SPIS DEG TIL FIN OG GLØDENDE HUD

Inneholder sponsede produkter fra DMK / hexa.no

Hudproblemer er ofte symptomer på underliggende ubalanser i kroppen, og de fleste hudproblemer har faktisk samme opphav. Ved å jobbe med grunnleggende ting som kosthold, fordøyelse og livsstil kan du bedre kroppens hormonbalanse og betennelsesnivå, og dermed gjøre underverker for huden.

Det er flere som har spurt om hud-tips, både når det gjelder produkter og kosthold. I DETTE innlegget skrev jeg om mine favoritt hudpleieprodukter til ansiktet, DMK, som jeg har brukt fast i to år. Selv om jeg er glad for å ha funnet gode produkter og rutiner som jeg er veldig fornøyd med og som passer min hud, mener jeg kostholdet bør komme i første rekke, eller i det minste samtidig. Det hjelper ikke hva man smører utenpå huden om problemet kommer innenifra, og det er jo som regel nettopp det det gjør. Jeg har selv fått hjelp av hudterapeut og kostholdsveileder Desiree Jakobsen ved Danne Hudklinikk i Strømmen, og har i samarbeid med henne nå snekret sammen et innlegg med litt ernæringstips for huden.


VITAMINER 

A-vitamin (retinol) og sink jobber sammen og er viktig for at huden skal fornye seg.
Betakaroten er et karotenoid som i kroppen omdannes til vitamin A. Ved høyt inntak vil ikke alt betakarotenet omdannes til vitamin A, og gir huden en gulfarge samtidig som det beskytter mot sol ved å fungere som et antioksidant. Når det gjelder inntak av mat er karotenoider fettløselige og tas derfor best opp sammen med noe fett (det gjelder forsåvidt de fleste vitaminer, mineraler og plantestoffer).
D-vitamin er et livsviktig vitamin, og den beste kilder er sola når den står høyest opp på himmelen. 10-20 min soling uten solkrem (uten å bli brent) er nok for dannelse av nok D-vitamin i huden.
E-vitamin
beskytter mot oksidasjon av både fettsyrer og A-vitamin i huden, samtidig som det virker beskyttende på bindevevet ved å redusere aktiviteten til det bindevevsnedbrytende enzymet hyaluronidase.
B-vitaminer er spesielt viktig for sårheling, forebygging av tidlig aldring, påvirke ny celledannelse og økt blodsirkulasjon. B-vitaminene er en gruppe vannløselige stoffer som har overlappende virkning. Det anbefales derfor å ta de som et kompeks (flere sammen. B12 og folat kan tas i tillegg om nødvendig).
C-vitamin beskytter vevet rundt hudcellene som blandt annet består av proteinene kollagen og elastin. I tillegg styrker vitamin-C kapillærveggene og er betennelsesdempende, som er vitkig ved behandling av akne.
K-vitamin er viktig for å unngå missfarginger i huden og mørke ringer rundt øynene. Det er også nødvendig for koaguleringen av blodet i kroppen, og for å unngå blåmerker og små blødninger i huden.

NOEN GODE KILDER I MAT:
A: oransje og grønne grønnsaker, eggeplomme, smør, lever, fiskeolje
Betakaroten: gulrøtter, mango, aprikos, papaya,  søtpotet, grønne grønnsaker som spinat, persille, brokkoli, grønnkål
D: fet fisk, tran, noen oljer, smør, eggeplomme, lever fra pattedyr og sola 
E: fet fisk, tran og oljer fra frø, nøtter og korn
B: fisk, egg, ost, lever, nyrer, melkeprodukter, kjøtt, kornprodukter, nøtter, frukt og grønnsaker
C: appelsin, paprika, kiwi, potet
K: mørkegrønne grønnsaker, avokado, fete meieriprodukter, kjøtt


FETTSYRER

Linolsyre (omega-6) og alfalinolsyre (omega-3) er viktige komponenter i huden. Generelt sett har vi ofte for mye omega-6 i forhold til omega-3  i kostholdet som kan skape betennelser i kroppen, også i huden. Da kan et tilskudd av omega-3 være lurt for å opprettholde fettsyrebalansen, særlig ved betennelsestilstander i huden som aktiv eksem eller akne. I tillegg til at fettsyrene er med på å stabilisere hormonene som skal gjøre talg- og svettekjertel intakt for en god pH, er de også betennelsesdempende. Linolsyre og alfalinolsyre finnes i planteføde, og de konverteres i kroppen til arakidonsyre (omega-6) og EPA og DHA. Men mange, spesielt de med hudubalanser har problemer med denne konverteringen, og bør da ta tilskudd av EPA og DHA i stedet for alfalinolensyre. Fiskeolje er rik på EPA og DHA, mens alfalinolensyre finnes i vegetabilske oljer fra for eksempel linfø og chiafrø. Sliter du med tørr, sprukken eller flassete hud er dette et tegn på for lite inntak av gode fettsyrer i kostholdet. En daglig dose av fiskeolje av god kvalitet bør være minimum 15ml/dag, og opp til 45-70ml/dag ved synlige ubalanser i huden som akne eller eksem. Dosen kan trappes ned når huden er i balanse igjen.

AMINOSYRER
Proteiner består av aminosyrer som er nødvendige for å opprettholde hudens spenst og elastisitet. Mangel på essensielle aminosyrer i huden vil ofte gi tidlig aldring, eksem eller veldig tørr hud. Ved tilstander der huden er tydelig i ubalanse kan det være lurt med et aminosyrekompleks. Ellers er så klart proteinrik mat viktig, som kjøtt, fisk, egg, kraft kokt på bein, bønner og linser.

FORDØYELSE OG INTOLERANSER
Noe jeg er veldig opptatt av er jo tarmen, og sammenhengen mellom tarm og hud er jo utrolig spennende! Vitenskapelige studier viser for eksempel at hudsykdommen rosacea er sterkt assosiert med SIBO, som er en bakteriell overvekst i tynntarmen, og at ved å behandle SIBO kan man helt bli kvitt hudproblemet. Matintoleranser kan også gi diverse hudproblemer. Jeg har skrevet om fordøyelse og intoleranser flere ganger før, blandt annet HER, HER og HER.

Det var altså litt om hvilke næringsstoffer og matvarer som er viktig for huden. Hvordan du vil implantere dette i ditt kosthold og din hverdag er jo opp til deg, men jeg kan jo nevne hva jeg gjør: 

– Spiser mye fett fra smør/ghee, kokosolje, olivenolje, avokado, kokosmelk, nøtter, frø, kjøtt, fisk og eggeplomme
– Spiser mye animalsk mat som kjøtt, fisk, egg, fugl, kraft, smør, lever og sjømat. Alt dette er veldig næringsrik mat som inneholder det meste av næringsstoffene nevnt ovenfor
– Bruker kraft kokt på bein i supper, gryter og sauser eller drikker som en kopp buljong, som er full av både vitaminer, mineraler, fettsyrer og aminosyrer som kollagen. Film og oppskrift HER
– Mye grønnsaker både til salater og smoothie
– Bær i smoothie
– Tar leverkapsler fra ReinStyrke. Disse er fulle av B-vitaminer og andre gode næringsstoffer fra tørket reinlever
– 2 ss tran av god kvalitet hver dag. Mine favoritter er Havfruenes Tran og Omega Cure
– 1 gram C-vitamin hver dag
– Tilskudd av betakaroten på sommeren eller når jeg skal på ferie i varmere strøk
– D-vitamindråper hver dag, spesilt på senhøsten, vinteren og våren når det er lite sol. (Måler D-vitamin nivået minst en gang i året, gjerne på vinteren, og vil helst ligge mellom 100-150 nmol/l)
– Drikke vann mellom måltider
– Bruker kollagenpulver i kaffe, te og smoothie (f.eks. dette fra iHerb. Rabattkode: RGC867)
– Holder meg unna melkeprodukter siden jeg er intolerant mot melkeprotein
– Drikker og spiser fermentert mat som er bra for fordøyelsen, som Surf Kombucha så klart
– God rutiner med hudpleie – les mer 
HER 

– Passer på å få litt sol uten solkrem for å få D-vitamin, men passer på å ikke bli brent. Skal jeg være ute lenge  smører jeg meg med solkrem eller ta på caps, litt klær eller går i skyggen. Nå på sommeren bruker jeg solkremen til DMK i ansiktet uanett vær. Den trekker fort inn og kjennes ut som en vanlig dagkrem.

…puh det ble litt det! Alt dette er jo så klart bra for huden, men også for kroppen generelt. Alt henger jo sammen! Så næringsrik mat, god fordøyelse, stabilt blodsukker og hormoner i balanse ér og blir viktig uansett hvordan man vrir og vender på det altså. Ellers har jo soling og aldring mye og si, men det får bli et eget innlegg.

Er du spesielt interessert i det med hud og har lyst til å lære mer kan jeg tipse om at Tunsberg Medisinske Skole (der jeg blandt annet har gått) har et studie om nettopp dette, ernæring og naturlig hudhelse. Jeg har veldig lyst til å ta det studiet selv, men så kunne jo jeg tenkt meg å blitt både PT, yoga-instruktør og reise jorda rundt og da… sååeeeeh… gi meg et par liv til daaa pliiiiis. Håper dere fikk noen tips i alle fall, og at dere har en finfin søndag <3

FB Maren Aasen     IG maren_aasen    Snapchat mareneaa    YouTube Maren Aasen    Surf Kombucha 

Kilder: 
http://lpi.oregonstate.edu/mic
http://www.karger.com/Article/Abstract/66453
http://lpi.oregonstate.edu/mic/health-disease/skin-health
http://lpi.oregonstate.edu/mic/other-nutrients/essential-fatty-acids
http://www.jaad.org/article/S0190-9622(16)30014-7/fulltext
Näringsmedicinska Uppslagsboken. Peter Wilhelmsson

2 kommentarer

  1. Suzanne

    Så spennende tema! 🙂 Jeg har et par spørsmål —
    Hva er dine tanker rundt Møllers tran? Jeg ser du bruker Omega Cure eller Havfruenes Tran, men jeg opplever de som noe dyre..
    Lurer også på hvilket c-vitamin tilskudd du bruker, har du et hvor tablettene er på 1g? Jeg fnner kun brusetabl på 1g ellers er vanlige tabletter på rundt 0.2 g +/- ..

    1. Maren Elise Aasen

      Hei 🙂 Jeg ville heller brukt litt mer penger på tran jeg vet er av god kvalitet, at oljen er fersk og ikke harsk. Havfruenes og omega-cure er det, men jeg er mer skeptisk til Møllers. Les om Havfruenes her: http://marenaasen.no/2016/09/11/norsk-smakfri-topp-kvalitet-tranen-sverger/

      Jeg kjøper c-vitamin, de med 1000mg/1g når jeg er i utlandet eller på iHerb.com. Variere litt hvilket merke jeg kjøper

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *