Skitur og hjemmelaget müsli // Skiing and homemade muesli

God søndags kveld!

Vi har hatt to fine dager på ski i helga, både fredag og lørdag. Luca fikk nye ski og sko til jul, så de måtte testes. Han lærte å gå på ski i fjor, men jaggu går han fra meg allerede. Må være utholdenheten, koordinasjonen og balansen fra surfinga som slår til. Nå er ikke jeg helt 100% enda da, med tanke på bristen i ribbeinet, men jeg er mye bedre. Jeg brukte mest beina og venstre hånd når jeg gikk på ski, tok det rolig i både oppover og neddoverbakker, ikke noe staking, og da gikk det helt fint. I dag er første dag helt uten smertestillende til og med, så det lover bra. Det gror tydeligvis fort.

img_7215-copy-copyimg_7222-copy

Se på han da.. ikke bare født med surfebrett på beina, men ski også! Såå deilig å gå på ski igjen, og såå bra trening; hele kroppen brukes, utendørs i dagslys og frisk luft!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I går lagde jeg også müsli, noe jeg ikke har gjort på lenge. Men nå som vi endelig har foodprossessor igjen går det lett som en plett (viste hvordan på snapchat: mareneaa). Jeg tar egentlig bare det jeg finner i skuffer og skap av nøtter, frø og havregryn. I går brukte jeg et par poser hasselnøtter og mandler, en boks valnøtter og litt gresskarkjerner. Bruker som regel store havregryn i tillegg men det hadde jeg ikke. Oppskriften er som følger:

MÜSLI / MUESLI

Nøtter, frø, havregryn / nuts, seeds, oats

Smør eller kokosolje / butter or coconutoil 

Kanel / cinnamon 

Havsalt / sea salt 

Søtning (honning / sukron gold / fiberfin etc.) / sweeter (honey or other sweetners)

  1. Grovhakk nøtter med kniv eller noen sekunder i foodporssessor (ta litt og litt av gangen). Fyll en dyp langpanne med det det du har og ønsker av nøtter, frø og havregryn // Roughly chop the nuts with a knife or a few seconds in food porssessor (just a small amount of time). Fill a deep baking tray with what you have and desire of nuts, seeds and oats
  2. Bland inn søtning (jeg brukte et par ss sukrin gold og et par ss fiberfin. Honning er også fint å bruke) // Mix in the sweeter, for example honey 
  3. Bland inn smør eller olje (jeg brukte seks store klatter med meierismør. 3-4 ss med smeltet kokosolje funker også) / Mix in butter or oil (I used six large globs of dairy butter. 3-4 tablespoons of melted coconut oil works too)
  4. Strø over kanel og bland godt / Sprinkle with cinnamon and mix well
  5. Stek i ovnen på ca 130 grader til muslien er gyllen (30-60min). Rør ofte! /
    Bake in the oven at about 130 degrees celcius till the muesli is golden (30-60mins). Stir often!
OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå har du deilig musli som gjør susen som topping til smoothie, yoghurt eller med litt melk over / Now you have a delicious muesli as for topping for smoothies, yogurt or just with a some milk on. 

FB Maren Aasen     IG maren_aasen    Snapchat mareneaa    YouTube Maren Aasen    Hjemmeside marenaasen.no


We have had two good days of skiing this weekend, both Friday and Saturday. Luca got new skis and boots for Christmas, so they had to be tested. He learned to ski last year but goes faster then me alredy! Must be the endurance, coordination and balance from the surfing that kicks in. I’m not 100% yet, considering the fractured  rib, but I’m much better. I used mostly the legs and the left arm when skiing, and took it easy both uphill and downhill, and then it was just fine. Today it´s the first day without painkillers, so it looks like it´s healing fast! Skiing is such a great workout, using the whole body, outisde in daylight and fresh air. 

Yesterday I made museli, wich I haven´t done in a long time. But now that we finally have a foodprossessor again it´s super easy to make. I just use what I find in drawers and closets of nuts, seeds and oats. Yesterday I used a couple of bags of hazelnuts and almonds, a box of walnuts and some pumpkin seeds. Normally I use a oats as well. Scroll up te see the recipe. 

1 kommentar

  1. […] er lenge siden jeg har hatt chiapudding nå, men siden jeg laget müsli, og ikke kan spise yoghurt, fristet det […]

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *