Mektig mandelgrøt // Rich almond porridge

Home sweet home!

Da var jeg hjemme i Norge igjen, etter en herlig treningsuke i Dubai. Det ble en lang reise hjem, og mye flymat og annen «drittmat», for å si det sånn. Det merker jeg med én gang på kroppen, og da særlig magen. Så i dag var jeg veldig klar for å komme tilbake til mitt vanlige kosthold igjen. Jeg cravet etter å komme tilbake til mat som gir stabilt blodsukker, og rolig mage. Jeg ville egentlig ha en skikkelig digg smoothie, men så var jeg så kald, så da fristet det mere med en varm grøt.

DSC_0788 copyDSC_0802 copy

Mandelgrøt er et fint alternativ til vanlig havregrøt hvis man trives med mere fett tidlig på dagen, slik som meg, i tillegg til at den er glutenfri (og melkefri om man vil). Denne er veldig mektig, så her holder det men en liten porsjon. Jeg søter med sukringold eller kokosblomstsukker, og topper med kanel, smør og morrpølse hakket i små biter for litt salt til det søte.

MANDELGRØT / ALMON PORRIGE 

50g mandelmel* / 50g almond flour 

1 ss smør eller kokosolje / 1 tbsp butter or coconut oil 

1-2 dl kokosmelk / 1-2 dl coconut milk 

En klype salt / a pich of salt 

Kanel / cinnamon 

Søtning som sukringold eller kokossukker / sweetner like stevia or coconutsugar 

En smørklatt til topping / butter for topping 

*Har du ikke mandelmel kan du kverne mandler selv i en foodprosessor / If you do not have almond flour you can grind almonds yourself in a food processor

Bland mandelmel, smør, salt og kokosmelk i en kjele og varm opp i et par minutter på svak varme. Hell i en skål, og topp med kanel, søtning, smør og noe salt spekemat / Mix almond flour, butter, salt and coconut milk in a saucepan and warm up for a few minutes on low heat. Pour into a bowl, and top with cinnamon, sweeteners, butter and some salami etc. 

DSC_0789 copyDSC_0806 copy

FB Maren Aasen     IG maren_aasen    Snapchat mareneaa    YouTube Maren Aasen    Hjemmeside marenaasen.no


Home sweet home!

I´m back in Norway, after a wonderful week of training in Dubai. It was a long trip home, with really bad flight food, and other bad food…  I immediately notice it on my body, especially the stomach. So today I was ready to get back to my normal diet again. I craved getting back to foods that provide stable blood sugar and calm stomach. I wanted to have a proper smoothie, but I was so cold, so I went for a warm almond porridge i stead. 

Almond Porridge is a nice alternative to plain oatmeal if you thrive for more fat early in the day, like me, in addition to that it is´s gluten free (and diary free if desired). This is very rich, so a small portion is enought. I use «sukringold» or coconut sugar as a sweetner, and top it with cinnamon, butter and salami chopped into small pieces for a little salt with the sweet. Scroll up for recipe. 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *