PULSKLOKKENE JEG DIGGER

Søndag, I love u <3

Sov lenge. 8 deeilige timer. Stod opp halv 9, drakk et glass lunkent sitronvann etterfulgt av en kopp kaffe med kokosolje i. Hadde planer om å ut å løpe, men her snør (!!!), regner og blåser det for tiden, så det fristet lite. Det ble mølla i stedet, og ei meeget god intervalløkt. Åååh eeelsker når deg skjer! Dusj, og en sen, men god frokost etterpå. Akkurat sånn starter faktisk min drømmesøndag, og den fikk jeg i dag. (Resten av dagen gikk med til å få orden i regnskapspermene mine. Ikke drømmesøndag, men nødvendig).

MEN til det jeg ville dele med dere, det var litt om pulsklokkene jeg bruker. Tidligere denne uka kjøpte jeg nemlig en aktivitetsmåler, en polar A360, ikke akkurat en helt ny modell så mange har den allerede, men likvel kom det ønsker på snapchat om et innlegg om begge klokkene. Det blir ikke noe detaljert produktinnlegg, så gå heller inn å les om klokkene på polar sine nettsider om du lurer på forskjellige funksjoner osv. Jeg tipser bare om hvilke jeg har, hvorfor og når jeg bruker de.

Denne V800 har jeg hatt i ca ett år nå. Den kjøpte jeg på finn.no, nesten ubrukt, men til en litt billigere pris. That´s how I roll 😉 VELDIG fornøyd med den! Den har ALT jeg kunne bedd om + mye mer enn det. Her er det mange instillinger og funksjoner, og jeg savner ingenting. Hvis du kobler den til brukeren din på polar.no eller på appen, kan du inn å endre instillinger og sette opp treningsprofiler som passer deg og din trening. Du kan velge hva som skal vises på klokka når du trener de forskjellige øktene, løping inne eller ute, sykling, styrke, yoga osv., du kan analysere økta etterpå, og se dine tidligere økter i treningsdagboka. Denne klokka bruker jeg når jeg trener, særlig når jeg løper og er interessert i å følge med puls. For her er pulsmålingen veldig nøyaktig, og måles med pulsbeltet rundt brystet. Bare den lille detaljen med at hvis jeg toucher klokka mot brystet der pulssbåndet er når jeg løper, kommer lyset på skjermen på, uten at jeg trenger å trykke på noe… Altså I love it. Vanntett er det også selvfølgelig.

TrøtteMaren før trening en søndags morgen. Outfit fra Run&Relax.

Yes, veldig fornøyd med denne, så den blir nok med meg en gooood stund til.

Jeg synes V800 er fin også, så har ingen problem med å bruke den til vanlig, men jeg synes den blir litt stor, så selv om jeg vil ha den på, så går det liksom ikke lang tid før jeg tar den av meg. Det var derfor jeg lenge har tenkt på å skaffe meg en aktivitetsmåler som er litt mindre og nettere og ha på. En jeg kan ha på døgnet rundt, natt og dag, som rett og slett registrerer all min hverdagsaktivitet. For det er ikke tvil om at selv om jeg trener en del, er det vanskelig å få inn hverdagsaktivitet de dagene jeg kun jobber på kontoret, og kanskje til og med har en treningsfri dag. Jeg både jobber og trener hjemme, så på sånne dager kan det bli skremmende lite aktivitet for kroppen.

Siden jeg har polar fra før, valgte jeg det for denne også, og gikk for A360. Denne har jeg på hele tiden, natt og dag, og den måler hvor mye jeg er i bevegelse i løpet av dagen. Den har ganske enkle instillinger og viser hvor mange prosent jeg har vært aktiv, skritt, kilometer og kalorier, og gir et lite varsel når jeg har vært inaktiv for lenge. Alt dette har så klart V800 også. Det denne har som ikke den andre har, er pulsmåling på håndleddet. Det er genialt, så slipper man beltet hele tiden. Men pulsen henger litt etter og er ikke like nøyaktig som den andre. Derfor bruker jeg den andre til trening når jeg vil ha nøyaktig måling, mens denne kan jeg fint bruke til hverdags og til styrketrening når jeg ikke er så opptatt av pulsen.

Genser fra Run&Relax

Grunnen til at jeg valgte polar aktivitetsmåler er jo så klart at de to klokkene «snakker» med hverandre. Så når jeg har brukt V800 til en treningøkt, og bytter klokke etterpå, kan jeg med bluetooth synkronisere klokkene med appen på mobilen (eller på nett). A360 oppdaterer seg selv til og med innimellom så lenge jeg har på bluetooth, og aktivitetsmåleren og mobilen er i nærheten av hverandre. Da får får jeg alle målingene jeg har gjort i løpet av dagen, både på appen og på en og samme klokke. På appen kan man også se enda mere detaljer i tillegg til trening og aktivitet, f.eks. hvor mange timer søvn, sittende, stående, gående osv. Ganske gøy å følge med på.

Her er eksempel på en litt dårlig dag. Den første hvite delen er søvn. For det frøste la jeg meg veldig sent, over midnatt, og du kan se til høyre at det ble bare 5t39min avslappende søvn. Litt lite for min del.  De gråe sonene er sittende. Denne dagen var jeg stort sett på kontoret hele dagen, og de to trekantene er hvor jeg har vært inaktiv en hel time. I de lyseblå sonene har jeg stått eller gått, også prøvde jeg meg på ei treningsøkt, men husker jeg ikke hadde energi til det i det hele tatt, så den ble både kort og dårlig, så  endte med 79% aktivitet den dagen. Også har jeg tydeligvis ikke klart å legge meg før 12 igjen!! Makan.

Neste er eksempel på en bedre dag. Fortsatt lagt meg litt sent, men fått mer rolig søvn. Også litt lite aktivitet midt på dagen, sikkert kontor her også, men her var jeg i alle fall litt mer aktiv på formiddagen og kvelden, og fikk til ei skikkelig bra intervalløkt på kvelden! La meg litt sent igjen…

Jeg er på ingen måte hysterisk opptatt av å følge med på dette hele tiden, og rutiner med både trening og jobb går stort sett som før. Men jeg synes det er veldig nyttig å kunne følge med litt på det, og det gir absolutt motivasjon til å både være flinkere med søvnrutiner og å gå som mye som mulig. Ingen tvil om at hovedfokuset mitt framover blir å legge seg tidligere, pluss litt mer opp og gå på kontordagene. Det ene tiltaket jeg tenker å sette inn her (når det blir litt finere vær), er å stå opp tidlig nok til å ta en liten morgentur, gå eller jogg før dagen starter, uavhengig om jeg skal trene senere eller ikke. Men skal jeg klare det, må jeg først legge meg tidligere… hehe :p

Nå skal Luca og jeg gå oss en liten luftetur (sånn apropo..), lage oss noe god mat, også se La-la-land som «premie». Weee gleder meg! Ha en fin søndagskveld <3

FB Maren Aasen     IG maren_aasen    Snapchat mareneaa    YouTube Maren Aasen    Surf Kombucha 


1 kommentar

  1. […] godt, og solkrem som ikke er klissete og renner når du svetter – Pulsklokke. Mine favortter HER. – Treningsstrikk og hoppetau (for eksempel fra Abilica). Genialt å ha med i kofferten uten […]

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *