PERIODISK FASTE – HVORDAN SKAL DU GÅ FREM?

Okey peeps. Ble en dag forsinket dette innlegget. Kombuchaproduksjonen blir prioritert. Men jeg er meeeget fornøyd med å rekke å få ut innlegget i kveld jeg, etter typ 10 timers jobbdag! Ahhh snart helg.

Men for å runde av denne fastepraten da… Hva som er den beste måten å gjøre det på vil det alltid være diskusjon om. Jeg tror det mest riktige svaret er det som du trives best med, og det som funker praktisk best å gjennomføre, i din hverdag. Uansett om det er snakk om faste, eller ikke faste.

Hvis vi skal konsentrere oss om periodisk faste da, siden det kanskje er den vanligste formen for faste, og liksom ikke så «ekstremt»… det er jo i grunn bare å utsette frokosten litt, og ikke spise så seint på kvelden, ikke noe mer fancy enn det. Men «periodisk faste» høres jo mye mer fancy ut.

Som oftest vil det praktisk være lettest å gjøre som eksempelet over, å utsette frokosten, og spise kveldsmat tidlig, så du får et «spisevindu» på 8-10 timer på dagen, og faste 14-16 timer på natta. Dette vil ofte være lettest å få til fordi mange er ikke sulten når de står opp, det blir én mindre stressende ting å tenke på før man skal ut døra, du unngår å bli slapp og ukonsentrert etter måltidet, også har man som regel bedre tid på ettermiddagen til middag i sosial setting.

Men så er det noen som mener at det beste er å spise ganske kjapt etter du står opp, og innta mesteparten av kaloriene tidlig på dagen. For utover dagen skal du bruke kaloriene, mens på natten trenger du ikke så mye… (hmm, er det ikke på natta kroppen restituerer og bygger seg opp?)…

Da tenker jeg; gjør akkurat det som passer deg og din hverdag best, og det du trives best med. Det er uansett det som kommer til å funke best, for deg 🙂

Uansett mener jeg at det første du kan starte med er å fokusere på mer næringsrike måltider når du først spiser. Husk godt med fett, proteiner og grønnsaker til hvert måltid, også fyll på med karbohydrater etter aktivitetsnivå og behov. Hvor lenge kan du gå mellom måltider? Blir du fort sulten igjen, søtsug, ukonsentrert og slapp; prøv å øk fettmengden og reduser karbohydratmengden og se om det hjelper. Hvor mye? Det har jeg ikke svaret på. Vi har alle forskjellg karbohydrattoleranse. Noen, særlig de som er veldig aktive tåler mye, mens andre tåler veldig lite.

Og nei, det er IKKE meningen at du skal gå rundt sulten, poenget er at du skal fylle på med så bra mat at du kan gå 4-6 timer uten å bli skjelven, trøtt, ukonsentrert, bråååsulten eller må småspise hele tiden. Husk å drikk nok vann mellom måltider. Kanskje er du ikke sulten eller fysen på noe, bare tørs? Og uansett når du velger å spise frokost, eller når i løpet av dagen du velger å spise mest; prøv å ikke spis alt for seint, gjerne minimum to timer før leggetid.

TO KJAPPE SPØRSMÅL TIL SLUTT: 

– Stopper ikke forbrenninga når man ikke spiser ofte?
Nei, det er det for lengst bevist at ikke stemmer. Så lenge du passer på å fylle på med bra mat og NOK kalorier når du først spiser, så senkes ikke forbrenninga. Men går du på alt for lite kalorier i en lang periode, da senkes forrenninga.

– Kan jeg drikke kaffe/kraft/sitronvann/ta tislkudd osv. på morgenen eller bryter det fasten?
Hvordan du vil definere fasten, er litt opp til deg. Selv drikker jeg ofre sitronvann og kaffe med kokosolje på morgenen, uten at jeg føler det bryter fasten. Igjen, gjør det som fungerer for deg.

Alright, det var det for now. Har fått tilbakemeldinger på at mange synes det er fint med litt sånne type innlegg av og til, så da kommer det det… av og til 😉 Men husk at dette er ikke nødvendigvis noe bedre enn noe annet, alt det med faste. Har du det helt topp sånn som du spiser og lever nå; fortsett med det! Har du ikke det, gjør noen endringer da vel, se hva som skjer. Alltids lov å gå tilbake til samme spor igjen 😉

Les også:
– Hvorfor faste? 
– Forskjellig type faste, og mine erfaringer
– Ketogent kosthold – hva er det?

– Ketogent kosthold – mine erfaringer 

Shit man, denne uka har gått fort, men det blir jaggu godt med helg igjen. Rart med det.
Krysser fingrene for at jeg får til noe godt til dere i morgen! Jeg har noe på planen så klart, noe jeg lagde ofte da jeg var yngre! Så følg med <3

4 kommentarer

  1. Jeg digger at du fokuserer på at man må finne ut hva som passer best for en selv! Et eksempel på hvordan jeg tar hensyn til min kropp: Jeg ser at flere anbefaler ikke å spise for mye sent på kvelden og at det bør gå litt tid mellom siste måltid og sengetid. Hvis jeg derimot avslutter dagens matinntak for tidlig (for meg) eller spiser lite (for meg), opplever jeg faktisk å våkne i løpet av natten fordi jeg er sulten. Og da blir jeg ofte liggende våken lenge og sover dårlig resten av natten. Jeg har testet ut ulike matvarer og å variere forholdet mellom fett, protein og karbohydrater, men resultatet blir det samme. Derfor velger jeg heller å drøye det siste måltidet litt slik at jeg legger meg god og mett (men ikke for mett), og sover godt. Fordi det er det som fungerer best for MEG 🙂 Ha en fin helg!

    1. Maren Aasen

      Nettopp! Og det er også derfor det nesten er helt umulig, og nesten uforsvarlig å liksom skulle fortelle noen hva som er sunnest og best, uten å virkelig kjenne personen. Eller at noen bare skal regelrett følge akkurat samme mønster og kosthold som en annen person fordi hun/han ser sunn og frisk ut. Så veldig fint å høre at jeg har fått frem det jeg ønsket å formidle, for det er ikke alltid så lett 😀
      God helg <3

  2. Hurra for disse innleggene! Har fulgt spent med 🙂

    1. Maren Aasen

      Så braa 😀 <3

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *