker ikke hvor lang tid eller hvor mye jobb det var å få det til. Hvis dere ikke hører noe mer om det i slutten av året så har jeg ikke klart det….  joda, jeg skal gi en update uansett, lover. Noen andre med treningsmål som skal gjennomføres før 2017 starter?

Og ja.. Luca kom forresten seirende hjem fra Rio i går! Han og Team Norway tok jaggu førsteplass i RockyMan i år også! Sterkt!

FB Maren Aasen     IG maren_aasen    Snapchat mareneaa    YouTube Maren Aasen    Hjemmeside marenaasen.no


English 

These dark and cold days makes it harder to be motivated for workout for sure! I have now only done my workouts at home in our little gym, and outside for 1 1/2 years, without any fixed plan or goal. I´s been okay since my inner motivation for moving is strong. But now I felt it was time for a changes and new motivation. My good friend Adele set up a new program for me. After my goals and desires, it will focus on endurance, both in terms of strength training and running. The strenght trening is most different, with lighter weights, more reps, less sets and shorter breaks. Since I’m used to the the opposite, it is exhausting in a different way. Everything is much more intense, so even if there is little weight, I´m still tired after 40-45 min, and sore the next day. The days when I only have office work, I also try to do 20-30 min walk outside or on the treadmill, just to get some everyday activity. But this not always fun. Then it´s nice to listen to a podcast! (Here´s my favorites, also some in english). 

That brings me to the next topic, to set up fitness goals! Since I have always had the inner motivation, and never had any need to be faster, stronger or getting a sixpack, I’ve never had a specific exercise goal .. other than exercising consistently, and vary as much as I can. But then I listened to a podcast («Treningspodden«, norwegian) when I was out walking the other day, and they talked about training goal, again! Cause HOW often do you hear someone talking about setting a goal when talking about training!? Now both pullups and chins is part of training  plan. I’ve never had the need to do this, and have never understood why everyone is so excited about this. But now I thought okay, let me make this my goal then, since I´m anyways are going to do it, and since I now manage to do about zero! !

My goal is therefore; to do at least one pullups and / or one chins (since I do both during the week), before 2017! …so there it is.. but I have no idea if I will make it. Anyone else with any training goals this year? 

And by the way .. Luca came victorious home from Rio yesterday! He and Team Norway took first place in RockyMan this year too! Wooooh! 

1 kommentar

  1. […] jeg skrev i dette innlegget, satte jeg meg i slutten av november et nytt treningsmål. Jeg ville klare minimum én pullups og […]

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *