HVA SKJER NÅR VI SMÅSPISER HELE TIDEN?

Etter du har spist eller drukket noe bruker kroppen ca. 1-3 timer på å fordøye og ta opp næringen, mens hele fordøyelsen til ”restavfallet” er ute av kroppen kan ta 1-3 døgn. Selve fordøyelsen er altså en ganske lang og krevende prosess. Du har kanskje kjent på at du blir litt ekstra trøtt og slapp etter et måltid? Det er jo nettopp fordi kroppen bruker så mye tid og krefter på fordøyelsen. Det er meningen vi skal ta det litt med ro etter et måltid for at fordøyelsen skal få gjøre jobben sin. Om vi spiser på farta, stresser rundt, drar rett på trening eller er veldig oppglødd og gira, må kroppen bruke mer energi på andre ting, og mindre energi på fordøyelsen. Den går fordøyelsen både treigere og dårligere.

Samtidig sendes det ut mange forskjellige signaler fra både sansene våre og fordøyelsen, til hjernen, og videre ut i resten av kroppen. Ett signal er når vi spiser sukker og andre karbohydrater og blodsukkeret øker, og det skilles ut insulin som hjelper sukker inn i cellene. Protein vil også påvirke insulinutskillelsen noe, men ikke fett. Når insulin skilles ut er det et tegn til hjernen om at det kommer mat inn, vi har altså god tilgang på energi og det som ikke brukes med en gang kan lagres til perioder med mangel på mat. For eksempel på natta når vi sover, da har vi flere timer der det ikke kommer noe næring inn og kroppen er i faste. Da må lagrene vi har på kroppen brukes.

Spiser man veldig mye karbohydrater i måltidet vil det gjøre at blodsukkeret svinger, og vi blir gjerne litt ekstra trøtt i timene etter måltidet. Om det svinger for mye går det ikke lang tid før vi føler vi har lyst på noe å putte i munnen igjen, selv om vi både nettopp har spist, OG vi har store lagre å ta av på kroppen. Vi får gjerne lyst på noe søtt for å få opp blodsukkeret igjen, og det ender som regel med at vi  spiser… igjen. Og sånn går no dagan…

Et annet signal går til belønningssenteret i hjernen som blir stimulert, særlig når vi  spiser sukker, og vi føler oss tilfreds, lykkelig og avslappet… en stund. Det passer jo perfekt i sofakroken på fredags kveld, men kanskje ikke like bra rett før et viktig møte eller en forelesning? Zzzzzz

Det skjer altså MYE hver eneste gang du spiser eller drikker. Det som er bra er jo at kroppen er så flink til å lagre energi til perioder med lite mat, sånn at vi slipper å spise hele tiden. Problemet er jo at vi i dag har tilgang på mat døgnet rundt… og det vet vi å benytte oss av…

Mange spiser frokost med en gang de våkner, så et par måltider i løpet av dagen, i tillegg til noe småspising (og drikking) her og der, helt til kveldsmat rett før leggetid. Kanskje legger man seg litt seint også, og står opp tidlig.. da er det plutselig ikke så mange timer i døgnet vi faktisk ikke spiser, altså faster. Så når får fordøyelsen og kroppen pause da? Og ikke minst, faktisk behov for å bruke lagrene vi har på kroppen, hvis det alltid kommer noe energi inn?

Det er her faste – som en del av døgnet, uka eller måneden kommer inn…. og mer om det i neste innlegg 😉

6 kommentarer

  1. Synes det er veldig spennende når du skriver om disse temaene. Gleder meg til neste innlegg 🙂

    1. Maren Aasen

      Yeey det blir jeg glad for å høre 😀

  2. Dette er så interessant, Maren. Jeg gleder meg til å lese mer! Jeg skulle gjerne spist måltider som holder meg mett lenger, men finner liksom inne helt ut av det. Har prøvd ulike ting, men blir som regel alltid sulten igjen 2-3 timer etter måltidet.

    1. Maren Aasen

      Så bra! Kommer mer til uka =D Skal prøve å komme med litt tips til nettopp det også 🙂

  3. Du er så klok og flink! Veldig spennende og interessant å lese sånne innlegg! Gleder meg til fortsettelsen?

    1. Maren Aasen

      Hihi takk <3 Så gøy å høre! Kommer mer til uka :))

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *