NY TRENINGSPLAN, NYE SMERTER

I høst satte veninne og PT Adele opp treningsplan til meg etter mine ønsker, med variasjon mellom styrke, løping og andre aktiviteter som yoga, ski osv, som jeg var veldig fornøyd med. Jeg la opp uka som det passet meg og fulgte planen ganske så fritt, men likevel er det deilig å ha NOE å gå etter.

Nå har hun satt opp en ny plan for vår- og sommersesongen, siden jeg liker best å trene ute på denne tida av året. Jeg har også fått skikkelig løpeboost de siste månedene, og ønsket derfor et mer utholdenhetsrettet program, med fokus på å løpe lengre og raskere. Vi gikk derfor ned fra tre styrkeøkter til to, og heller mer langkjør og intervaller, men også mulighet for en «puls-styrkeøkt» som kan gjøres ute for litt variasjon til løpinga.

Fornøyd og motivert med ny plan, vår og lysere dager, ble det mye løping på starten av våren, og jeg elsket det! SÅ deilig å kjenne at løpeformen har blitt bedre, og det er nok mye på grunn av forbedret teknikk som jeg skrev om HER. Selv om det var uvant og rart i starten kjennes nå hvert steg så mye lettere. 

Men det er ikke bare bare å endre en teknikk du har hatt hele livet for å si det sånn. Fra å lande på hæl til plutselig  å løpe på forfot, med den løpemotivasjonen jeg hadde tidligere i vår… da ble det veldig uvant for kroppen. Jeg har gradvis løpt mer og blitt mer glad i å løpe de siste ti årene, løpt jevnt året rundt, og aldri hatt særlig problemer med legger eller knær, heldigvis!

Så da jeg i slutten av april plutselig fikk skikkelig vondt i begge legger og knær etter en uke med ekstra mye løping, skjønte jeg at det var noe som ikke stemte. For fire-fem år siden var jeg også mye plaget med hodepine pga. nakkesmerter, som så og si har bli helt borte etter behandling hos osteopat (med mindre jeg har en veldig stresset periode med lite søvn, og f.eks. reising). Da var det bekkenet som var problemet; lite bevegelighet i bekkenet  forplantet seg til skjevheter og smerter i resten av kroppen. 

Siden disse nye smertene kom så brått, hadde jeg misstanke om at det kunne ha noe sammenheng med bekkenet + ny løpsteknikk, så jeg bestilte time hos osteopaten med en gang. Og «heldigvis» sa han det samme, det var ikke beinhinnebetennelse eller kneskader, det er fortsatt dårlig bevegelighet i bekkenet og stramme hofteleddsbøyere som er problemet. Men den utløsende faktoren denne gangen var ny løpsteknikk. Det ble rett og slett så uvant for kroppen, og når resten av systemet ikke er helt som det skal, ble det smerter i legger og knær.

Så den løpevåren tok en brå slutt kan man si. Har nesten ikke løpt i hele mai. Har prøvd meg et par turer men har måttet stoppe og gå i stedet. Jeg har vært på behandling to ganger, og skal dit igjen om ca to uker. Jeg har også forhørt meg litt med andre som jobber med sånne ting, og har trua på at det kommer til å bli bra igjen. Må vell bare være litt tolmodig å la kroppen få lov til å justere seg, med litt hjelp. Så det har blitt mest styrke, gå og sykkel de siste ukene.  Jeg skal prøve meg på litt løping innimellom også, for å se hvordan det går.

Litt komisk at sist jeg fikk ny plan med mål om å klare chins/pullups, endte jeg opp med bristet ribbein, og nå med mål om å løpe mer; vonde legger og knær! Haha, kanskje ta hintet? Drite i mål, heller gjøre som jeg alltid har gjort; trene som jeg vil, når jeg vil, hva jeg vil, uten noe mål… da har jeg i alle fall holdt meg skadefri! Hehe neida, ikke noe big deal dette 🙂 Jeg stresser aldri med trening, tar det som det kommer og tilpasser det etter hvordan kroppen har det og alt det andre som skjer i hverdagen, og det er viktig.

Men vi støter vell alle på noen sånne utfordringer i løpet av livet, så noen tips da, uansett hvilke plager eller utfordringer det skulle være (også ernæring eller andre helseproblemer): 
1. Det er ikke sikkert problemet er akkurat der man har vondt/er plaget… kroppen henger sammen, så årsaket til smertene/plagene kan ligge en helt annen plass enn man først tror
2. Test ut forskjellige behandlere/eksperter. Alle har forskjellige områder de er flinke på, så om én ikke klarer å hjelpe, så kanskje en annen gjøre det.
3. Du har selv ansvar for egen helse, og må regne med å selv gjøre en innsats for å finne ut av ting og finne riktig person som kan hjelpe.
 

…og ja, det kommer det SÅ KLART ann på hvilke utfordringer/plager det gjelder… er jo ikke alt som bare kan «fikses»..  men regner med dere skjønner budskapet. Ellers håper jeg dere slapper av og nyyyter fridagen <3

FB Maren Aasen     IG maren_aasen    Snapchat mareneaa    YouTube Maren Aasen    Surf Kombucha  

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *