HVORFOR FASTE?

En kompis i Portugal har gjort sånn master cleanse en gang (eller flere?), der du kun drikker vann med sitron, lønnesirup og kayennepepper i en uke. Vi satt og snakket litt om det, og da var det en som spurte meg om «hvorfor faster folk egentlig, hva er poenget?»

Hvis du googler faste, kommer det stort sett opp info om faste i forbindelse med religion. Men faste i forbindelse med helse, har også blitt populært de siste årene. Det er absolutt ikke noe nytt, men det er helt sikkert mange som fortsatt ikke har særlig peil på hva det går ut på, hvorfor og hvordan. Jeg har derfor valgt å skrive litt om det, siden jeg også har noen egne erfaringer. Det blir ingen forskningsgjennomgang, heller en litt generell, kort info om hva det er, og hvordan det kan brukes + egne erfaringer. Jeg har aldri prøvd master clense, kommer nok ikke til å gjøre det heller, men jeg har prøvd andre metoder.

FASTE
Faste betyr jo at du har lengre perioder der du ikke inntar noe næring, det kan være bare om natta, eller det kan være du går inn for å faste i flere dager. Som jeg skrev i går; med all maten vi har tilgang på i dag er ikke kroppen så ofte i faste. Fordøyelsen får aldri fred, og det sendes hele tiden ut signaler om mat kommer inn, vi skal lagre energi i stedet for å bruke energilagrene vi har på kroppen, altså fettlagrene.

FORDELER VED FASTE
– 
kommer så klart an på hvordan faste, og kostholdet ditt ellers, men sånn veldig generelt kan det være:

  • Fordøyelsen får pause – det er en energikrevende og lang prosess, så om vi med en gang det ene måltidet er ferdig fordøyd, fyller på med et nytt et 2-4 timer etterpå, for den aldri pause.
  • Mer stabilt blodsukker fordi det ikke kommer karbohydrater eller proteiner inn hele tiden, døgnet rundt
  • Bedre insulinkontroll fordi blodsukkeret ikke svinger døgnet rundt
  • Bedre fettforbrenning siden insulin ikke titt og ofte er høyt
  • Bedre metthetsfølelse siden kroppen har bedre tilgang på egne energilagre, og ikke avhengig av at du spiser så hyppig
  • Bedre søvn på grunn av stabilt blodsukker. Sover du dårlig og våkner på natta? Det kan være på grunn av blodsukkerfall midt på natta. Kanskje du spiste et stort måltid med mye karbohydrater rett før du la deg?
  • Og kanskje det kuleste; effektiv cellefornyelse da kroppen får tid til å bryte ned og kvitte seg med gamle og ødelagte celler, og nye får komme til. (Dette kalles autofagi). Den detoxeffekten du sikkert har hørt snakk om, den har altså noe for seg.

Okei kult, å la fordøyelsen og kroppen få litt pause innimellom høres vell logisk ut, sant? Betyr det at du nå trenger å ta en uke uten noe som helst mat? …Selvfølgelig ikke! Og hvordan faste skal du velge? Hvordan skal du gå frem? Fortvil ikke, mer om det..  i morgen. For det er så klar noen punkter som er viktig å tenke på før du eventuelt kjører i gang.

God mandag og ny uke da dere! =D

6 kommentarer

  1. Dette er så spennende, og jeg gleder meg til å lese mer om det! Tommel opp til at du går litt mer i dybden på slike temaer 🙂

    1. Maren Aasen

      Så gøy at det blir satt pris på og flere synes det er interessant lesning 😀 <3

  2. Vet du noe om fasting for undervektige/underernærte? Har selv en bmi på ca 15 – har slitt psykisk med bla angst og depresjoner de siste to årene og har meget sakte men sikkert mistet omtent 15 kg på denne tiden og er nå på mitt desidert svakeste. Driver å jobber med saken, har satt opp faste måltider til faste tider osv…MEN sliter enormt med magesmerter og føler at magen konstant driver og jobber på. Vil fasting kunne ha en positiv effekt for min kropp selv om den er undervektig?! Har vurdert periodisk faste også, rett og slett fordi appetitten ikke finnes om morgenen …
    uansett, hadde vært veldig fint å lese litt om faste når en er undervektig, og kanskje også litt om fasting når en IKKE skal ned i vekt/fettprosent for jeg ser jo alle de andre fordelene/gevinstene ved fasting og dem vil jeg jo gjerne ha. Men jeg vil overhodet ikke gå ned i vekt og bli enda mer Knerten av meg enn jeg allerede er nå…
    OG – TAKK for denne bloggen, du gjør en knallbra jobb med å formidle «budskapene» dine. Jeg har lært, og lærer fremdeles, mye av deg 🙂

    1. Maren Aasen

      Hei Marte! Så koselig å høre at du finner bloggen lærrerik <3
      Jeg vil absolutt ikke anbefale faste for undervektige!! Fokuser heller på næringsrike og fristende måltider. Tenk at det trenger ikke å være STORE måltider, men næringstette og kaloririke. Lur inn gode fettkilder i hvert måltid, som olivenolje, kokosolje og smør (det tar liksom ikke så stor plass) + omega 3! Fett også kjempeviktig for hjernen og det mentale, så det er win win! 🙂
      Ang. mageproblemene.. det kan være så mye; intoleranser, ubalanse i tarmflora, mangel på enzymer eller lite magesyre, lekk tarm.. Og det vil ikke nødvendigvis bli bedre kun ved å faste. Det beste er å ta en skikkelig konsultasjon på dette. Send meg mail om du ønsker videre hjelp; post@marenaasen.no <3

  3. Gleder meg til å høre mer!! Jeg har bare et spørsmål: jeg har fastet en gang, men jeg ble så innmari syk!! Var skikkelig tung, trøtt og sliten hele dagen, mens natten og dagen etter var jeg sykt kvalm og det var grusomt å spise igjen. Har du noen naturlig forklaring på dette? Hørt at noen tåler faste bedre enn andre, og at enkelte må holde seg unna faste? Stemmer dette, eller ligger det mest psykisk? Jeg får meg ikke til å faste igjen fordi jeg er redd jeg skal bli så syk igjen..

    1. Maren Aasen

      Så bra =D
      Man regerer helt klart forskjellig, alt etter hvordan helse og tilstand man er i, og hvordan kosthold man har. For noen kan det være en stor omvending, og det er kanskje mye giftstoffer og «guff» som skal ut. Da vil man helt klart føle seg dårlig, særlig de første dagene. Jeg vet ikke hvordan faste du gjorde, men da kan det være lurt å starte mer forsikt. Kommer mer om dette 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *